عضو انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور نسبت به کاهش مصرف پروتیین و افزایش مصرف مواد پرکالری مانند شکر و روغن هشدار داد و نقش رسانه در بهبود وضع تغذیه مردم را پررنگ دانست.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه محمدی نصرآبادی صبح امروز در نشست بررسی چالشهای تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذینفعان در مرکز انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش موثر تبلیغات در سبک زندگی و رژیم غذایی افراد اظهار کرد: امروزه کشور ما به سمت مصرف کمتر پروتیین و مصرف بیشتر روغن، قند، شکر و سایر مواد انرژیزای پرکالری و مضر رفته است.
وی افزود: مصرف بیش از حد این مواد غذایی باعث افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر در کشور میشود؛ بنابراین ضرورت اصلاح تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی احساس میشود.
عضو هیئت علمی گروه تحقیقات سیاستگذاری و برنامهریزی غذا و تغذیه در مقایسه میزان تبلیغات در ایران و کشورهای پیشرفته متذکر شد: تبلیغات مواد غذایی در ایالات متحده ۴۰ تا ۵۰ درصد است در حالی که ۱۵ تا ۳۰ درصد تبلیغات تلوزیونی ما مربوط به مواد غذایی است.
وی افزود: باید سیاستگذاریهایی انجام شود که تبلیغ مواد غذایی آسیبرسان در رسانهها کاهش یابد.
عضو انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی با اشاره به اینکه در جامعه با دو طیف افراد مبتلا به سوءتغذیه و افراد چاق مواجه هستیم، گفت: برنامهریزیها برای تبلیغات رسانهای مواد غذایی باید هر دو طیف را تحت پوشش قرار دهد.
وی افزود: وضع قوانین برای تبلیغات مواد غذایی، استفاده از مشوقهایی برای تولیدکنندگان مواد غذایی سالم و کنترل تبلیغات تلویزیونی از راهکارهای بهبود وضعیت تبلیغات در رسانههاست.
محمدی محدود کردن بازاریابی و فروش قند، شکر و روغن را بهعنوان یکی از راهکارهای بهبود وضع سلامت مردم تلقی کرد.