سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در این جلسه که به بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دکتری اختصاص داشت؛ محمد رضایی رئیس کارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل آموزشی و برنامهها ارائه کرد.
وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب گفت: غلبه تفکر فلسفی غرب که نفی کننده عقاید مسیحیت بود موجب شد تا این علم ایجاد شود.
رضایی افزود: در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی میشود.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی ادامه داد: برای بررسی این سرفصل، جلسات متعددی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است.
پس از توضیحات دکتر محمدرضایی و با رای مثبت اعضا کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند.
در این بخش تدوین کنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، کلام جدید و ... بر این نکته نیز تاکید کردند که منظور از علم دینی علمی است که مبانی و روش خود را از دین اخذ کرده است.
پس از ارائه نظرات اعضا حدادعادل نیز گفت: تفاوت میان فلسفه دین و کلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است.
وی افزود: در هر دو علم ابزار کار عقل است، ولی هدف این دو علم متفاوت است.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی ادامه داد: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفکران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد.
در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مکاتب مختلف در این زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز مورد اشاره قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکتری، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.