
کد خبر:۸۴۴۳۵۷
توسط وزیر آموزش و پرورش؛
برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد
برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ را با توجه به تصویب برنامههای زیر نظامهای ششگانه سند تحول در افق ۱۴۰۴ در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ کرد؛ این برنامهها مبنای تدوین برنامههای سنواتی وزارت آموزش و پرورش در طول برنامههای ششم و هفتم توسعه هستند.
برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ با بهرهگیری از تجربه برنامه سال ۹۸ و در امتداد آن بهعنوان دومین برنامه این وزارتخانه مبتنی بر زیر نظامها و با تأکید بر ویژگیهایی، چون نو بودن، تحولپذیر، تحققپذیر و فراگیر بودن تهیه و تنظیم شده است. سیاستهای سال ۹۹، رویکردها و ویژگیهای این برنامه به شرح زیر است:
سیاستهای برنامه سال ۹۹:
اجرای جامع، کامل و متوازن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برنامههای زیر نظامهای ششگانه، توجه ویژه به «بیانیه گام دوم انقلاب» بهویژه بخشهای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت، توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در تحقق شعار «جهش تولید»، بهرهگیری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی در تکمیل و تعمیق بخشی به جریان تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی عمومی سیاستهای برنامه سال ۹۹ است.
رویکرد برنامه شامل:
فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی– ایرانی.
کاهش تمرکز و تصدیگریهای غیر ضرور با واگذاری اختیارات و مسئولیتها به مدیران صف (استان و منطقه).
توسعه مشارکت ارکان سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانوادهها در تعلیم و تربیت.
حاکمیت رویکرد فطرت گرای توحیدی و اخلاق مداری و مدرسه محوری و فراهم آوردن زمینه شوق انگیز برنامههای تحولی در مدرسه تأکید دارد.
ویژگیهای دیگر این برنامه:
تهیه بستههای تحولی بهعنوان مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیر نظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحول آفرین را دارد و زمینه ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت زمان معین میباشد و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش حوزههای ستادی موظفند دستورالعملهای مورد نیاز اجرای فعالیتهای برنامهها تا پایان تیرماه تهیه و به استانها ابلاغ کنند و ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر اساس برنامه ابلاغی برنامهها استانی را مطابق با سیاستهای ابلاغی و مقتضیات استانی تنظیم و تا پایان خرداد ماه سال جاری به مناطق ابلاغ و مناطق و شهرستانها نیز تا پایان تیرماه ۹۹ برنامهها و سیاستها را متناسب با مقتضیات محلی به مدارس ابلاغ کنند.
مدارس نیز حداکثر باید تا تاریخ ۱۵ شهریورماه ۹۹ بر اساس ساحتهای شش گانه تربیت و اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی برنامه عملیاتی را تهیه کنند.
برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ با بهرهگیری از تجربه برنامه سال ۹۸ و در امتداد آن بهعنوان دومین برنامه این وزارتخانه مبتنی بر زیر نظامها و با تأکید بر ویژگیهایی، چون نو بودن، تحولپذیر، تحققپذیر و فراگیر بودن تهیه و تنظیم شده است. سیاستهای سال ۹۹، رویکردها و ویژگیهای این برنامه به شرح زیر است:
سیاستهای برنامه سال ۹۹:
اجرای جامع، کامل و متوازن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برنامههای زیر نظامهای ششگانه، توجه ویژه به «بیانیه گام دوم انقلاب» بهویژه بخشهای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت، توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در تحقق شعار «جهش تولید»، بهرهگیری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی در تکمیل و تعمیق بخشی به جریان تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی عمومی سیاستهای برنامه سال ۹۹ است.
رویکرد برنامه شامل:
فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی– ایرانی.
کاهش تمرکز و تصدیگریهای غیر ضرور با واگذاری اختیارات و مسئولیتها به مدیران صف (استان و منطقه).
توسعه مشارکت ارکان سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانوادهها در تعلیم و تربیت.
حاکمیت رویکرد فطرت گرای توحیدی و اخلاق مداری و مدرسه محوری و فراهم آوردن زمینه شوق انگیز برنامههای تحولی در مدرسه تأکید دارد.
ویژگیهای دیگر این برنامه:
تهیه بستههای تحولی بهعنوان مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیر نظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحول آفرین را دارد و زمینه ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت زمان معین میباشد و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش حوزههای ستادی موظفند دستورالعملهای مورد نیاز اجرای فعالیتهای برنامهها تا پایان تیرماه تهیه و به استانها ابلاغ کنند و ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر اساس برنامه ابلاغی برنامهها استانی را مطابق با سیاستهای ابلاغی و مقتضیات استانی تنظیم و تا پایان خرداد ماه سال جاری به مناطق ابلاغ و مناطق و شهرستانها نیز تا پایان تیرماه ۹۹ برنامهها و سیاستها را متناسب با مقتضیات محلی به مدارس ابلاغ کنند.
مدارس نیز حداکثر باید تا تاریخ ۱۵ شهریورماه ۹۹ بر اساس ساحتهای شش گانه تربیت و اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی برنامه عملیاتی را تهیه کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.