سید مهدی شجاعی در مراسم رونمایی از کتابش گفت: زیارت عاشورا یک مانیفست برای ما است و اعلام مواضعی در برابر اتفاقات کربلا به شمار میرود؛ با نوشتن این کتاب فهمیدم که این قصه ابعاد دیگری دارد که تاکنون آن را ندیدهام.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب «خونخدا» نوشته سیدمهدی شجاعی و با تصویرگری علی وزیریان عصر امروز برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از صحبتهای سیدمحمد جواد شوشتری مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و در ادامه، محسن چینیفروشان صحبت کرد و گفت: در مقدمه باید بگویم کار دینی انجام دادن در رسانههای مختلف از جمله کتاب، کار سادهای نیست و به نوعی سهل ممتنع است؛ در حقیقت نویسنده و تصویرگر علاوه بر اینکه باید بر محتوای موضوع مسلط باشد، با حاشیهها و محدودیتهای فراوانی مواجه است؛ در کار دینی همیشه این سوال وجود داشته است که مرز تخیل کجاست، واقعیت تاریخ اسلام تا کجا قابل نگاشت است، استناد داشتن چگونه است و... این موضوع در تاریخی دینی سادهتر است، اما وقتی ادبیات و تصویر مطرح میشود،کار مشکل است.
وی ادامه داد: خوشبختانه آقای سیدمهدی شجاعی و علی وزیریان در این زمینه پیشقدم شدند و زندگی و عمرشان را روی این مسئله گذاشتند. کتاب «خون خدا» به عنوان یک کتاب، اثری بسیار زیبا، هنرمندانه و راهگشا است. در این کتاب علاوه بر اینکه یک متن مذهبی شیعی به نام زیارت عاشورا مطرح شده است، میبینیم که متن آن تا چه اندازه خواندنی و جذاب و تصویرگری آن تا چه اندازه گیرا است. فلذا معتقدم باید به این کتاب از دو دیدگاه حرفهای و دینینگاه کرد.
چینیفروشان تاکید کرد: این کتاب از نظر مخاطب دارای ویژگی خاصی است؛ علاوه بر اینکه مخاطب آن مذهبیها هستند، مخاطبان خارجی دارد که خیلی امامحسین(ع) را نمیشناسند و تنها اسم و رسم امام را شنیدهاند. انتخاب چنین مخاطبی کار بسیار سختی است و این کار از قلم آقای شجاعی و تصویرگری آقای وزیران برمیآید. علاوه بر این، کتاب نگاه جدیدی نسبت به زیارات و به ویژه زیارت عاشورا است؛ برای مثال در مورد لعن کردن که همواره موضوعی مورد مناقشه بوده است، نگاه جدید و دقیقی صورت گرفته و به نظرم این کتاب میتواند الگویی برای دیگر نویسندگان باشد که به این مقوله بیشتر وارد شوند.
او ضمن اشاره به تصویرگری علی وزیریان گفت: در مورد تصویرگری علی وزیریان باید بگویم که وی زحمات زیادی کشیده و شبانهروزی بر روی این کتاب وقت گذاشته است؛ توجه داشته باشید که ترکیب خط و نقاشی کار بسیار سختی است؛ معتقدم که علی وزیریان بعد از انقلاب اسلامی تصویرگری دینی را تعریف کرده و اگر امروز چنین تصویرگری داریم مدیون زحمات اوییم. این کتاب در دو قطع بزرگ و کوچک منتشر شده و ترجمه انگلیسی و عربی آن آماده است؛ ترجمه عربی چاپ شده و انگلیسی نیز در دست چاپ است.
چینیفروشان در بخش پایانی سخنان خود گفت: سیدمهدی شجاعی علاوه بر اخلاق و محبت خود، دو ویژگی حرفهای دارد که قابل ستایش است؛ اولی سبک اوست؛ شجاعی سبک جدیدی را در ادبیات دینی بعد از انقلاب ایجاد کرده است؛ توجه داشته باشید که این دست افراد بسیار کمند؛ شاید جلالآلاحمد، شریعتی، مطهری و... چنین ویژگی داشته باشند. شجاعی مبدع یک سبک خاص خود است که در کتابهایش دیده میشود. ویژگی دوم این نویسنده، تربیت و شاگردپروری اوست. او از همان ابتدا به این مسئله توجه داشته و بسیاری از نویسندگان جوان دستپرورده او هستند؛ از کارگاههای داستاننویسی ابتدای هر ماه گرفته تا کارگاههای فضای مجازی او جایی برای تربیت شاگردان است.
سخنران بعدی این مراسم علی وزیریان بود؛ او در مورد تصویرگری کتاب خونخدا گفت: اولین تصویرهای این کتاب پانزده شانزده سال پیش کشیده شد؛ در آن زمان صرفا یک کار دلی بود که تصویرسازی کنم و دلیل عمدهاش این بود که زیارت عاشورا را به مسلمانهای دیگری که فارسی زبان نیستند معرفی کنم؛ خاطرم هست دو سال پیش بود که بخشی از این مجموعه در یک نمایشگاه در خانه هنرمندان ارائه شد و همان زمان آقای چینیفروشان این آثار را دیدند و پیشنهاد چنین کتابی را کردند؛ گفتم که اگر قرار است اتفاقی بیفتد بهتر است متنی نیز در کنار این تصویرها قرار بگیرد و او در همان جا پیشنهاد داد که سیدمهدی شجاعی زحمت این متن را بکشد. شروع کار برایم اینگونه بود که دوست داشتم اسمم در بین محبان اباعبدالله باشد و فکر نمیکردم که چنین اثری تولید شود.
در ادامه این جلسه سیدمهدی شجاعی صحبت کرد و گفت: در خلق این اثر دو حق بزرگ بر گردن من است؛ یکی آقای چینیفروشان و دیگری علی وزیریان. بانی اولیه این کار آقای وزیریان بودند چرا که طراحی و گرافیک این کار را از مدتها قبل آغاز کرده بود؛ باید بگویم طراحی و گرافیک مذهبی، مرهون تلاشها و زحمات اوست. دغدغه او در تمام این سالها گرافیک مذهبی بوده است؛ اولین طرح جلد کتاب «کشتی پهلوگرفته» برای او بود و جشنواره اسماءالحسنی جشنوارهای است که هر سال با دبیری او برگزار میشود. بنابراین دغدغه کار مذهبی در عرصه گرافیک را دارند.
وی ادامه داد:علی وزیران در ابتدا این کار را با دلش انجام داده بود اما چگونه این کار به مخاطب بیرونی عرضه شد؟ وقتی که او این تصاویر را در فضای مجازی گذاشته بود بازتابی که از مخاطب غیرمذهبی داشت، تلنگر اولیهای بود که این کار را انجام بدهد. علاوه بر این آقای چینیفروشان بانی دیگر این کار بود؛ مطمئنا آن کاری که برای اهلبیت و امام حسین علیهالسلام انجام میشود، لطف و کرامت ایشان به ما است؛ اگر عزاداری میکنیم توفیق اهلبیت به ماست و در حقیقت نفس ولایت آنان توفیقی است که از سوی اهلبیت به ما روا داشته شده است.
سیدمهدی شجاعی تاکید کرد: قبل از آنکه چیزی نصیب مخاطب شود، لطفی به من رسید که قابل بیان نیست. نگارش این کار کشفی بود که همزمان در خود من نیز رخ داد؛ این فضاها برایم جدید بود و درک این معانی توفیقی بود که به خود من رسید. سالها بود که مخاطب خارجی به عنوان یک دغدغه برایم به شمار میرفت؛ چرا که با خود فکر میکردم بسیاری از داستانهای مذهبی ما مبتنی بر حافظه تاریخی مخاطب است و بنابراین مقدماتی را حذف و داستان را بیان میکنیم؛ حال مسئله اینجا است که مخاطب بیرونی که با این مسائل مواجه نبوده چه میفهمد؟ کسی که بیرون است باید در ابتدا باید با الفبای دینی آشنا بشود و سپس در این مسیر قدم بردارد. در این کتاب توفیق داشتم که با چنین مخاطبی حرف بزنم. علاوه بر این زیارت عاشورا همیشه برایم یک زیارت بود و بدین مسئله توجه نداشتم که این زیارت یک مانیفست برای ما است و اعلام مواضعی در برابر اتفاقات کربلا به شمار میرود؛ با نوشتن این کتاب فهمیدم که این قصه ابعاد دیگری دارد که تاکنون آن را ندیدهام.
شجاعی بیان داشت: نکته بعدی که در این کتاب وجود داشت موضوع لعن بر دشمنان اهلبیت بود؛ همواره دو سه دلیل برای این مسئله وجود داشته که لعن کردن را قابل تأمل کرده بود؛ یکی از آنان شعارهای صلحطلبانهای بود که در هر کجا لعن وجود داشته فضای روشنفکری ایجاب میکرد که آن را نفی کنیم؛ وجه دیگر این ماجرا اینگونه بود که تاکنون جوری مرگ را به کار بردهایم که ابهت و ماهیت لعن مخدوش شده است؛ چیزی که در نگارش این کتاب توجه من را به خود جلب کرد این بود که اگر از منظر محبت به کسی نگاه میکنیم نمیتوان دشمن او را دشمن ندانست و با یک نگاه به دو متخاصم نگاه کرد. در حقیقت تولی و تبری بدون دیگری ناقص است و معنی ندارد؛ همانقدر که زیارت عاشورا محبت ما را به امام حسین نشان میدهد خصم ما را نسبت به دشمنان او آشکار میکند.