به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از سامانه شبیه ساز رانندگی که عصر امروز در دانشگاه خواجه نصیر انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: هوشمندسازی حمل و نقل چند ویژگی بسیار مهم دارد که از جمله آن ها استفاده از فناوری ایمنی و عملکرد محصولات جاده ای، ریلی و هوایی است.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی در سه حوزه به کار گرفته می شود، تصریح کرد: اولین بحث آن مربوط به افزایش ایمنی است که شاهد مثال آن را در شبیه ساز رانندگی می بینیم. طبق این شبیه ساز اگر راننده دچار خواب آلودگی شود هشدارهای لازم داده می شود. حالت دوم مربوط به سیستم های حمل و نقل است در حقیقت با هوشمندسازی مانند شرکت اسنپ می توانیم بسیاری از رانندگان را با هم مرتبط کنیم در حالت سوم نیز از ناوگان خود به صورت بهره ور استفاده می کنیم به صورتی که محصول را تحت کنترل قرار داده و زمانی که اجزای محصول دچار نقصی می شوند هشدار اصلاح آن داده می شود موارد گفته شده بسیاری در هوشمندسازی مورد اهمیت هستند.
منطقی با بیان اینکه نمونه این دستگاه در بخش هوایی وجود دارد، اظهار کرد: این مسئله بسیار حائز اهمیت است که محصولات ما در بحث ایمنی هوایی کم کم به بحث زمینی نیز ورود پیدا کنند. مهمترین نکته مثبت در بحث هوشمندسازی شرکت نیروی انتظامی و بخش های مختلف کشور خواهد بود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دانشگاه به طور مستقل قادر به طراحی این شبیه ساز نخواهد بود، بیان کرد: این طرح حاصل همکاری مشترک نیروی انتظامی شرکت واحد و مجموعه دانشگاهی است. این شبیه ساز برای ما بسیار حائز اهمیت است زیرا ساز و کارش به روز است.
در ادامه این بازدید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دستگاه شبیه ساز رانندگی می تواند در جهت ارتقای ایمنی ترافیک کمک شایانی کند. اساسا ITS وظیفه عمده ای در کشور به عهده دارد مهمترین آن ایجاد بستر قوی برای مدیریت و پایش است. توانایی ایجاد ساز و کار برای جبران خطاهای انسانی نیز از دیگر نکات مثبت آن است که از جمله آنها می توانیم به سیستم های هوشمندسازی خودرو و ابزارهای کنترل اشاره کنیم.
وی ادامه داد: شخصی که قرار است در آینده کنترل یک وسیله نقلیه بزرگ را برعهده داشته باشد به راحتی می تواند با این آموزش ها درک بهتری از خطر و آسیب های حوزه ترافیکی داشته باشد.
حسینی گفت: این طرح در قالب یک دستورالعمل داخلی از طرف شرکت اتوبوسرانی به رانندگان ابلاغ می شود از نظر پلیس هیچ الزامی وجود ندارد که رانندگان ناوگان های عمومی سنگین لازم باشد این دوره آموزشی را بگذرانند؛ اما از نظر شرکت اتوبوسرانی تمام رانندگان باید در این دوره شرکت کنند.