حجت الاسلام سهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران، در جلسه ساماندهی گروههای تبلیغی دانش آموزی که با حضور فعالین این حوزه در این اداره کل برگزار شد، خانههای مبلغ را حلقههای واسط گروههای تبلیغی تخصصی دانست که به زودی در تهران راه اندازی میشوند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران در جلسه ساماندهی گروههای تبلیغی دانش آموزی با ذکر این نکته که مساله تبلیغ از حوزه شروع میشود، افزود: اگر حوزه بتواند در خودش تغییری ایجاد کند و اصلاح شود، تبلیغ و به تابع آن مسائل دیگر نیز سر و سامان پیدا میکنند. حوزه تهران نیز به لحاظ هویتی با قم متفاوت است و اگر این هویت به درستی فهم نشود، کماکان مشکلات نفری و ساختاری در امر تبلیغ وجود دارد. چون هویت بخشی مناسبی برای طلبههای تهرانی صورت نگرفته، بعد از درس، این سردرگمی جنس فعالیت در کارهایشان دیده میشود. اگر هویت طلبه تهرانی را بفهمیم، گونه دیگری از کار علمی و دانشی پیشنهاد خواهد شد که متفاوت از مدلی است که در قم میتواند تحصیل کند. ما قم را حوزه پشتیبان میدانیم.
وی ادامه داد: هویت طلبه حوزه تهران، هویتی است که دانش آن در میدان عمل بوجود میآید. طلبه تهران بر خلاف قم پیشران است نه پشتیبان و باید در میدان عمل بجنگد. طلبهای که در محلهای به سراغ آسیبهای اجتماعی میرود، در صحنه عمل، دانش مورد نیاز را نیز کسب میکند. نگاه ما به حوزه دانش در تهران باید متفاوت باشد. طلبگی در صحنه عمل شکوفا میشود. طلبه به دنبال دغدغهای که پیدا کرده، دانش، مهارتها و ارتباطات خود را حول همان دغدغه سر صحنه شکل میدهد.
سهرابی با بیان این مطلب که ما باید کمک کنیم گروههای طلبگی ممهز در یک عرصه، موضوع و مساله به صورت تخصصی شکل بگیرد، افزود: البته گروه تخصصی نه به معنای عام آن، یعنی طلبه به اسم یک رشته ورود کند. در واقع طلبهای که خودش را ممهز کرده به یک دغدغه و مسالهای و میخواهد در آن ورود کند. باید ابتدا این استعدادیابی در طلبهها شکل گیرد تا بر اساس دغدغه هایشان، بر سر آن کار سوق داده شوند. باید از خود طلبهها این گروههای تخصصی شکل بگیرد تا این عرصهها را راهبری کنند و به همراه آن گروههای پشتیبانی وجود داشته باشد تا گروه اولیه در صحنه تنها نماند و به مرور زمان با هسته سازیهایی که شکل میگیرد، این گروهها در صحنه عمل افزایش پیدا کنند.
علاوه بر اینکه گروههای تخصصی تبلیغی باید شکل بگیرند، باید از بین طلبهها کسانی باشند که راهبری تخصصی انجام دهند و این یک نیاز اصلی و اساسی است که خلا آن به شدت احساس میشود. باید کسانی در یک سطح بالاتر که خودشان در میدان عملیات حضور دارند، این گروهها را تشکیل دهند و به پشتیبانی از آنها بپردازند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: نیاز دیگر گروههای تبلیغی، خانههای مبلغ است که باید شکل بگیرد؛ به این صورت که عدهای طلبه بدون تعین و اصطلاحا نیروی آزاد در محلهها حاضر باشند تا خلاها، آسیبها و موارد مورد نیاز امر تبلیغ را شناسایی کرده و به عنوان یک واسط با گروههای تبلیغی عمل میکنند. کاری که ما در سازمان تبلیغات انجام میدهیم این است که کمک کنیم این جنس از طلبهها نیز شکل بگیرد. طلبههایی بدون تعین، ولی کارآمد در فضای راهبری فرهنگی و تبلیغی و یکی از کارهای مهم این طلبهها این است که مردم را به صورت مستقیم وارد میدان عمل کنند تا با آنها فعالیتهای مشترک انجام دهند.