دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: بحران کمبود معلم و وخامت وضعیت نیروی انسانی، نتیجه خیانت و کارشناسیهای غلط فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش به مجلس و دولت است.
قائم پناه، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ضمن واکنش به اظهارات فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه «دوره مدیریت من بهترین دوره مدیریت آموزش و پرورش بود»، گفت: زمانی که علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش بود گزارشی به سازمان برنامه و بودجه ارائه شد؛ مبنی بر اینکه ۱۰۰ هزار نیروی مازاد در آموزش و پرورش وجود دارد همچنین در گزارش علی عسکری معاون سازمان برنامه و بودجه این تعداد ۲۰۰ هزار معلم مازاد عنوان شده بود با این وجود از آن پس مجلس و دولت تصمیم گرفتند که معلم جذب نشود.
وی با بیان اینکه به دنبال تصمیم دولت برای عدم جذب نیرو در آموزش و پرورش، در طول پنج سال گذشته سال به سال تعداد دانشجویان جذبشده در دانشگاه فرهنگیان کاهش و از ۲۳ هزار دانشجو به ۴ هزار دانشجو در سال ۹۴ رسید تا جایی که به دنبال تعطیلی این دانشگاه بودند، تصریح کرد: وخامت وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش نتیجه کارشناسیهای غلط و ارائه گزارشات فانی و عسگری آزاد به مجلس و دولت است.
قائم پناه با تاکید بر اینکه با خرید خدمت آموزشی نمیتوان امیدی به حل مشکلات آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: سیاهترین نگاه به آموزش و پرورش خرید خدمات است که نابودکننده آموزش و پرورش دولتی است.
وی خرید خدمات را خیانت در حق معلم و دانش آموز دانست و افزود: اگر مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که اجرای خرید خدمت آموزشی باعث افزایش کیفیت مدارس در مناطق محروم شده است، چرا گزارش جامعی از وضعیت کیفیت مدارس تحت پوشش این طرح منتشر نمیکنند تا بهطور دقیق مشخص شود اجرای طرح خرید خدمات آموزشی با چه دستاوردها و نقاط ضعفی همراه بوده است؟
قائم پناه بیان کرد: رویکرد اصلی در طرح خرید خدمات این بود تا در مناطق محروم و کمبرخوردار که نیروی آموزشی وجود ندارد از ظرفیت مدارس غیردولتی استفاده شود، اما بهتدریج این طرح بهسمتی رفت که مدارس دولتی را به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کردند.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در زمان فانی یعنی سال ۹۳ طرح بسته حمایتی بهصورت خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی عملیاتی و سال بعد در بودجه سنواتی لحاظ شد که مجلس با آن مخالفت کرد و در برنامه ششم توسعه هم اجرای خرید خدمات آموزشی به مناطق محروم کشور محدود شده است البته همان ایام که مجلس در حال بررسی این مسئله بود، خرید خدمات آموزشی در برخی نقاط تهران در حال اجرا بود.
قائم پناه مسئله اصلی در خرید خدمات را بحث کیفیت آموزش عنوان کرد و افزود: در این طرح معلم با مدرک دیپلم به کار گرفته میشود با این وجود سوال این است که این فرد چطور میخواهد معلمی کند؟
وی با طرح این سوال که چگونه به بهره وری در کشور میاندیشیم وقتی در تعلیم و تربیت سرمایهگذاری مناسب انجام نمیدهیم و چگونه به بهرهوری میاندیشیم وقتی میتوانیم با کاهش سرانه دانش آموزی به میزان یک چهارم تا یک ششم، بهره وری نظام تعلیم و تربیت را افزایش دهیم، تصریح کرد: سوال دیگر این است که چگونه به بهرهوری ملی میاندیشیم وقتی سوادآموزی افراد بزرگسال را دولتی و گران اداره میکنیم و تعلیم و تربیت دانشآموزان را به بخش عموماً ضعیف و ناتوان غیردولتی آموزش و پرورش میسپاریم؟