مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تبیان گفت: در حوزه جنگ رسانهای موفق نبوده ایم و در این حوزه ضربه پذیر هستیم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، کمیل خجسته مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تبیان، با بیان اینکه شاید بتوانیم بگوییم که حتی جنگ رسانهای با دشمن را باخته ایم، اظهار داشت: در حال حاضر در کنار جریان اصلی رسانهای با مسألهای به نام «فضای مجازی» روبرو هستیم که این فرصت را فراهم میکند تا خارج از جریان اصلی رسانهای حاکم بر دنیا، بتوانیم با افکار عمومی در نقاط مختلف ارتباط برقرار کنیم و حتی جریان حاکم را به نوعی تحت تاثیر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه فضای مجازی این امکان را فراهم میکند تا با کسانی که تحت نفوذ جریان اصلی رسانهای نیستند، ارتباط بهتری برقرار کنیم، گفت: البته در این حوزه نیز با ضعفها و مشکلاتی روبرو هستیم و بیشتر حالت تدافعی داریم؛ در حالی که این یک فرصت است و باید از حالت تدافعی به سمت آفندی حرکت کنیم، گرچه متأسفانه فکر میکنم برخی از مباحث و اختلافها در کشور این امکان را فراهم نمیکند که رفتار آفندی در این فضا داشته باشیم.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تبیان با بیان اینکه برای حضور در این فضا باید تولید محتوا کنیم، افزود: توجه به الگوی کنترل این فضا، مواجهه با آن و ایجاد ارتباط در آن مسائل مهمی هستند که باید به آنها توجه کنیم.
این فعال رسانهای با بیان اینکه عدهای در برخورد با فضای مجازی، اقدام به پذیرش محض این فضا میکنند و عدهای نیز آن را به صورت کامل رد میکنند، گفت: باید در فضایی بینابینی در این عرصه حرکت کنیم و مزایا و مضرات فضای مجازی را توامان مورد توجه قرار بدهیم.
وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی این فرصت را فراهم میکند تا ما بتوانیم پیام انقلاب و امام خمینی «ره» را به افکار عمومی جهان منتقل کنیم، گفت: در این بخش چنین پرسشی مطرح میشود که ما در پلتفرمهای جهانی تا چه اندازه مؤثر بوده ایم و باید در پاسخ گفت که منطق فعالیتهای برخی از پلتفرمهای جهانی با منطق ما نزدیک هستند، اما برخی از آنها اینگونه نیستند. برای مثال اینستاگرام یک فضای «سلبریتی پرور» است.
خجسته در پایان با بیان اینکه برخی از پلت فرمهای جهانی بر اساس فلسفهای که به وجود آمده اند، اجازه نمیدهند تا ما پیامهای خود را از طریق آن منعکس کنیم، یادآور شد: در این زمینه میتوان به محدودیتهایی که اینستاگرام در مورد انتشار مطالب و پوستر در مورد شهید قاسم سلیمانی ایجاد کرده اشاره کنیم؛ البته در این عرصه، نمیتوانیم ضعفهای خود در حوزه تولید محتوا را نیز نادیده بگیریم و باید در جهت رفع این ضعفها، تلاش جدیتری داشته باشیم.