برنامههای وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ را با توجه به تصویب برنامههای زیر نظامهای ششگانه سند تحول در افق ۱۴۰۴ در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به واحدهای ستادی و ادارات کل استانها ابلاغ کرد؛ این برنامهها مبنای تدوین برنامههای سنواتی وزارت آموزش و پرورش در طول برنامههای ششم و هفتم توسعه هستند.
برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ با بهرهگیری از تجربه برنامه سال ۹۸ و در امتداد آن بهعنوان دومین برنامه این وزارتخانه مبتنی بر زیر نظامها و با تأکید بر ویژگیهایی، چون نو بودن، تحولپذیر، تحققپذیر و فراگیر بودن تهیه و تنظیم شده است. سیاستهای سال ۹۹، رویکردها و ویژگیهای این برنامه به شرح زیر است:
سیاستهای برنامه سال ۹۹:
اجرای جامع، کامل و متوازن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برنامههای زیر نظامهای ششگانه، توجه ویژه به «بیانیه گام دوم انقلاب» بهویژه بخشهای مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت، توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پیگیری منویات مقام معظم رهبری مدظلهالعالی در تحقق شعار «جهش تولید»، بهرهگیری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی در تکمیل و تعمیق بخشی به جریان تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت و جایگاه مدارس بهعنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت رسمی عمومی سیاستهای برنامه سال ۹۹ است.
رویکرد برنامه شامل:
فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی– ایرانی.
کاهش تمرکز و تصدیگریهای غیر ضرور با واگذاری اختیارات و مسئولیتها به مدیران صف (استان و منطقه).
توسعه مشارکت ارکان سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش و ارتقای نقش مردم و خانوادهها در تعلیم و تربیت.
حاکمیت رویکرد فطرت گرای توحیدی و اخلاق مداری و مدرسه محوری و فراهم آوردن زمینه شوق انگیز برنامههای تحولی در مدرسه تأکید دارد.
ویژگیهای دیگر این برنامه:
تهیه بستههای تحولی بهعنوان مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارهای سند تحول و برنامه زیر نظامهای ششگانه که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحول آفرین را دارد و زمینه ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت زمان معین میباشد و بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر آموزش و پرورش حوزههای ستادی موظفند دستورالعملهای مورد نیاز اجرای فعالیتهای برنامهها تا پایان تیرماه تهیه و به استانها ابلاغ کنند و ادارات کل آموزش و پرورش استانها بر اساس برنامه ابلاغی برنامهها استانی را مطابق با سیاستهای ابلاغی و مقتضیات استانی تنظیم و تا پایان خرداد ماه سال جاری به مناطق ابلاغ و مناطق و شهرستانها نیز تا پایان تیرماه ۹۹ برنامهها و سیاستها را متناسب با مقتضیات محلی به مدارس ابلاغ کنند.
مدارس نیز حداکثر باید تا تاریخ ۱۵ شهریورماه ۹۹ بر اساس ساحتهای شش گانه تربیت و اهداف دورههای تحصیلی و برنامه درسی برنامه عملیاتی را تهیه کنند.