حجت الاسلام پناهیان در یکصد و سی و یکمین نشست از سلسله نشستهای فرهنگ مهدوی گفت: اولین عنصر انتظار، عدم رضایت و اعتراض عمیق به وضع موجود است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یکصد و سی و یکمین نشست از سلسله نشستهای فرهنگ مهدوی با عنوان «جوانان عصر ظهور و زیستن منتظرانه» پنجشنبه ۳۰ خرداد در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام علیرضا پناهیان و اسماعیل شفیعی سروستانی به سخنرانی پرداختند.
علیرضا پناهیان در ابتدی این مراسم گفت: پیرامون عناصر شکل دهنده انتظار نکاتی را عرض خواهم کرد. اولین عنصر انتظار، عدم رضایت و اعتراض عمیق به وضع موجود است. از فرصت اعتراضهای سطحی موجود در جامعه باید استفاده کنیم و این اعتراضات سطحی را عمیق کنیم و آن را به فرصتی برای بیان مباحث مهدوی تبدیل کنیم. جوان است که میتواند از اعتراضات سطحی عبور کند و آن را عمق ببخشد. باید بستههایی تعریف کنیم که اولاً اعتراض را بر انگیزد و ثانیاً اعتراضات را جهت دهد و عمیق کند؛ به ویژه در میان جوان ها.
وی افزود: در بسیاری از آموزشهای دینی عنصر اعتراض و عدم اکتفا به وضع موجود نیست. نبوت و امامتی درس میدهیم که اعتراض به نبودن امام در آن نیست. کجاست آن آموزش دینی که من را معترض به وضع موجود بکند؟ دین برای قناعت به کم و حداقل نیامد. دین آمد تا انسانها را آتش بزند. امیرالمومنین گفت: اگر کوه من را دوست داشته باشد متلاشی میشود. چرا متلاشی میشود؟ چون نمیتواند وضع موجود را تحمل کند. چرا مجالس مختلف برای آقا امام زمان برگزار میشود، اما مردم برای ظهور تشنهتر نمیشوند؟ مجالس نوحه و روضه برای این نیست که برای امام حسین (ع) گریه کنیم و بعد هم به خانه برویم.
علیرضا پناهیان سپس گفت: اعتراض به وضع موجود گاهی وجود دارد، اما عمیق و جهت دار نیست. اصل اعتراض آن جاست که بقیه الله الاعظم در زمین حاکم نیست. این اعتراض گاهی با آموزشهای دینی خفه میشود و برعکس نتیجه میگیریم. مردم در نماز عید فطر باید زاری کنند برای اینکه آقایشان نیست تا پشت سر او نماز بخوانند. فضای ما زیاد امام زمانی نیست. در همین جا از مجاهد نستوه جناب شفیعی سروستانی تشکر میکنم که با مقاومت و مجاهدت تا اینجا آمده اند و استمرار و استقاومت ایشان برای من بسیار ارزشمند است. هیچ کلمهای بهتر از مجاهد نستوه برای توصیف ایشان به ذهنم نرسید. چون ایشان به ستوه نمیآیند و از حرکت شان کوتاه نمیآیند.
وی سپس خاطرنشان کرد: دومین عنصر، تصور وضع مطلوب است. همین جا پیشنهاد خودم را به این موسسه عرض میکنم و از شما دعوت میکنم که یک نهضت ترجمه به زبان اسپانیایی با ادبیات فرادینی برای شناساندن مهدی موعود به جهانیان شکل بدهید. اسپانیایی زبان دوم بعد از انگلیسی است. زبان روسی نیز برای انتقال این معانی به آن سوی مرزها مهم است. همچنین برای تاجیکستان و چین نیز باید برنامه داشته باشیم. کسانی که وقت دارند به ویژه بانوان گرامی وقت شان را برای یادگیری زبان چینی بگذارند. چرا که با این زبان میتوان در یک میلیارد انسان نفوذ کرد.
علیرضا پناهیان اضافه کرد: مردم کشورهای مختلف اعتراضات متعددی دارند، اما تصور وضع مطلوب را ندارند. اگر تصور وضع مطلوب برایشان به وجود بیاید جنبش وال استریت و جنبش شنبههای فرانسه ادامه پیدا میکند و رژیمهای مستند را فرو مینشانند. کسانی که بهتر از همه وضع مطلوب را دریافت میکنند و عاشقش میشوند جوانها هستند. اینکه صرفاً بگوییم بعد از ظهور اوضاع درست میشود کافی نیست باید دقیق توضیح دهیم، اما در این زمینه بسیار بی سواد هستیم. گفتگوهای این چنینی را آغاز نکرده ایم. درباره حقانیت موعود هزاران کتاب نوشته ایم، اما باید توصیف وضع مطلوب را انجام دهیم تا بتوان آن را تصور کرد.
وی سپس اظهار داشت: درباره اثبات معاد هم کتاب زیاد داریم، اما آن را توصیف نمیکنیم. در حالی که خداوند در قرآن قیامت را توصیف میکند. اینکه بگوییم زمین پر از عدالت میشود کافی نیست باید توصیف کنیم که چگونه این اتفاق میافتد. دولت امام زمان چگونه است؟ چه بخشهایی دارد؟ مسایل مختلف اجتماعی را چگونه مدیریت میکند؟ یک تصور مبهمی داریم حال آنکه همین تصور مبهم هم در بیرون از کشور ما و برای مردم جهان وجود ندارد.
علیرضا پناهیان افزود: سومین عنصر انتظار، علاقه به وضع مطلوب است. این علاقه باید عواطف انسان را به کار بیندازد، انسان گریه کند و به شور بیاید و این مسایل برای جوانها رقم میخورد. جوان است که عواطف دارد و به شور میآید. مجلس امام زمان باید سرشار از احساسات باشد. هر که دیوانه ز. عشق تو نشد عاقل نیست. کنسرتها را دیده اید؟ معارفی بیان نمیشود و جوانها فقط برای لذت بردن میآیند. آیا میشود محافلی مهدوی برگزار کنید تا من فقط برای لذت بردن بیایم؟ مردم جهان هیجان را دوست دارند به همین دلیل به دنبال موسیقی رفته اند. تصور نکنید مردم فساد را دوست دارند؛ خیر، هیجان را دوست دارند.
وی در ادامه گفت: البته با اینکه مردم اطلاعات کمی از امام زمان (عج) دارند، اما ایشان تأثیرات خود را گذاشته اند. همین ارادتمندانی که به این موسسه میبینید اثرات این نکته است. اما هنوز در آغاز راه هستیم. مهمترین روزیای که خدا به امام زمان (عج) اختصاص داده است محبوبیت است. بعد از ظهور، سرگرم به عشق حضرت هستیم و لذتش را میبریم.
علیرضا پناهیان عنصر بعدی انتظار را اقدام دانست و افزود: عنصر اقدام نیز جز از جوانها و جوانمردان بر نمیآید. مانند ابراهیم هادی ها. فرهنگ پهلوانی و جوانمردی و مروت چقدر در روایات ما تأکید شده است. در عنصر اقدام، حرکتها باید جوانمردانه باشد. مثلاً قدم برداشتن به سوی مساوات. فرض کنید من یک ماشین ۱۰۰ میلیونی داشته باشم، اما رفیق من ماشین نداشته باشد. بیایم بگویم ماشینم را میفروشم تا هر دوی ما یک ماشین ۵۰ میلیونی داشته باشیم.
وی سپس عنوان کرد: بخشی از اقدام برای پایان دوران انتظار و غربت حضرت بر عهده ماست. کمک به حرکتهایی که در سوریه، یمن و … میشود بخشی از این اقدامات است. اگر بگوییم چرا باید کمک کنیم نامردیم و بویی از جوانمردی و مروت نبرده ایم. پیشنهاد میکنم گلخانههایی را برای آمادگی برای ظهور ایجاد کنیم. از امام زمان پرسیدند چرا ظهور نمیکنید؟ حضرت فرمود: مرز مالکیت را بین خود برداشته اید؟ این هم جز از جوانها بر نمیآید. حتماً دیده اید که جوانها با هم گاهی این گونه عمل میکنند.
علیرضا پناهیان همچنین گفت: اخیراً حضرت آقا فرمودند: بروید و دولتی جوان و انقلابی درست کنید. این را به این دلیل گفتند، چون سیاستمداران ما باید جوان باشند. حضرت آقا در بیانیه گام دوم بارها از جوانان یاد کردند. این همه تأکید بر جوان گرایی نشان میدهد که خیلی فاصله داریم. در انتخابات بعدی انتخابات را امام زمانی کنید. نگذارید کسی که نمیتواند به یاری حضرت برود به مجلس برود. وقتی عناصر انتظار را انسان نگاه میکند میبیند که با جوانان انطباق دارد. در زمان ظهور هر جوانی استعداد خود را میشناسد و میتواند آن را شکوفا کند و امکان دارد به آن برسد. برای این مسأله تلاش کنید. در زمان ظهور هیچکس به خاطر پول نیاز به کار ندارد و نگران فقر نیست بلکه برای خلاقیت کار میکند. کار کردن و تحصیل علم سرگرمی است. کسانی که اهل کار هستند میفهمند سرگرمی خلاقیت چقدر قیمتی است.
وی افزود: در زمان ظهور حضرت هیچ گنهکاری سرزنش نمیشود، مومنین متواضع ترند و خود را به خدا بدهکارتر میبینند و هیچکس کینه مومنین را به دل ندارد. اینکه نقش حضرت چیست که اوضاع چنین میشود را باید تشریح کرد. حضرت آیت الله بهجت میگفت: خودتان را در محضر حضرت ولیعصر ببینید. اگر بدانید حرف هایتان را حضرت میشنوند زندگی تان به گونهای دیگر میشود. امروز هم میتوان از ارتباط با حضرت و حضور او بهره برد. جوانها میتوانند از این فرصت استفاده کنند. جوانان را این گونه با حضرت آشنا کنید. ظهور و فرج امام زمان برای تک تک افراد میتواند همین جمعه محقق شود. از او بخواهیم که برای ما زودتر ظهور کند.
مرغ خیال کس را کس بال و پر نه بندد / هر جا پرد بر و کس راه گذر نه بندد
امام زمان مشتاق است و منتظر است. ان شا الله امام زمانیتر بشویم و آن گونه دلداده شویم که اگر حضرت را ندیدیم مریض شویم.
در ادامه و در پاسخ به سوالات شرکت کنندگان در مراسم، حجت الاسلام علیرضا پناهیان به بیان نکات زیر پرداخت:
در زندگی کمونیستی مساوات اجباری برقرار میشود. اما در زمان ظهور ولیعصر همه افراد مالکیت دارند، افراد ثروتمند داریم و افراد به میل خودشان به هم پول میدهند و مساوات را برقرار میکنند. در زمان حضرت چیزی به نام بیت المال مردم نداریم و بیت المال متعلق به حضرت است و ایشان تقسیم مینمایند. بنده معتقدم در زمان حضرت بیمه وجود ندارد. چه نیازی به بیمه است وقتی حضرت خرج درمان همه را میدهد. بیمه اجباری حرام است. یک یا دو بیمهای که در کشور ما اجباری است را با اصرار به مجمع تشخیص اجباری کرده اند.
وی سپس گفت: تصور شما از زمان ظهور باید واقعی باشد. دنیا تا هست آدم بد، مشکلات، سوء تفاهم، نرسیدن به بسیاری از آرزوهای مادی، پیری و مرگ و میر، شکستها و آزمایشات الهی و … وجود دارد. بعد از ظهور هم بسیاری از مشکلات باقی میماند، اما بسیار بهتر میشود که ما این قدر برایش تبلیغ میکنیم. بعد از ظهور هم افراد بد میتوانند بد باقی بمانند و توطئه یک باند مخوفی آن قدر گسترده شود تا حضرت را به شهادت برسانند. در روایتی است که حضرت آدم به این خاطر فریب ابلیس را خورد که ابلیس به خدا قسم خورد و حضرت آدم نمیدانست قسم او دروغ است.
علیرضا پناهیان افزود: از دل صحنههای خوب هم صحنههای بد بیرون میآید. در زمان ظهور، حضرت با ابلیس مقابله میکنند، اما ابلیس تنها عامل گناهان ما نیست. ابلیس موثر در گناهان ماست و نه مقصر. الان و قبل از ظهور هم به هر نسبتی که تحت ولایت حضرت ولیعصر (عج) قرار بگیریم عصمت از ابلیس پیدا میکنیم. وقایعی مانند انتخابات، فرصت امتحان ماست و تمرینی برای زمان ظهور است. تلاش کنید خودتان را محبوب مردم کنیم و عزت پیدا کنید و در لحظات حساس، این عزت را خرج مصالح سیاسی کنید. در نماز عید فطر هر سال بی بی سی با گوگل عکس میاندازد و به نفر میشمارد که هر سال آیا تعداد بیشتر شده و یا کمتر. سعی کنید در این نماز همیشه بیش از پیش حضور پیدا کنید.
وی همچنین اظهار کرد: مفهوم رضا و قناعت درباره مقدرات خداوند است، اما مربوط به اقامه حق نیست. اقامه حق انجام نشده و به انسانها واگذار شده است. فردی از امام صادق (ع) پرسید که ما یاران شما اجرمان بیشتر است یا یاران حضرت ولیعصر (عج) در زمان ظهور؟ حضرت فرمود: شما، چون امام شما غریب است و خودتان هم غریب هستید. پرسید پس چرا دعا کنیم که ظهور رخ دهد؟ جواب حضرت عاشقانه بود. فرمود: دلت میآید حق پشت پرده بماند و مردم جهان روشن نشوند؟ این قناعت بد است که ما قانع شویم حضرت نیاید. درباره اقامه حق نباید قناعت داشت.
علیرضا پناهیان همچنین در بیان اقدامات عملیای که میتوانیم انجام دهیم عنوان کرد: تأسیس مهد کودک و مدرسه، ارتباط با خارج از کشور، کار سیاسی برای رأی آوردن افراد صالح، روشنگری و حساسیت نسبت به مسایل سیاسی و جهاد در عرصه سیاسی و … از جمله اقداماتی است که امروز میتوانیم انجام دهیم.
در ادامه این مراسم رونمایی از دو اثر جدید موسسه موعود عصر توسط حجت الاسلام پناهیان صورت گرفت. «سحرنامه»، مجموعه شعرهای مهدوی سروده رضا اسماعیلی و «قبیله لعنت ۸؛ ایلومیناتی، سیزده خاندان تاجدار، سیزده خط خونین» دو اثری بود که در این مراسم رونمایی شد.
در ادامه اسماعیل شفیعی سروستانی با موضوع تربیت پهلوانی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: جلسهای را به زودی برگزار میکنیم که به پاسخ به سوالات مهدوی توسط یکی از علمای مباحث مهدوی اختصاص دارد. حکمت انتخاب روز هفدهم شوال به نام فرهنگ پهلوانی این است که در این روز نوعی مرام متولد شد که با عنوان فتوت شناخته میشود. اهل فتوت ظهور کردند و در کسوت جوانمردی، چون مولا علی بن ابیطالب میلاد یافتند.
مدیر موسسه موعود عصر افزود: فتی یعنی جوان و فتیان یعنی جوانان؛ البته نه به معنی سن جوانی بلکه در خود معنای ویژهای دارد که در ادبیات و زبان فارسی ما در معنای جوانمردی ظهور کرده است؛ لذا فتیان جوانمردانی شناخته شده اند که به عنوان زائر معنوی سیر و سلوک میکنند و به منزلگاه دل رسیده اند و در این مقام سکنی پیدا کرده اند و به مرتبهای از درک حقایق معنوی رسیده اند و ادراک میکنند.
سردبیر ماهنامه موعود اضافه کرد: هانری کربن یکی از درس آموزان مرحوم علامه طباطبایی، در کتاب آیین جوانمردی میگوید اسلام به دو حلقه نبوت و ولایت تقسیم شد و فتوت جامع این دو است که پایه گذار آن حضرت ابراهیم خلیل الرحمن است. قطب فتوت علی (ع) و خاتم فتوت حضرت حجت بن الحسن (عج) است. در محضر امام صادق (ع) فردی به نام شقیق بلخی درباره فتوت سوالی میپرسد. امام ابتدا میفرمایند نزد تو فتوت چیست؟ میگوید اگر دهند شکر میکنیم و اگر منع کنند صبر. امام میفرمایند که سگان مدینه هم که همین کار را میکنند. این چه تعریفی است. سپس امام این گونه فتوت را معنا میفرمایند: اگر دهند ایثار میکنیم و اگر ندهند شکر میکنیم. اولین رکن را ایثار و دومین رکن را شکر عنوان میکنند.
اسماعیل شفیعی سروستانی سپس گفت: در قرآن نیز به مفهوم فتیان اشاره شده است. یکی درباره حضرت یوسف این تعبیر آمده. در سوره یوسف آیه ۳۰ ام توصیف میشود که ایشان چگونه در برابر خواهش نفسانی حاصل از دیدار زلیخا تاب آورد. در آیات ۱۰ و ۱۳ سوره کهف نیز از جوانمردانی یاد میشود که در مسیر حق مهاجرت فی سبیل الله را انتخاب کردند. از ترس فرعونیان در کهف خفتند و به خوابی فرو رفتند تا ذخیره شوند. در واقعه شریف ظهور امام زمان (عج) نیز شاهد بازگشت جماعتی از جوانمردان هستیم. حضرت صاحب الزمان در دل تاریخ دست میاندازند و از میان فراموش شدگان، جوانمردانی را فرا میخوانند. از جمله اینها اصحاب کهف هستند.
وی افزود: از اهل فتوت کسانی همچون مالک اشتر نخعی قابل ذکر هستند که بر اساس روایات مسلم میدانیم که یکی از کسانی است که برگشت داده میشوند. سلمان فارسی، محمد بن ابی بکر و مردانی، چون اصحاب کهف ذخایری هستند که در گذشتههای دور تربیت شده اند برای روزی که باید. در روزگاری نه چندان دور جناب سلمان فارسی به عنوان حاکم سرزمین ایران انتخاب خواهد شد. سلمان کسی بود که جزو معمّرین شمرده میشد و ۲۵۰ سال عمر کرد.
اسماعیل شفیعی سروستانی سپس عنوان کرد: اهل فتوت منظور صاحبان سن جوانی نیستند. کسانی هستند که در سن جوانی اند، اما بی خاصیت و پیر و خسته و مبتلا به حواجس نفسانی اند. کسانی نیز هستند که در پیرسالی اند و یا مرده اند، اما به عنوان اهل فتوت مانده اند و میمانند و بر میگردند. کسانی که برای دین مجاهد سبیل الله میشوند در زمره فتیان شمرده میشوند. جوانان در مسیر مجاهدت فی سبیل الله چه کنند که لباس اهل فتوت بر تن کنند؟ آیا توجیه گر وضع موجود شوند و در هر زمانهای به کثافات زمان خودشان تن دهند؟ خیر؛ باید چونان اصحاب کهف، مجاهد فی سبیل الله و همچون یوسف، صاحب کف نفس شوند.
وی ادامه داد: ابراهیم خلیل الرحمن در ایران قدیم زندگی میکردند و بعداً از بین النهرین خارج شدند و به فلسطین رفتند. ابراهیم جوانمردی است که وقتی در برابر کینه جویی همچون نمرود قرار میگیرد بُتها را با تبر میکوبد تا نشان دهد هر زمانی که در سن جوانی تبر به دست گرفتی و ابراهیم خلیل وار بر بُتهای زمانه ات شوریدی اهل فوت هستی. اگر با کفر و شرک زمانه ات همراهی کردی و تبر را بر گوشه خانه ات رها کردی اگر جوان هم هستی مرده ای.
اسماعیل شفیعی سروستانی اضافه کرد: از مردی، چون یوشع بن نون نیز در آیات قرآن به عنوان فتیان و جوانمردان یاد میشود. حضرت موسی بن عمران مأموریت یافته در برابر فرعون قد علم کند و از خدا میخواهد وزیر و مشیر و برادری برای من انتخاب کن. خداوند هارون را انتخاب میکنند، اما همین مرد عالی مقام وقتی میخواهد وصی انتخاب کند یوشع بن نون را انتخاب میکند. یوشع به عنوان وصی حضرت موسی مأمور میشود قلعههایی را بگیرد که بنی اسرائیل جرئت نزدیک شدن به این قلعهها را نیز پیدا نمیکردند.
وی در ادامه گفت: روزی جبرئیل از خداوند سوال میکند که ابراهیم خلیل دارایی فراوانی دارد. چطور میشود چنین کسی لباس خلیلی خداوند را بر تن داشته باشد؟ خداوند فرمودند: امتحان کن. او با آنکه دارای مال و مکنت است، اما دل او با ماست. جبرئیل بر ابراهیم نازل شد و با صوت زیبا عبارت «سبوح قدوس، رب الملائکه و الروح» را خواند. ابراهیم گفت: ثلث مالم را میدهم یک بار دیگر بخوان. بعد از خواندن مجدد گفت: همه مالم را میدهم تا دوباره بخوانی. خداوند به این نحو معرفی میکند. جوان به شرط داشتن خصلت جوانمردی اهل فتوت و پسندیده است.
اسماعیل شفیعی سروستانی افزود: با حضرت ولیعصر (عج) و در ایشان و همراه ایشان تمامیت فتوت ظهور میکند. در مسیر ایشان بودن ضروتاً در مسیر جوانمردان گام برداشتن را میطلبد. ایرانیان ساکنان سرزمین دل و جان، در زمره شناخته شدهترین مردم روی زمین اند که از گذشتههای خیلی دور در آنان جوانمردی به ظهور رسیده بود. شاید یکی از مهمترین رازهای انتخاب ایرانیان و ایرانیان را به کسوت اسلامیت وارد ساختن در مشیت خدای متعال این بود نه اینکه به زور مسلمان شده باشند. یکی از دلایل اینکه اینان را شایسته دیده اند خصلت جوانمردی در ایرانیان بوده است؛ و الا طفل اسلام را به دامن آنان نمیگذاشتند. مگر طفل شیرخواره را به هر دایهای میسپارند؟ اگر چنین نبود رسول اکرم (ص) درباره ایرانیان نمیفرمود که در شرایط سخت آخرالزمانی به مانند پروانهها به گرد حضرت موعود میگردند و از او محافظت میکنند.
وی اضافه کرد: برای فتوت ارکانی بر شمرده اند. ۶ رکن ظاهری و ۶ رکن باطنی. درباره ارکان ظاهری از بند شلوار، بند شکم، بند زبان، بند سمع و بصر، بند دست و قدم و بند حرص نام برده شده است. بند شلوار یعنی پرهیز از زنا، بند شکم پرهیز از لقمه حرام است و منظور از بند زبان پرهیز از دروغ و غیبت است. منظور از بند سمع و بصر پرهیز از آنچه که نباید دید و شنید است و بند دست و قدم نیز به معنی این است که مبادا این دست و قدم آزاری برساند. بند حرص نیز به معنی پرهیز از حرص و آز است.
اسماعیل شفیعی سروستانی همچنین گفت: درباره ارکان باطنی نیز ۶ مورد عناون شده است. سخاوت، به معنای بی سوال و عطا بخشیدن، کرم به معنای عطای بی منت دو مورد از این ارکان هستند. حاتم طایی، چون اهل سخاوت بود مورد تمجید رسول خدا (ص) واقع شد؛ اگرچه مومن نبود. درباره سایر ارکان باطنی نیز از بند تواضع، بند عفو، بند نیستی از منیت و همچنین هوشیاری در مقام هدایت و بصیرت سخن به میان آمده است.
وی ادامه داد: در میان منابع فارسی فتوت نامههایی داریم که مخصوص آهنگران است. مرام اهل فتوت در ایران در پهلوانان این سرزمین ظهور داشت و در تربیت جوانان، تربیت پهلوانی را تا رسیدن به مقام فتوت پیش میگرفتند. مردانی، چون پوریای، ولی یا سربداران خراسان را میشناسید. سربداران خراسان پهلوانان اهل فتوت بوده اند که در زمان سیطره مغلان در سرزمین بیهق یا سبزروار به نام منتظران جوانمردانه ایستادند و بر مغولان فائق آمدند و اولین حکومت شیعی را برقرار کردند که ۵۲ سال برقرار بود. اینها عادتی داشتند که مثلاً هر جمعه اسبی را آماده میکردند و به دروازه شهر میرفتند و با سرود و دعا اعلام میکردند که ما منتظر امام زمان (عج) هستیم.
اسماعیل شفیعی سروستانی سپس گفت: سید حسن شجاعت - که او را در کتاب «تربیت پهلوانی» معرفی کرده ام - یکی از اهل فتوت در زمان ما بود. رزاز بود و برنج کوبی میکرد. درس خواند به نجف رفت و طلبه شد و به مقام اجتهاد رسید. سپس به ایران آمد و در برابر روسها و انگلیسها مقاومت کرد و معروف است که پشت همه دشمنان را به زمین زد و سرآمد اهل فتوت زمان خویش بود. در زمان قراردادهای گلستان و ترکمنچای در آن شرایط سخت که کالسکه چی روس همه مردم را آزار میداد، سید حسن شجاعت را صدا میکنند. نزدیک سفارت روسیه مینشیند تا کالسکه چی بیرون بیاید. دست میاندازد پشت کالسکه را میگیرد و اسبان نمیتوانند حرکت کنند. پیاده میشود تا با شلاق و شمشیر سید حسن شجاعت را بزند، اما او را زمین میزند و میگوید اگر از این به بعد مردم را آزار بدهی حساب تو با من خواهد بود. از آن به بعد کسی در سفارت روس جرئت نمیکند با مردم ایران بدرفتاری کند.
وی همچنین اظهار داشت: در دورانهای بعدی فتوت در مشهدیهای ما آغاز شد که به مشهدیهای یا مشتیها معروف شدند که امروز هم این اصطلاح را به کار میبریم. متأسفانه در زمان فتحعلی شاه قاجار رسم پهلوانی عوض شد و در نهایت اکبر خراسانی نقطه پایان رسم پهلوانی در ایران بود. ما در زمان خودمان مردانی را تجربه کردیم که مجاهد فی سبیل الله بودند و نام شان تا زمان ظهور حضرت ولیعصر (عج) در تاریخ میماند. اگر روزی فرصت یافتم داستان ورزش پهلوانی و تربیت پهلوانی و داستان ورزش غرب را خواهم گفت: تا نشان دهم فرهنگ پهلوانی چگونه تبدیل شد به چیزی که امروز میبینیم. ما امروز حافظ فرهنگ و سنت اسپارتهای یونانی تحت عنوان اسپورت هستیم. اسپورت به معنای بازی و ملعبه است و در آن هیچ نشانی از جوانمردی نیست.