افزایش قیمت بنزین در زمانی اتفاق افتاد که مردم به خاطر فشارهای اقتصادی و روانی، مانند آتش زیر خاکستر شدند و گرانی بنزین آتش مردم را شعلهور کرد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- علی ساوجی؛ * افزایش قیمت بنزین در زمانی اتفاق افتاد که مردم به خاطر فشارهای اقتصادی و روانی زیادی که از ناحیه دشمنان و بی تدبیری دولت وارد میشد به آتش زیر خاکستر میماندند و گرانی بنزین آتش مردم را شعلهور کرد.
دولت با افزایش قیمت بنزین میخواهد راه جلوگیری از قاچاق بنزین ۱۰۰۰ تومانی به خارج از کشور و فروش آن به کشورهای همسایه با قیمت بالاتر را ببندد و همچنین مردم را از مصرف بی رویه بنزین در خودروهای تک سرنشین به استفاده از وسایل حمل و نقل سوق دهد که این عمل هوشمند و مورد تایید است، اما از آنطرف عدم هماهنگی و هم سو بودن شرایط اقتصادی که دولت به وجود آورده را مشاهده میکنیم.
عدم ارتقای ناوگان عمومی که شامل هزینههای نامناسب جابهجایی برای سفرهای هوایی، ریلی و زمینی، کیفیت پایین وسایل نقلیه عمومی از نظر تعداد وسایل و نداشتن زمان معین برای حضور در ایستگاهها، عواملی هستند که مانع استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی میشود. این موضوع در کنار آن است که رشد اقتصادی متناسب با افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
بالا بودن تورم و کمی دستمزد و حقوق، بالا بودن قیمت داروها و شهریه مدارس و حتی قیمت بالای برخی از مواد خوراکی و سایر مشکلات معیشتی مردم، مسائل ضروری هستند که همچنان اصلاح نشده و خود فشار فراوانی برمردم به خصوص قشر کم درآمد وارد کرده است؛ با وجود این مشکلات، افزایش قیمت بنزین آن هم به صورت یک شبه و بدون رای گیری نمایندگان مردم در مجلس اتفاقی است که مردم در شوک قرار داده است.
افزایش قیمت بنزین به تحلیل اقتصاددانان حداقل ۲ الی ۳ درصد بر افزایش قیمت سایر کالاهایی که پروسه فروش آنها به حمل ونقل وابسته است، اثر میگذارد و این امر مردم را نگران افزایش قیمت سایر کالاها کرده است چراکه ممکن است به دلیل عدم نظارت صحیح دولت بر بازار که سابقه آن در تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای مردم آشکار است به وجود آید. هرچند دولت بخواهد بازار را کنترل کند؛ توهم گرانی سایر کالاها باعث میشود برخی کالاهای دیگر را هم با قیمت بیشتر بفروشند و مردم هم در این جو روانی، حاضر به خرید آنها میشوند.
مساله دیگر این است که چرا نمایندگان مورد تایید مردم در مجلس از این ماجرا بی خبر بوده و این طرح بدون رای گیری در مجلس به تصویب رسیده است. این موضوع هم باعث حیرت مردم شده است. این اتفاق باعث شده که مردم، مجلس را ناکارآمد بدانند.
همانطور که رئیس جمهور در سخنرانیهای پیشین خود سوخت دو نرخی را عامل فساد دانسته و با حذف کارت سوختها بر این باور جامعه عمل پوشاندند تا دلالان سوخت که با داشتن چندین کارت سوخت از خودروهای اسقاطی، بازاری برای خود در بازار سیاه ساخته بودند، حذف کند. این کار ایشان زیرکانه است، اما تعجب بیشتر مردم آن است که با وجود این تدابیر برای حذف سوخت دو نرخی، چرا دولت باز به سمت دو نرخی کردن سوخت گام برداشته است؟ مگر در دولت چه مشکلاتی به وجود آمده که مجبور میشود خلاف باور خود گام بردارد؟
از آنجا که این امر در شورای هماهنگی اقتصادی که سران سه قوه جهت طرح و بررسی مشکلات تشکیل دادهاند، تصمیم گیری میشود، در صورتی که باید طرح تصویب شده در مجلس ارائه شود و پس از رای اعتماد به اجرا گذاشته شود، اما شاهد بودیم که برخی از رسانهها این مصوبه را به سمت مقام معظم رهبری سوق میدهند و یک روز قبل از افزایش قیمت بنزین کلیپی از سخنان ایشان که درباره کنترل سوخت است پخش میشود و فضا را برای اتهام زنی به تصمیم گیری یک نفره از سوی مقام معظم رهبری مهیا میکنند و طوری جلوه دادهاند که گویا افزایش قیمت بنزین توسط سران سه قوه به دستور ایشان بوده تا اعتماد مردم به نظام را سلب کنند. در صورتی که در این جلسه پس از بررسی طرح به رای گذاشته شده و در نهایت به دستور رئیس جمهور اجرا میشود.
با دلایل ذکر شده از مشکلات و تصویب غیرمنتظره، زمینه برای اعتراضات مردمی آغاز میشود که در این بین ضدانقلابیها از شبهات سوءاستفاده کرده و اذهان عمومی را به سوی نظام هدف قرار میدهند.
در این شرایط است که تشکلهای انقلابی در همدان این روش افزایش قیمت بنزین به خصوص در زمانی که مردم با مشکلات پیشین اقتصادی همچون افزایش قیمت دلار و سایر کالاها دست و پنجه نرم میکنند محکوم میکند و توصیه میکند که دولت اولا روشهای سازگارتری را برای افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد.
همچنین تجربه دلار ۴۲۰۰ تومانی را سرلوحه کار خود قرار دهد چرا که آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود. همچنین در راستای سهمیه بندی بنزین به دولت پیشنهاد میدهیم که سهمیهها را به خوردوها اختصاص ندهد بلکه آنرا به هر نفر ایرانی تخصیص دهد چرا که در سهمیه بندی قبلی که به خودروها اختصاص یافته بود، وجود دلالان سوخت نمایانگر ضعف این طرح بود و همینطور بنزین که به عنوان سرمایه ملی تلقی میشود برای دهکی که خودرو ندارند، سهمیه این عزیزان سلب میشود، اما با تخصیص دادن به هر فرد ایرانی هم دلالان سوخت حذف میشوند و هم حق افرادی که فاقد خودرو میباشند ضایع نمیشود.
علی ساوجی، مسئول مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.