سرپرست دانشگاه شهید بهشتی گفت: دو دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی در شرایط ویژه تحریم از سوی کشورهای خارجی قرار دارند، این شرایط باعث میشود تبعات تحریم بر این دو دانشگاه بسیار مضاعفتر شود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعد الله نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در هفتمین گردهمایی دانشگاهها و پژوهشگاههای عضو طرح اقتصاد مقاومتی و ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز جهانی که امروز ۱۰ آذر ماه ۹۸ در سالن جهاد وزارت علوم برگزار شد، گفت: شاخصها و ویژگیهایی که برای این برنامه تعریف شده است بیانگر این است که طرح در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش تبعات ناشی از تحریمها تدوین شده است؛ لذا باید اجرای این طرح در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده با قوت بیشتری صورت بگیرد و همچنان که در شرایطی از کشور جوانان ما با ایثار و گذشت از جان خود به حمایت از نظام و کشور جان خود را به خطر انداختند و ما نیز بر این باور هستیم باید در شرایط فعلی تلاشهای بیشتری انجام بگیرد.
وی با تاکید بر این که دو دانشگاه صنعتی شریف و شهید بهشتی به دلیل تحریمهای ویژه در شرایط خاصی قرار دارند اظهار کرد: این دو دانشگاه از سوی کشورهای خارجی تحریم ویژه هستند و تحریمی که کل کشور با تبعات آن مواجه شده این تبعات در دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف به صورت مضاعفی مشهود است.
سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ۴۲ شاخص ارتقاء دانشگاهها و پژوهشگاهها به تراز بینالمللی تصریح کرد: در این شاخصها برخی موارد عنوان نشده است از جمله این که آیا دانشگاهی که در بانک توسعه اسلامی و یا برخی کشورها نظیر سوریه، طرحی ارائه داده و در مناقصه بینالمللی برنده شده است، اما به دلیل تحریم ویژه قراردادهای آن دانشگاه منعقد نشده است در این شاخصهای ارزیابی مورد توجه قرار نگرفته است. باید شرایطی باشد که دانشگاهها براساس آن بدانند وقتی پا به عرصه میدان میگذارند و در این راستا نیز متحمل هزینههای میشوند، جایی هست که بخواهد این هزینهها را جبران کند.
نصیری قیداری بیان کرد: اگر به شاخصهای تعریف شده در ارزیابیهای دانشگاهها برای ورود به تراز بینالمللی نگاه کنیم، مشاهده میکنیم که دانشگاههای صنعتی در کشور ما نسبت به دانشگاههای جامع در رتبههای بالاتری قرار گرفتند و سایر دانشگاههایی که در علوم انسانی و علوم پایه فعالیت دارند در رده پایین تری قرار میگیرند.
وی اظهار کرد: همانطور که در اسناد بالادستی ما توجه ویژهای به دانشگاههای علوم انسانی و پایه صورت گرفته، به همان اندازه شرایط توجه به این دانشگاهها فراهم شده یا خیر؟ در واقع باید در کنار توسعه علم و فناوری به توسعه علوم، اخلاق و انسانیت نیز توجه کنیم و اگر اصرار داریم دانشگاهها در این مباحث نیز رشد کنند در این طرح باید ملزومات این توجه در نظر گرفته شود و این درست نیست که دانشگاههای جامع با صنعتی براساس شاخصهای مشترک سنجیده شوند؛ بنابراین باید بازبینیهای لازم در این شاخصها صورت بگیرد.
سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در پایان بر ضرورت همکاریهای دو جانبه دانشگاهها و مجلس تاکید کرد و خاطر نشان کرد: ما همواره انتقاد میکنیم که نمایندگان مجلس قانون مشخصی در حوزه علم و مسائل دانشگاهی پیگیری یا تصویب نمیکنند در حالی که مشاورههای لازم به منظور شکل گیری ارتباط دو جانبه بین دانشگاهها و مجلس صورت نمیگیرد و باید در این زمینه توجه اساسی داشته باشیم.