به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زاهدی دیروز در پایان جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران ودر پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در خصوص دانشگاه هایی که با حضور سرپرست اداره می شوند، ضمن تایید این مطلب که سرپرستی دانشگاه ها بیش از سه ماه تصرف در بیت المال محسوب می شود ،بیان کرد: اگر دانشگاه ها بیش از سه ماه توسط سرپرست اداره شوند، به منزله تصرف در بیت المال محسوب می شود؛ که نمونه عینی این دانشگاه ها، دانشگاه فرهنگیان است که بیش از سه سال توسط سرپرست اداره می شود و این در حالی است که از طریق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تذکرات لازم داده شده، بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید در این زمینه تصمیم گیری کند و البته به ایشان هم گفته ایم.
وی با اشاره به اینکه در سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران مواردی وجود دارد که با اهداف نظام فاصله دارد افزود: در جلسه ای هم که با حضور وزرای آموزش عالی برگزار شد، نصیری قیداری، دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران نیز به صراحت گفت که سند 2030 یک سند نیست و من هم به صراحت این را می گویم.
زاهدی بیان کرد: قیداری در این جلسه گفت که در واقع سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران یک چارچوب اقدام و عمل است؛ که ما نیز در پاسخ به وی گفتیم بالاخره چارچوب هم باید براساس یک سند باشد و این چارچوب براساس کدام سند بوده است.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در خصوص سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران بحث های جدی صورت گرفت و قرار شد که جلساتی دیگر نیز برگزار شود که بر روی همین چارچوب کار کنیم. به نظر می آید که عزیزان ما از سند عدول کردند و حداقل در جلسه ای که برگزار شد از آن به عنوان یک چارچوب اقدام و عمل نام بردند، ولی همین چارچوب را هم باید بررسی کنیم تا ببینیم که آیا با اسناد ترسیم شده به خصوص سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و نقشه جامع علمی کشور فاصله و یا هم خوانی دارد یا ندارد؛ که این نیازمند بحث است.
زاهدی گفت: ما گلایه کردیم از اینکه عزیزان ما بدون نظرخواهی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدون توجه به نقشه جامع علمی کشور این سند را انجام دهند. در هر حال آنها نیز پذیرفتند که قصوری صورت گرفته است.
زاهدی در ادامه ضمن انتقاد از دانشگاه هایی که مانع حضور دانشجویان بدهکار در جلسه امتحان شده اند، تصریح کرد: در خصوص اینکه از حضور دانشجویان به دلیل بدهی در جلسه امتحان جلوگیری شده شاید حرفی نداشته باشیم، اما بحث این است که در حوزه علمی و آکادمیک این گونه اقدامات مطلوب نیست و غیر عرف دانشگاهی است.
وی افزود: مشکل قانونی و یا غیرقانونی بودن این اقدام مطرح نیست، بلکه مشکل اخلاق علمی است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در هر حال این دانشگاه ها بخش خصوصی هستند و طبق قرارداد از دانشجویان شهریه می گیرند و ممکن است که در قرارداد آنها هم آمده باشد که اگر دانشجویان به موقع شهریه خود را پرداخت نکنند، از حضور آنها در جلسه امتحان ممانعت شود. از این بابت به دلیل وجود قرارداد خیلی مشکل نیست، اما اخلاق ایجاب می کند که این کار صورت نگیرد.
زاهدی در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویان و اساتید به سمت کپی کردن پایان نامه ها و تقلب های علمی می روند، گفت: این مسئله عوامل متعددی دارد که یکی از دلایل آن نظام پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی به ویژه در دو دانشگاه پیام نور و آزاد است در واقع عملکرد این دانشگاه ها مطابق با آنچه را که نظام انتظار دارد نبوده البته با قانونی که سال گذشته در مجلس به تصویب رسیده این وضعیت را اصلاح کرده ایم و از امسال ساماندهی صورت میگیرد.
وی یکی دیگر از عوامل موثر در بروز تقلب های علمی و کپی کردن پایان نامه ها را پذیرش بدون ضابطه حجم زیادی از دانشجویان به خصوص در دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: بحث دیگر این است که خیلی از این دانشجویان کارمند بودند از این رو فرصت نداشته اند که بخواهند روی رساله ها کار کنند؛ البته امیدواریم که این مشکلات یکی پس از دیگری رفع شوند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه موضوع ارائه پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد پا برجاست، تصریح کرد: برای دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشی پایان نامه می توانند نباشد و گرنه موضوع پایان نامه برقرار است.