معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما در مرحله تغییر دانشگاهها از نسل دوم به نسل سوم هستیم و مأموریت دانشگاههای نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، روحالله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه تبیین سیاستهای معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز، گفت: هر سیستمی که ایجاد میشود برای این است که به نیازی پاسخ دهد وگرنه کار نمیکند.
دهقانی فیروزآبادی گفت: بعد از انقلاب اسلامی، کشور از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری تبدیل شد و وزارتخانهها، سازمانها و ادارات زیادی ایجاد شد که به نیروی انسانی زیادی نیاز داشتند، بنابراین به طور ناگهانی بازار بسیار بزرگی در دهههای ۶۰ و ۷۰ برای شغلهای دولتی ایجاد و هر کسی که سواد دانشگاهی داشت، استخدام شد.
وی ادامه داد: در آن دوره احساس شد که مردم مشتاق آموزش عالی هستند و از طرفی دانشگاههای دولتی نمیتوانند این نیاز را پوشش دهند، بنابراین بحث ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد و با موافقت امام خمینی (ره) این دانشگاه تاسیس شد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: هم اکنون آماری که از ادارات دولتی و سازمانهای کشور در دست داریم، نشان میدهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کارشناسان و نیروهایی که در ادارات و وزارتخانهها کار میکنند، فارغالتحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
وی افزود: اوایل تاسیس، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه نسل اول بود که هدفش تربیت نیروی دیوان سالار و دادن سواد دانشگاهی به مردم بود.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد ادامه داد: پس از مدتی با گسترش صنایع مختلف، یکی از نیازهای اصلی جامعه، تربیت نیروی پژوهشگر شد و دانشگاه آزاد اسلامی هم یکی از بزرگترین مشتریهای تربیت نیروی پژوهشگر بود، بنابراین برای توسعه خود و رفع نیازهای جامعه اقدام کرد.
دهقانی اظهار داشت: ماموریت دانشگاههای نسل دوم یا همان دانشگاههای پژوهشی این بود که پژوهشگر به جامعه تحویل دهند، بنابراین با اصلاح ساختار دانشگاههای نسل اول و تغییر از فاز دانشگاه آموزش محور به دانشگاه پژوهش محور، ایجاد رشتههای کارشناسی ارشد و دکتری و تاسیس مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاهها و آزمایشگاه ها، دانشگاهها و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی کارکرد خود را دوباره به دست آوردند.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروز متاسفانه پژوهشکدهها دیگر نیاز به جذب نیرو ندارند و دانشگاهها کارکرد اجتماعی خود را از دست داده و صرفا مدرک تولید میکنند و کارکرد دیگری به جز کسب اعتبار اجتماعی ندارند.
وی گفت: دراکر دانشمند معروف در سال ۱۹۹۷ در مقالهای بیان داشت که در ۳۰ سال آینده، دانشگاههای بزرگ دنیا بناهای یادبود خواهند بود.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: هم اکنون ما در مرحله تغییر دانشگاهها از نسل دوم به نسل سوم هستیم. مأموریت دانشگاههای نسل سوم از تربیت محقق به پرورش کارآفرین تغییر کرده است.
وی گفت: مفاهیمی نظیر شتاب دهنده، مرکز رشد، پارک علم و فناوری، مفاهیمی است که دانشگاههای بزرگ دنیا طی سی سال پیش برای تغییر از دانشگاه نسل دوم به نسل سوم اقدام به ایجاد آنها کردند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: با اینکه در دانشگاههای کشور ما هم برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم چنین مراکز تحقیقاتی متعدد حتی بیشتر از دانشگاههای دیگر کشورها ایجاد شده، اما متاسفانه نتیجه و خروجی قابل توجهی نداشته است.
وی با بیان اینکه ورودی دانشگاه نسل سوم آدم نیست، بلکه تیم ۴ و ۵ نفره است، گفت: دانشگاه نسل اول و دوم استاد دارد، اما دانشگاه نسل سوم مربی دارد و یک تیم را در شتاب دهندهها به وسیله مربی پرورش میدهد.
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تیم توسط شتاب دهنده و به وسیله مربی تبدیل به یک شرکت نوپا میشود. شرکت نوپا مثل فارغ التحصیل کارشناسی است که وارد مرکز رشد شده و در این مرکز همانند دوره کارشناسی ارشد با راهنمایی استاد یاد میگیرد که چطور به صورت شرکتی بیزینس انجام دهد.
دهقانی فیروز آبادی تصریح کرد: سپس با پیدا کردن استاد سرمایه گذار بیزینس خود را از مرکز رشد وارد پارک علم و فناوری میکند و در این پارک هم با راهنمایی استاد سرمایه گذار به شرکت ثروت ساز تبدیل میشود و در این مرحله است که از پارک خارج شده و خودش قادر است این چرخه را مدیریت کند.
وی در پایان با اشاره به فعالیتهای معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گفت: این معاونت، سیستمی فعال و چابک است که دارای آییننامههای دستوپاگیر نیست. همچنین این دانشگاه دانشکده ندارد، بلکه دارای سرای نوآوری است. ذیل هر سرای نوآوری، مرکز رشد، شتاب دهنده و پارک علم و فناوری فعالیت خواهند داشت.