سرپرست ادارهکل مدارس غیردولتی گفت: این گزاره که هر فردی در مدرسه غیردولتی درس میخواند لزوماً از خانواده اشرافی است، نمیپذیریم؛ بخش زیادی از دانشآموزان این مدارس از طبقه متوسط و تعداد محدودی از طبقات ثروتمند هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید صالح درباره این ادعا که "۷۶ درصد دانشآموزان مدارس غیردولتی فرزندان کارمندان دولت هستند! " اظهار کرد: این موضوع بر اساس نتایج پیمایشی است که سال گذشته انجام شد و در این پیمایش اولیای دانشآموزانی که در مدارس غیردولتی ثبتنام کرده بودند، سنجش شدند و نتایج نشان داد که بالاترین سهم مربوط به دانشآموزانی است که خانواده آنها کارمندان دولت هستند.
وی افزود: البته این بدان معنا نیست که در سایر مدارس حضور فرزندان کارمندان دولت کمتر است بلکه از ۱۱ درصد دانشآموزانی که هماکنون در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند این آمار استخراج شده است.
صالح گفت: بخش عمدهای از خانوادههایی که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام میکنند به اعتقاد ما افرادی هستند که علاقهمندند بخش بیشتری از سبد هزینه خانوار را در حوزه آموزش و پرورش فرزندان هزینه کنند و کارمندان دولت که عمدتاً از قشر متوسط جامعه هستند از سبد هزینه خانوار سهم بیشتری را به حوزه فرهنگی و آموزشی اختصاص میدهند و این اتفاق در حوزه آموزش فرزندان نیز رخ میدهد.
سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی ادامه داد: این گزاره که هر فردی در مدرسه غیردولتی درس میخواند لزوماً از خانواده اشرافی است را نمیپذیریم و خیلی کار پیچیدهای نیست! میتوانیم به مدارس غیردولتی سطح شهر برویم که مشاهده میشود بخش زیادی از افرادی که در این مدارس درس میخوانند از طبقه متوسط و تعداد محدودی از طبقات ثروتمند هستند، حتی دانشآموزانی را داریم که خانواده از طبقه متوسط به پایینتر است، اما علاقهمند هستند فرزندشان به هر دلیلی در مدارس غیردولتی درس بخواند.
مدارس غیردولتی به کمک مدارس دولتی آمدند
وی با اشاره به اینکه نگاه صرف آن هم از یک جنبه به پدیدههایی که در جامعه اتفاق میافتد، اشتباه است، تصریحکرد: وجود مدارس غیردولتی، شاهد، سمپاد، نمونهدولتی و دولتی هر کدام باید با ویژگیهای مثبت و منفی آنها بررسی و برای رفع مشکلات تلاش شود؛ مدارس غیردولتی نقش مهمی در آموزش و پرورش کشور داشتند و وجود آنها باعث کاهش فشار بر روی مدارس دولتی به ویژه درجاهایی که مشکل فضا وجود دارد، میشود و اگر همین ۱۱ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی نبودند، شاهد تراکم بالای دانشآموزان مدارس دولتی بودیم هر چند ممکن است وجود این مدارس مسائل و چالشهایی را هم ایجاد کند.
صالح که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، متذکر شد: نباید خیلی سفید نگاه کرد بهگونهای که بگوییم مدارس غیردولتی بالاترین کیفیت را به مجموعه آموزشی آوردهاند یا اینکه خیلی سیاه نگاه کرد و بگوییم افرادی که در اینجا تصیل میکنند و موسسان آنها از طبقه اشرافی هستند.