ضامنی گفت: ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا پایان سال نوسازی میشوند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در تشریح آخرین جزئیات فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: طبق مصوبه هیات وزیران تاکسیهایی که به عمر ۱۰ سال رسیده باشند فرسوده محسوب میشوند و در حال حاضر ۱۹۲ هزاردستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: با وجود اینکه طرح نوسازی تاکسی فرسوده که از سال ۹۵ آغاز شد و قرار بود با استفاده از ظرفیت برای نوسازی ۶۵ هزار تاکسی اقدام کنیم، اما به دلیل توقف طرح نوسازی از سال ۹۵ با انباشت تاکسی فرسوده مواجه شدیم.
ضامنی با اشاره به این نکته که در سال جاری نوسازی ۴۰ هزار تاکسی در دستور کار است ادامه داد: توقع سازمان تاکسیرانی از صنعت این است که نیاز نوسازی تاکسی به دلیل زیست محیطی بودن را مورد توجه قرار دهد و این کمک انجام شود تا ما بتوانیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم.
او بیان کرد: شرکت خودرو ساز به ما اعلام کرده است تا انتهای سال میتواند ۴۰ هزار تاکسی در اختیار ما قرار دهد، اما یک سری مصوبات مانند سطح آلایندگی یورو ۵ میتواند به شکل مانعی در سد راه نوسازی تاکسی باشد که امیدواریم با ورود دیگر دستگاهها بتوان این مشکل را حل کرد.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: به زعم ما یک خودرو تاکسی صفر یورو ۴ بسیار بهتر میتواند عمل کند تا خودرو یورو ۱ و ۲ که سالها از عمر فرسودگی آن میگذرد.
ضامنی در پاسخ به این سوال که میزان تسهیلات پرداختی در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی به چه شکل است، گفت: ما در قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت پذیر داریم و تمام تلاش ما این است از تمام ظرفیت قانونی ماده موجود استفاده کنیم و در سال گذشته ۱۰۰ دستگاه را به شکل آزمایشی از محل قانون ذکر شده نوسازی شد و در کنار این ظرفیت قانونی نیز شهرداریها ورود کردند و تسهیلات ۵۰ میلیونی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده است.
او بیان کرد: حدود ۶ تا ۸ میلیون تومان ارزش گواهی اسقاط خودرو است که این هم لحاظ میشود و ما به التفاوت خودرو از سوی مالک دریافت میشود.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: نرخ سود تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ۴ تا ۸ درصد است و در حال حاضر قیمت گذاری روی خودروهای تاکسی ۷۰ میلیون تومان است که به تبع تغییرات آورده متقاضی متفاوت است.
ضامنی ادامه داد: ورود هر خودرو به ناوگان تاکسیرانی باید به تصویب شورای عالی ترافیک شهرهای کشور برسد و در حال حاضر دو خودرو پژو و سمند مشمول این شرایط هستند و از لحاظ قیمتی مناسب است.
او بیان کرد: به محض اینکه ابلاغیه خودورهای یورو ۴ و یورو ۵ از سوی محیط زیست به دست ما برسد کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی آغاز میشود و باید به این نکته تاکید کرد که کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور طرحی فرا دستگاهی است که نیاز به همکاری دارد.