مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: از دو سال گذشته برنامههای بین المللی شدن دانشگاهها و جذب دانشجوی خارجی جزو اولویتهای سند راهبردی دانشگاهها قرار گرفته است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی اظهار داشت: نکته بسیار مهم در بین المللی سازی آموزش عالی و جذب دانشجوی خارجی عملیاتی کردن استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی در ایجاد ارتباط با دنیا و معرفی پتانسیلها و ظرفیتهای آموزش عالی کشور است.
وی با بیان اینکه در فاصله سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۴ روند جذب دانشجوی خارجی در کشور از مدل نقطهای (محدود به چند دانشگاه قدیمی) به مدل خطی (گسترش یافته به تعداد بیشتری از دانشگاههای علاقه مندا) تبدیل شده است گفت: برای نهادینه شدن این روند نیازمند برنامه ریزی و همکاری فرا بخشی در کشور بر اساس مدل صفحهای (مشارکت گسترهی وسیعی از فضای آموزش عالی کشور به صورت یک شبکه ملی) هستیم.
مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به رشد بالای پذیرش دانشجو از پنج کشور همسو گفت: دیپلماسی علمی کشور باید به گونهای مدیریت و تقویت شود تا با سایر کشورها نیز میزان تبادل دوسویه دانشجو افزایش یابد که این امر لاجرم نیازمند عزم و تعهد ملی مبتنی بر اسناد بالادستی موجود میباشد.
وی با اشاره به گردش مالی قابل توجه ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی در دنیا گفت: برنامه جامعی لازم است تا ایران نیز بتواند سهمی از این درآمد را به خود اختصاص دهد چرا که دستاوردها و تواناییهای علمی کشور در طی سالیان اخیر بستر تقویت بین المللی شدن آموزش عالی را فراهم کرده است.
علیزاده با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرابخشی جذب دانشجوی خارجی در اداره کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: مطابق آمار مهرماه سال ۹۷ بالغ بر ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل میکنند در حالی که ظرفیت ایجاد شده و توانایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور قطعا بیش از این تعداد است.
مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به تحولات دانشگاهها در سطح دنیا گفت: امروز در جوامع پیشرفته علمی آموزش عالی در دنیا از مرحله توجه به دانشگاههای نسل سوم (مقوله علم ثروت ساز، شرکتهای دانش بنیانو...) نیز فراتر رفته و امر مرجعیت اجتماعی هدف مهم نهاد دانشگاه در دنیای پیشرفته است.
وی با اشاره به دو رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی در داخل و بین المللی سازی در خارج گفت: رویکردهای ما در اسناد ملی مشخص است، ولی در مرحله تبدیل رویکرد به تاکتیک و عملیاتی سازی نیاز به همگرایی بیشتری مابین دستگاهها وجود دارد.