سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، میزان همکاری بین المللی دانشگاه ها، بکارگیری پژوهشهای نوآوری و فناوری و استنادات بیشتر به تولیدات علمی را مهمترین شاخص رتبه بندیهای جهانی برشمرد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، کارگاه یک روزه آشنایی با نظامهای رتبه بندی در سطح ملی و بین المللی با حضور محمدجواد دهقانی رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مدیر گروه رتبه بندی ISC و با شرکت اعضای هیئت رئیسه و غیره برگزار شد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برنامههای حمایتی مختلف این پایگاه از جمله کیفیت بخشی به نشریات نمایه شده در ISC، بازنگری اساسی در شیوه نامه ثبت همایشهای علمی و نمایه سازی آنها در سامانه ثبت همایشها و نیز ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در سه بخش دانشگاههای ملی، دانشگاههای کشورهای اسلامی و نیز رتبه بندی جهانی ISC را تشریح کرد.
دهقانی گفت: از آنجا که افزایش اثرگذاری یا کیفیت تحقیقات یکی از مسایل مهم برای دانشگاهها و موسسههای تحقیقاتی در جهان محسوب میشود، در این سلسله کارگاه ها، راهکارهای ارتقای سطح اثرگذاری علمی در ابعاد مختلف فناورانه، نوآورانه، اجتماعی، اقتصادی و دانشگاهی ارائه میشود.
سرپرست ISC اظهار داشت: موارد یاد شده به طور مستقیم بر رتبه دانشگاه در نظامهای رتبه بندی و همچنین جایگاه دانشگاه در عرصههای بین المللی اثر میگذارد. در حال حاضر برخی از مهمترین شاخصها برای سنجش میزان اثرگذاری یا مرجعیت علمی، میزان همکاریهای بین المللی دانشگاه ها، بکارگیری نتایج پژوهش در عرصه نوآوری و فنآوری و نیز استفاده بیشتر از تولیدات علمی پژوهشگران به صورت استناد به تولیدات آنها در دنیاست.
در ابتدای مراسم، احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند درباره برنامههای دانشگاه از جمله توجه به زیر ساختهای مهم از قبیل به روز کردن آیین نامهها و بخش نامههای دانشگاه، ارتقای سطح فناوری اطلاعات، تامین نیازمندیهای پژوهشی دانشگاه، تغییر و تحول در شبکه کتابخانه ای، حمایت از استعدادهای درخشان، برنامه عملیاتی در جهت بین المللی کردن فعالیتهای مختلف دانشگاه و اهمیت ورود دانشگاه در رتبه بندیهای بین المللی مطالبی را ارائه کرد.
این کارگاه توسط مدیر گروه رتبه بندی، منصوره صراطی به همراه کارشناس ارشد گروه، سینا صفایی در دو بخش مختلف ارائه شد.
در بخش اول ضمن بیان لزوم توجه به ماموریت گرایی دانشگاهها در تدوین شاخصهای رتبه بندی، روش شناسی، معیارها و شاخصهای رتبه بندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارایه و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بیرجند در هر معیار و شاخص به صورت مقایسهای مشخص شد.
در بخش دوم، برخی مباحث مرتبط با دانشگاههای تراز جهانی و شاخصهای مختلف نظام بندیهای بین المللی معتبر مانند رتبه بندی تایمز، شانگهای، لایدن و … بیان شد.
همچنین، در این کارگاه ارائه وضعیت دانشگاههای کشور در رتبه بندیهای بین المللی و حضور ۲۹ دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز و نیز ۲۶ دانشگاه کشور در مجموع دانشگاههای برتر دنیا در رتبه بندی لایدن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در ادامه اعضای حاضر در جلسه ضمن تبادل نظر، سؤالات خود را در خصوص معیارها و شاخصهای رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مطرح کردند که مدرسین کارگاه به پاسخگویی و ارائه توضیحات لازم پرداختند.
در پایان این کارگاه، جلسه حضوری با اعضای هیئت رییسه دانشگاه بیرجند صورت گرفت و راهکارهای ایجاد ارتباط با مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور حمایت همه جانبه از دانشگاه مورد بررسی و برنامه ریزی لازم برای این کار در دستور کار آنها قرار گرفت.