مدیرکل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: فارغالتحصیلان دانشگاهی باید به جای فکر کسب مدرک به فکر ایجاد کسب و کار و ایجاد درآمد از تخصصشان باشند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید ضرغامی مدیرکل سیاستگذاری و نظارت معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه رادیویی «دستاورد» درباره عملکرد و وظایف این معاونت گفت: روند تحول دانشگاهها پس از انقلاب نشان میدهد، بیشتر نیاز به نیروی کارشناس و اجرایی است تا بتوانند نیاز دستگاههای اجرایی را رفع کنند. در ابتدا، توسعه دانشگاه آزاد فقط جنبه آموزشی داشته و تمرکز اصلی این دانشگاه روی موضوع آموزش بوده است و نیاز آموزشی نیروی انسانی کشور را پاسخ میداد و دستگاههای اجرایی نیز از دانش آموختگان دانشگاه آزاد استفاده میکردند.
وی به ورود دانشگاه آزاد به حوزه تحقیق و توسعه اشاره و بیان کرد: در چنین زمانی، مقاطع تحصیلات تکمیلی برای پاسخ به نیازی که در حوزه تحقیق و توسعه ایجاد شده بود، توسعه پیدا کرد و به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برای پاسخگویی به این نیاز ایجاد شده است.
مدیرکل سیاست گذاری و نظارت راهبردی معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد به تغییر نیازهای کشور اشاره و بیان کرد: امروز اگر کسی مدرک دکترا نیز داشته باشد، تضمینی برای استخدام و اشتغالش وجود ندارد و به همین جهت امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی به جای آنکه به فکر کسب مدرک باشند باید به فکر ایجاد کسب و کار باشند یعنی بتوانند از تخصص خودشان، کسب درآمد کنند.
وی ادامه داد: در این زمینه حوزههای اقتصاد دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر جدیدی را ایجاد کرده اند تا کسب و کارها و شرکتهای دانش بنیان فعالیت کنند. معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز با این نگاه تاسیس شده است، زیرا فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز به یک اکوسیستم و زیست بوم دارند تا در قالب کسب و کارهایی که نیاز جامعه را برطرف میکنند.
ضرغامی بیان واژه پژوهش و نوآوری را یک واژه اشتباه عنوان کرد و ادامه داد: در ادبیات دنیا، تحقیق و فناوری پیدا نمیکنیم، اما علم و فناوری به وفور پیدا میشود، زیرا فناوری نیاز به تحقیق دارد. در حقیقت در کشور تفاوت بین تحقیقات و فناوری خوب فهمیده نشده است و لذا در حوزه آموزش عالی کشور، پژوهش و فناوری به اشتباه با هم آمده است در حالی که فناوری و نوآوری بحث متفاوتی از موضوع پژوهش است و لازم است به صورت جداگانه به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه فناوریها باید بتوانند در قالب حوزههای شرکتی و استارت آپی تبدیل به کسب و کار شوند، عنوان کرد: آموزش و پژوهش یک کار فرآیندی است، اما علم و فناوری مفاهیم مستقلی از آنها هستند، اما متاسفانه در کشور پژوهش را به فناوری متصل میکنیم و این موضوع سبب شده است، مسیر توسعه کسب و کارها و کارآفرینی برای دانش آموختگان دانشگاهها محقق نشود.