به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام سیدجواد حسینیکیا عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت:علت اینکه قیمت خودرو در کشورمان بالاست به عوامل متعددی بازمیگردد که بخشی از آن هزینههای ناشی از سوء مدیریت است.
وی افزود:وقتی که پراید ۱۹ میلیون تومان بود ۵ و نیم میلیون تومان هزینه عدم کفایت مدیریتی از جیب مردم برداشت میشد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان وامهایی از بانکها گرفتهاند که به دلیل آنکه نتوانستند اقساط خود را پرداخت کنند و به صورت مستمر آن را استمهال کرده و معوق شده عملا سود آن زیاد شد و در هر خودرو از جیب خریداران یک میلیون تومان بابت سود وامهای معوق پرداخت میشود.
حسینیکیا افزود: نیروی انسانی مازاد فراوانی که در خودروسازان وجود دارد توانسته هزینههای فراوانی به آنها تحمیل کند به طوری که در سایپا ۱۱ هزار نیروی مازاد و ایران خودرو بیش از این رقم اضافه نیرو دارد که همین موضوعات باعث میشود که هزینههای تولید خودرو بالا برود.
وی گفت:عدم هزینهکرد در حوزه تحقیق و توسعه (R&P) باعث شده است نتوانستهایم به عنوان خودروساز مطرح شویم. ضمن اینکه خودروسازان در زمینه ذائقه سنجی بازار و مردم عملکرد مناسبی نداشته و در زمینه طراحی پلت فرم اقدام نکردهایم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس افزود:باید تلاش کنیم خودروسازان به سمت تولید خودروهای ارزان قمیت، صادرات محور و رقابت پذیر بروند.
حسینیکیا گفت: در شرایط فعلی در حال حرکت به سمت رشد و شکوفایی در صنعت خودرو هستیم و با وجود تحریمهای فعلی ظرفیت و پتانسیل حمایت از داخلی سازی قطعات و توجه ویژه به تحقیق و توسعه بیشتر شده است.
وی افزود: پیشبینی میشود با ثباتی که در بازار خودرو فراهم شده است شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد بازار واردات قطعات خودرو در دست ۵ یا ۶ نفر است.اما وقتی به قطعه سازان داخلی بهای بیشتری داده شود این موضوع نیز تغییر خواهد کرد.