رئیس شورای تحول علوم انسانی گفت:اصل تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۷۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز دوشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضورسعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامههای پیشروی این پژوهشگاه در حوزه علوم انسانی ارائه کرد.
وی در این زمینه گفت: تمام اقدامات آموزشی و پژوهشی رشتههای علوم انسانی و هنر در معاونت مربوطه در دانشگاه آزاد اسلامی متمرکز شده است.
خیری افزود: در این معاونت همچنین دفاتر کل متعددی به صورت تخصصی رشتههای مربوط به علوم انسانی و هنر را پوشش میدهند.
رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی ادامه داد: یکی از برنامههای راهبردی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توجه به موضوع تحول و ارتقاء علوم انسانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ساماندهی نشریات علمی در حوزه علوم انسانی گفت: این معضل که دانشجوی دکتری برای دفاع از رساله خود و یا عضو هیئت علمی برای ارتقاء مجبور باشد برای انتشار مقالهاش در یک نشریه علمی پژوهشی پول خرج کند، واقعا مایه تاسف است.
حداد عادل: تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد یک نکته مثبت است
پس از گزارش خیری، حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: این موضوع که بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، نشان میدهد باید برای این موضوع و واقعیت یک برنامه ریزی درست داشته باشیم.
وی افزود: اصل تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی یک نکته مثبت است.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه سخنان خود در مورد همکاری این شورای تخصصی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: در دیدار که به تازگی با معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم، تصمیمات خوبی برای گسترش همکاریها گرفته شد.
پس از سخنان حداد عادل بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته "مربیگری کسب و کار" در دانشگاه تهران در دستور قرارگرفت و گزارشی در این زمینه ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به اهمیت و ضرورت تربیت مربی کسب و کار، تعریفی از این مفهوم ارائه شد و همچنین اهداف از راه اندازی این رشته و خصوصیات و توانمندیهای فارغ التحصیلان رشته "مربیگری کسب و کار" تشریح شد.
پس از ارائه این گزارش، حداد عادل در مورد برخی واژگان غیر فارسی به کار رفته در این گزارش گفت: فرهنگستان زبان و ادب به جای واژه "استارت آپ" واژه "کمک نوآور" را تصویب کرده است.
وی افزود: حتما باید جایگاه مناسب این رشته در میان شاخههای مختلف علوم انسانی معلوم شود یعنی باید بدانیم این رشته مثلا ذیل مدیریت صنعتی است یا مهندسی صنایع و یا اقتصاد و ...
عاملی: اینترنت و برنامههای کاربردی آن، شکل جدیدی به بازار کار داده است
پس از سخنان حداد عادل، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ نیز طی سخنانی با تاکید بر اهمیت این رشته درسی حضور افراد متخصص در تدوین سرفصلها و برنامههای ارائه شده، گفت: امروز یک مساله مهم برای ما پیوند میان رشتههای علوم انسانی و بازارکار است و این رشته درسی میتواند این کار را انجام دهد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش فضای مجازی در تغییر و تحول در بازار کار ادامه داد: شبکه جهانی اینترنت و برنامههای کاربردی تحت این فضا شکل جدیدی به بازار کار داده است و ما شاهد هستیم که بسیاری از مشاغل سنتی از بین رفتهاند و متقابلا مشاغل بسیار دیگری به وجود آمده است.
در ادامه جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در عناوین پیشنهادی این برنامه درسی، ارتباط این رشته با رشتههای دیگر علوم انسانی، دقت در تفاوت بین "مربی کسب و کار" و "کارآفرین"، لزوم نگارش متون علمی و درسی برای این رشته و میان رشتهای بودن رشته "مربیگری کسب وکار".
پس از ارائه نظرات اعضاء، طراحان رشته "مربیگری کسب و کار" _. که اساتید دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران بودند_ به نکات ذیل اشاره کردند: ورود دانشآموختگان این رشته به حوزه تخصصی و مهارتی خود و ایفای نقش مربیگری در آن رشته، وجود ابعاد مشترک در کلیات سرفصلهای درسی شاخههای مختلف این رشته درسی و تفاوت این رشته با رشته درسی "مدیریت کسب و کار".
پس از ارائه این توضیحات کلیات این برنامه درسی و سرفصل آموزشی با رای مثبت اعضای شورا تصویب شد و بررسی جزئیات به جلسه آینده موکول شد.