حاجی دلیگانی در مجلس به وزیر آموزش و پرورش ضرورت تغییر نگرش در سیستم آموزش مجازی کشور به دلیل افزایش هزینههای تحمیل شده و عدم دسترسی تعدادی از دانش آموزان به زیرساختها را متذکر شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ضرورت تغییر نگرش در سیستم آموزش مجازی کشور را متذکر شد.
متن کامل تذکر نماینده شاهین شهر به وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
خلاصه تذکر:
ضرورت تغییر نگرش جدی در سیستم آموزش مجازی کنونی و «شاد» با عنایت به افزایش هزینههای اضافی تحمیل شده، عدم دسترسی تمامی دانش آموزان به زیرساختها و جلوگیری از کاهش کیفیت آموزشی
شرح تذکر:
شرح شرایطی که ویروس کرونا در کشور ایجاد نموده و یک شرایط ویژه و استثنایی بوده و عملا بعد از گذشت بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی عملا رضایت کاملی از آموزش توسط پیام رسانهای داخلی و شبکه شاد صورت نگرفته است.
ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، با بررسی انجام شده و عدم توانایی خرید گوشی هوشمند، کاهش کیفیت آموزشی، عدم عدالت اجتماعی برای تفکیک نحوه آموزش تیزهوشان و عادی، مشکل حضور چند دانش آموز در یک خانواده و معضل همزمانی کلاس آموزشی تنها بخشی از مشکلاتی است که خانوادهها را درگیر مسئله آموزش کرده است.
قاعدتا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی میبایست پس از گذشت حدود دو ماه از شروع این معضل با استفاده از ظرفیتهای شبکههای تلویزیونی از جمله شبکه آموزش، شبکه امید، شبکه پویا و همچنین شبکه سینا که در گذشته برای چنین مواقعی برنامه ریزی شده بوده برنامه ریزی دقیق تری انجام میداد که متاسفانه علی رغم تلاشهای صورت گرفته، انسجام مناسبی در سیستم آموزش مجازی کنونی دیده نمیشود به طوری که گهگاه مشاهده شده معلمی که در طول هفته تدریس مینموده در این روش آموزشی تنها یک روز در هفته مکلف به تدریس است.
با توجه به این که اصل ۳۰ قانون اساسی به آموزش و پرورش رایگان تاکید دارد، افزایش هزینههای تحمیل شده به خانواده از جمله تهیه گوشی هوشمند، خرید بسته اینترنتی نباید خلائی در وضعیت معیشتی خانواده ایجاد نماید.
لازم به ذکر است زیرساخت این مهم در بسیاری از روستاها هم فراهم نیست که خود جای بررسی جدی تری دارد؛ لذا ضرورت دارد با توجه به نگرانی خانوادهها و نسبت به رفع معایب آموزش فعلی و منسجمتر نمودن آن اقدام شود، هم چنین با توجه به دسترسی آسان دانش آموزان خصوصا در سنین ابتدایی به اطلاعات و امکان استفاده در حین آموزش از سایتهای بی محتوا ضروری است به منظور کنترل و مدیریت استفاده از اینترنت برای آموزش تدابیری جدید اتخاذ گردد تا مصونیت کودکان که در سنینهایی قرار دارند با بهانه آموزش مجازی به سمت کانالها، اپلیکیشنها و سایتهای نامناسب حفظ و از پیامدهای مخرب آتی آن جلوگیری گردد.