فراهانی گفت: شهرداری تهران موظف است دستورالعملهای مناسب، شفاف سازی و اصلاح فرآیند گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ را حداکثر ظرف مدت ۳ ماه برای شورا ارسال کند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در ادامه یکصدو پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران بررسی گزارش حسابرس منتخب شورا از صورتهای مالی سال ۹۳ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش مجید فراهانی نظر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران را نسبت به گزارش حسابرس و پاسخ شهرداری تهران درباره تلفیق بودجه سال ۹۳ را قرائت کرد.
وی در این خصوص گفت: در این گزارش از سوی کمیسیون بودجه در رسیدگی به گزارش حسابرسی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران پیشنهاداتی ارائه شده است. در متن پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه آمده است: بر اساس در اجرای بند ج. ماده ۴۴ آیین نامه مالی شهرداریها و بند۳۰ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱/۳/۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن، گزارش حسابرس منتخب شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بررسی صورتهای مالی شهرداری تهران در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ مشتمل بر ۱۶۷برگ گزارش و جداول پیوست که جزء لاینفک این مصوبه و ممهور به مهر شورای اسلامی شهر تهران میباشد، به عنوان سند حسابرسی سال ۱۳۹۳ شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و شورا پس از استماع گزارش حسابرس و پاسخهای شهرداری با تصویب گزارش به صورت مشروط تکالیف زیر را در اعلام موارد نقض و تخلف و اصلاح فرآیندها بر اساس مقررات قانونی مصوب نمود.
الف. شهرداری تهران؛ موظف است: ۱. با تهیه دستورالعملهای مناسب، شفاف سازی و اصلاح فرآیند حداکثر ظرف مدت ۳ ماه برای الف. رعایت مفاد مواد ۸۶، ۱۰۴، ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم و ۱۸ و ۲۱ و قانون مالیات بر ارزش افزوده ب. رعایت مفاد بند ۵ ماده ۱۱، ماده ۶، ماده ۳، ماده ۵ و ماده ۳۰ و همچنین مواد ۹، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۴۶ آیین نامه مالی شهرداریها ج. رعایت مفاد ماده ۷۹ و تبصره ۲ ماده ۷۸ قانون شهرداریها د. نحوهی استفاده از تنخواه گردان و نظارت بر اجرای آن در واحدهای زیر مجموعهی خود اطمینان حاصل نماید. ۲. با توجه به پیشنهاد حسابرس منتخب شورا در جهت کاهش ریسک معاملات شهرداری با تهیهی دستورالعملهای و رویههای مناسب حداکثر ظرف مدت ۶ ماه و نظارت بر اجرای آنها از انعقاد قرارداد مازاد بر مبلغ ده (۱۰) برابر حد نصاب معاملات بزرگ با اشخاص حقوقی فاقد صورت مالی حسابرسی شده در واحدهای زیر مجموعهی خود جلوگیری کند. ۳. اصلاحات مقتضی را درخصوص ثبت ناصحیح ۳.۱- حسابها و اسناد دریافتنی بلند مدت در صورتهای مالی ۳.۲- مطالبات سازمان بهشت زهرا از شهرداری حرم مطهر امام (ره) ۳.۳- انتقال امتیاز پروانه ساختمانی مجتمع ایستگاهی شهید بهشتی جنوبی ۳.۴- املاک تملک شده بابت احداث متروی شاهد ۳.۵- بهای تمام شده پروژههای پارکینگ طبقاتی شریف، مجموعههای فرهنگی و ورزشی نیایش، سرسبز، فرحزاد، احداث و تکمیل سایر تاسیسات، احداث ساختمان پلیس راهور در شهرداری منطقه ۲، ۳.۶- پرداختی به پیمانکاران بابت عوارض بر ارزش افزوده اعمال نموده و گزارش اقدامات انجام گرفته را به شورای اسلامی شهر تهران منعکس نماید. ۴. با توجه به ماهیت و عدم قابلیت وصول برداشتهای انجام شده از حسابهای بانکی توسط سازمان تامین اجتماعی بابت بدهیهای بیمهای مناطق و برداشت توسط مراجع قضایی بابت شکایت صاحبان املاک معارض و هزینههای فاقد اعتبار لازم است شهرداری تهران اصلاحات مربوطه از این بابت را در صورتهای مالی اعمال نماید. ۵. سازمان بازرسی شهرداری تهران، اداره کل حقوقی شهرداری تهران و حراست کل شهرداری تهران مکلفند نسبت به بررسی اقدامات انجام گرفته در ۵.۱- واگذاری زمین به نصف قیمت به شرکت تعاونی مسکن شماره ۲ کارکنان سازمان بازنشستگی و عدم ثبت بخشی از بهای معامله ۵.۲- واگذاری ملک موسوم به املاک گودال باغچالی ۵.۳- واگذاری زمین به قوهی قضائیه ۵.۴- استفاده از خدمات بنیاد تعاون سپاه در مقابل واگذاری ملک بدون برگزاری مزایده فروش و عدم پیشبینی در بودجه سالیانه، قانون شهرداریها و آئین نامههای ذیربط و همچنین عدم دریافت مجوزهای لازم از سوی شورای اسلامی شهر تهران ۵.۵- ابهامات عدیده و تکرار آن در مناطق درخصوص نحوهی عملکرد کارگزاران شهرداری در خرید و تملک املاک معارض طرحهای عمرانی ۵.۶- کمک شهرداری به موسسه خیریه امام رضا (ع) ۵.۷- معاملهی مبهم زمین پروژه مجتمع ایستگاهی مترو بیمه ۵.۸- ابهامات مطرح شده پیرامون نحوهی فروش بخشی از پلاک ثبتی شماره ۴۷۳۰ به بنیاد تعاون ناجا ۵.۹- واگذاری زمین موسوم به پروژه استخر با ۵۰% تخفیف به شرکت تعاونی مسکنکارکنان شهرداری منطقه ۴، ۵.۱۰- ابهامات مطرح شده پیرامون خروج ۷ فقره پلاک ثبتی اراضی از دفاتر شهرداری منطقه ۵، ۵.۱۱- ابهامات مطرح شده پیرامون خروج ۴۵ فقره پلاک ثبتی اراضی از دفاتر شهرداری منطقه ۸، ۵.۱۲- تملک و واگذاری ملک دارای کاربری فضای سبز به بنیاد تعاون ناجا ۵.۱۳- عدم ثبت اراضی تملک شده در منطقه ۲۲ بابت تملک رایگان ۷۰% اراضی بالای ۱۰۰۰ متر جهت تامین خدمات عمومی شهری ۵.۱۴- ابهامات مطرح شده در خصوص نحوهی شناسایی املاک واگذار شده از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و فروخته شده به بانک مرکزی ۵.۱۵- ابهامات مطرح شده پیرامون عملیات ساخت و محوطه سازی اردوگاه شهید میر حسینی (شامل ثبت نادرست این رویداد مالی و همینطور نبود اطلاعات کامل درخصوص مخارج انجام شده) ۵.۱۶- ابهامات عدیده مطرح شده پیرامون تملک و واگذاری یک فقره زمین به عنوان معوض سهم منطقه از محل ماده۲۹-۱۶ طرح تفصیلی منطقه ۲۲ از اراضی تحت تملک شرکت تعاونی مسکن هوافضای سپاه (شامل مبنای ارزشیابی بهای تمام شده، تفاوت ارزش احتمالی سهم اولیه شهرداری از زمین مورد ساخت تعاونی و زمین معوض اخذ شده، عدم ارائهی شواهدی مبنی بر مجوزهای لازم و وصول چکهای دریافتی و اختیار شهردار تهران در ارائهی ۳۰ درصد تخفیف و مجوز تقسیط در مرحله اول و ۱۵ درصد تخفیف و مجوز تقسیط مجدد در باقی مانده طلب قرارگاه مسکن دانشگاه علوم انتظامی و درتهایت ارائهی تخفیفی معادل ۶۰ درصد ارزش کل زمین و اختلاف مبلغ سند ثبت شده با دستور دریافت و مبلغ تخفیفات اعطایی با تخفیفات مصوب) ۵.۱۷- ابهامات مطرح شده پیرامون نحوهی واگذاری زمین به بنیاد تعاون سپاه از سوی شهرداری منطقه ۲۰ (شامل عدم ارائهی مستندات لازم از جمله (مبایعه نامه فروش) نحوه تسویه و چگونگی تحویل مورد معامله و سایر تعهدات خریدار و فروشنده) ۵.۱۸- ثبت کمتر از بهای قرارداد و بهای کارشناسی یک ملک در منطقه ۵، ۵.۱۹- ابهامات مطرح شده پیرامون نحوهی واگذاری بخشی از زمین پلاک ثبتی ۲۵۰/۱۴ (شامل عدم برگزاری مزایده و عدم ارائهی مستندات فروش نظیر ارزیابی کارشناسی رسمی دادگستری، مبایعه نامه، قرارداد واگذاری و صور تجلسه تحویل) ۵.۲۰- ابهامات مطرح شده پیرامون اجرای قرارداد تهاتر بین سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران و آقای کریمی شامل عدم ارائهی اسناد نقل و انتقال مالکیت و عدم کارشناسی مجدد با وجود گذشت ۴ سال از کارشناسی اولیه ۵.۲۱- دلایل تملک و واگذاری مجدد ۵/۱۳۱۶۲متر از اراضی سهم خدمات عمومی بر خلاف طرح تفصیلی شهرداری تهران به بانک صادرات و عدم ثبت صورت گرفته بابت این معامله در صورتهای مالی ۵.۲۲- دلایل ابهامات مطرح شده پیرامون مانده حسابهای دریافتنی عملیاتی شهرداری منطقه ۲۲ از آقای علی انصاری (مالک شرکت توسعه ساختمانی البرز تات) (شامل عدم وصول بهای معامله، تخفیف ۶.۴۱۹ میلیارد ریالی و نحوهی محاسبه و مجوز این تخفیف، تخلف در تقسیط مجدد بدهیها، تخطی از بخشنامههای مصوب شورای شهر و عدم احراز صحت شناسایی ۴۵ میلیارد ریال درآمد غیرعملیاتی) ۵.۲۳- ابهامات عدیده در فروش بخشی از اراضی سهم خدمات عمومی شهرداری به تعاونی مسکن شماره ۲ کارکنان سازمان امور مالیاتی (شامل نحوهی شناسایی بهای تمام شده، مجوزهای لازم درخصوص فروش این اراضی خدمات عمومی و نحوهی ثبت این معامله) ۵.۲۴- دلایل فقدان فرم اعلام عوارض و یا برگ محاسبات عوارض در تعدادی از پروندههای درآمدی و عدم ارائهی ۷۳ پروندهی درآمدی برابر گزارش حسابرس منتخب شورا ۵.۲۵- وصول درآمدها از طریق حوالههای کارگزاری و معرفی مودیان به کارگزاران برای ۶۹۹ فقره از دستورهای دریافت و تخطی از مفاد ماده ۳۷ آیین نامه مالی شهرداری تهران مبنی بر واریز مستقیم کلیه وجوه درآمدی ۵.۲۶- دریافت عوارضی تحت عنوان عوارض متفرقه در منطقه ۱۵، ۵.۲۷- استفادهی بدون مجوز از برات کارت و محل تأمین هزینه کارمزد آنها، خارج از بودجه مصوب شورا ۵.۲۸- عدم رعایت مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) ۵.۲۹- ۷.۸۸۷ میلیارد ریال مغایرت در دفاتر و تأییدیههای دریافتی و همینطور بی پاسخ ماندن تاییدیه وکیل حقوقی برابر گزارش حسابرس منتخب شورا ۵.۳۰- عدم اخذ مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر تهران و عدم رعایت مصوبات شورای اسلامی شهر تهران درخصوص اعمال ۲۰ درصد تخفیف و تقسیط در واگذاری زمین به ۱۹ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات پژوهشی، ۵.۳۱- تخفیفات اعمال شده در ده فقره قرارداد واگذاری منعقده فیمابین سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران با شرکت تعاونی مسکن کارکنان اداره کل منابع انسانی شهرداری تهران ۵.۳۲- عدم رعایت صرفه و صلاح شهرداری در اجارهی پلاک ثبتی ۲۵۰۵۰/ ۷۰ (مربوط به آپارتمان ۱۸۶ متری در خیابان توانیر) واقع در محدوده شهرداری منطقه ۲ به یکی از پرسنل شهرداری ۵.۳۳- ابهامات مطرح شده پیرامون شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق مزایای کارکنان، پاداش و مساعده اقدام و افراد متخلف از مقررات را شناسائی و نسبت به معرفی این افراد به هیئت رسیدگی به تخلفات کارکنان شهرداری یا کمیته انضباط کار یا مراجع ذی صلاح قضائی اقدام لازم را به عمل آورده و نتیجه را ظرف مدت شش ماه به شورای اسلامی شهر تهران منعکس نمایند. ۶. به منظور بهینه سازی و حسن اداره اموال و دارائیهای شهرداری نسبت به طراحی و به کارگیری سیستم الف. بهای تمام شده اراضی و اطلاعات تکمیلی شامل؛ کد اموال، شماره پلاک ثبتی، بهای تمام شده هر قطعه، محل استقرار و متراژ هر قطعه ب. متصل کردن و به روزرسانی کلیهی سامانههای مالی، معاملاتی، املاک و... به نحوی که وضعیت اقدامات در یک مورد در همه سامانهها قابل رهگیری و نظارت باشد. ج. ارتقای سیستم اموال تا پایان سال ۱۳۹۸ اقدامات لازم را به عمل آورد. ۷. درخصوص عدم رویت ۳.۷۱۱ فقره اسناد سیستم فاینانس و ۱۸۰ فقره سند مالی که تنها تصویر آنها برابر گزارش حسابرس موجود بوده لازم است آخرین وضعیت اصل اسناد، مبلغ اسناد و... به شورای اسلامی شهر تهران گزارش گردد. ۸. لازم است شهرداری تهران توضیحات خود درخصوص دلایل اختلاف ۲.۵۱۷.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال در تراز تجمعی تهیه شده مبنای تهیه صورتهای مالی تلفیقی و صورتهای مالی واحدها را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد. ۹. اصلاح نظام خزانهداری شهرداری تهران به گونهای که هر پرداخت ذیل یک شناسهی واریز تعریف شود. این شناسهی واریز باید شامل ردیف هزینهای یا کد پروژه، طبقهبندی اقتصادی با در نظر گرفتن حسابهای معین و تفصیلی، کد اولویت هزینه و هم چنین شناسه حقیقی یا حقوقی ذینفعان نهایی باشد. به گونهای که پرداخت توسط خزانهداری به صورت مستقیم به ذینفعان انجام شود. ۱۰. فرایند مبادله موافقتنامه شهرداری تهران به زمان تهیه بودجه منتقل شود و تمامی واحدهای شهرداری تهران برای هزینههای جاری و عمرانی خود موافقتنامه به تفصیل طبقهبندی اقتصادی با در نظر گرفتن حسابهای تفصیلی و همچنین طبقهبندی کارکردی (COFOG در سطح تفصیلی چهار رقمی) ارائه کنند. اولویت هر یک از برنامهها باید در زمان بودجهریزی مشخص شده و در زمان اجرای بودجه، مبنای پرداخت این اولویتها قرار گیرد. ۱۱. نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در شهرداری تهران هرچه سریعتر پیادهسازی شود، به طوریکه برنامههای شهرداری سنجه مشخص عملکرد داشته باشد. شهرداری موظف است زیرساخت اطلاعاتی لازم برای پایش اجرای نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد را پیادهسازی کند. ۱۲. نظام استاندارد حسابداری تعهدی در بخش عمومی، مصوب وزارت امور اقتصادی و دارایی را پیادهسازی و اجرایی کند. پیادهسازی این نظام حسابداری باید از طریق اتصال سامانهی خزانهداری شهرداری تهران به سامانهی حسابداری پیگیری شود به طوری که هر گونه دریافت یا پرداخت در شهرداری تهران و واحدهای تابعه انعکاس روشن و به روز در نظام حسابداری شهرداری داشته باشد.
۱۳. منظور اعمال کنترل نقدی بر عملیات مالی و ایجاد ارتباط بین حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی، اقدام به پیادهسازی کنترل تعهدات در زمان اجرای بودجه ظرف مدت زمان یکسال نماید. پیادهسازی کنترل تعهدات باید به گونهای باشد که ایجاد و پذیرش هر گونه تعهد در شهرداری و واحدهای تابعه ذیل موافقتنامههای مبادله شده، با در نظر گرفتن اولویت هزینهکرد، مشخص بودن ذینفعان تعهد و شرح خدمات ارائه شده توسط طرفین تعهد باشد. به علاوه ثبت تعهدی درآمد باید با در نظر گرفتن ردیفهای بودجهای، سررسیدهای مدنظر و اطلاعات تفصیلی ذیل استاندارد حسابداری صورت گیرد. ۱۴. شهرداری تهران موظف است از طریق مولدسازی داراییهای غیرنقد و ایجاد جریان نقدی برای داراییها به تدریج در یک افق زمانی ۵ ساله، سهم منابع غیرنقدی بودجه را به کمتر از ده درصد کاهش دهد. ب. شورای اسلامی شهر تهران؛ لازم است: ۱. با توجه به تناسب ماده ۲۴ آئیننامه مالی شهرداریها با مبانی حسابداری نقدی، لازم است اصلاح این ماده را مورد توجه قرار داده و با ارائه طرح به شورای عالی استانها نسبت به اصلاح این ماده اقدام نماید. ۲. هیئت رئیسه شورا، در اجرای بند ۳۰ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور نسبت به ارجاع موارد تخلف و نقض قوانین پس از تهیه مستندات حقوقی به مراجع قضائی اقدام و نتیجه را به اطلاع عموم برساند.