معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشورت در تصمیمگیریها و دوری از اعمال سلیقههای شخصی و جناحی، از اصول اولیه در امر گزینش کارکنان است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم؛ محمدتقی نظرپور، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر هیئت مرکزی گزینش کارکنان این وزارت، در نشست مدیران و اعضای هستههای گزینش کارکنان منطقه ۱ آموزش عالی و دبیران مناطق دهگانه گزینش کارکنان گفت: یکی از اصول موفقیت و سربلندی در امر گزینش کارکنان، مشورت در امور است و کار در حوزه گزینش کارکنان، همانند عملکرد یک قاضی و شاید هم سختتر از آن باشد تا با بررسی و قضاوت صحیح، حقی از کسی ضایع نشود.
وی با بیان اینکه در کار گزینش باید از مانعتراشی و سختگیریهای بیمورد پرهیز کرد، گفت: تصمیمگیری شما درخصوص بودن و یا نبودن افراد در سازمان بسیار مهم است و اگر این تصمیمگیری بهدرستی و بهموقع صورت نگیرد، مطمئناً خساراتی به سازمان وارد میشود.
نظرپور بابیان اینکه اعمال گزینش در آموزش عالی و مؤسسات وابسته امری واجب و ضروری است، گفت: تقویت اصولی و ارتقای کیفیت انجام گزینش از برنامههای اساسی در وزارت علوم است و یکی از حساسیتهای ستاد وزارت، نبود پروندههای مانده و بررسی نشده در هستههای گزینش است و اگر لازم باشد باید حتماً پروندههای مانده مجدداً بررسیشده و تصمیمگیری شوند و انتظار میرود این حساسیت وزارت علوم در هستههای گزینش دانشگاهها هم لحاظ شود.
وی با تأکید بر قاطعیت در تصمیمگیری هستههای گزینش گفت: هستههای گزینش در تصمیمگیریها نباید وسواس داشته باشند و زمانی که تصمیمی با مشورت و استفاده از خردجمعی گرفته میشود، بلافاصله باید ابلاغ و اجرا شود.
دبیر هیئت مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم با تعریف مفهوم گزینش بهعنوان انتخاب افراد برای شغل خاص و امور موردنظر گفت: در این راستا انتخاب افراد اصلح و خیرخواه، معتقد بهنظام جمهوری اسلامی، قانونگرا، توانمند و مسئولیتپذیر، نظمپذیر و نظمدهنده و داشتن وجدان کاری و مهمتر از همه علاقهمندی افراد به خدمترسانی و شغل موردنظر، از اصول اساسی گزینش کارکنان است.
نظرپور در پایان سخنان خود با اشاره بهفرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر درخصوص معیارهای انتخاب کارگزاران اظهار داشت: حضرت علی (ع) در این فرمان درخصوص انتخاب افراد برای امور مختلف، به مواردی از قبیل بکارگیری کارگزاران پس از آزمون، رایزنی و مشورت در انتخاب افراد، داشتن خلقوخوی برتر، عدم اعتماد به خوشگمانیها و خواستههای شخصی، دارا بودن دانش و معلومات لازم در گماردن افراد به امور خاص و بالاخره توانمندیهای ویژه افراد اشاره کرده که جا دارد همه ما از این فرامین امیرالمؤمنین برای اصلاح امور و بهکارگیری افراد اصلح در آموزش عالی کشور همت گماریم.
در پایان این نشست از گزینشگران پیشکسوت آموزش عالی، دبیران مناطق دهگانه گزینش کارکنان آموزش عالی و مدیران نمونه گزینش کارکنان منطقه یک آموزش عالی کشور تقدیر شد.