معاون آموزشی وزیر علوم گفت: لازم است از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساختها و تجهیزات استفاده کنیم تا کاستیهای موجود در زمینه آموزش مجازی در ترم آینده تکرار نشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به لزوم بهبود زیرساختهای آموزشی برای ترم آینده تحصیلی در دانشگاهها گفت: کاستیهای آموزش مجازی در ماههای اخیر نباید در ترمهای آینده تکرار شود و کلاسهای حضوری و غیر حضوری، محتملترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاهها است.
وی با اشاره به لزوم همفکری در خصوص برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ اظهار کرد: آموزش عالی در کمتر از ۵ ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول میکشید و هماکنون در اکثر مراکز آموزشی، از زیرساختهای حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته برخی مراکز از توان حداکثری خوبی برخوردار هستند، اما از حیث امکانات حداقلی میتوان گفت که اکثریت مراکز از آن برخوردار هستند.
وی با اشاره به زیرساختهای موجود در آموزش عالی کشور بیان کرد: در بحث نرم افزاری، سخت افزاری، آموزش هیئت علمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان به توجه و بروز رسانی در این بخش نیاز داریم.
خاکی صدیق افزود: در خصوص امتحانات نیز به واسطه گزارشهای دریافتی از دانشگاهها در جریان امور قرار داریم و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی برای رو آوردن به آموزشهای نوین تبدیل کنیم، در خصوص برنامههای پیش روی آموزش عالی گفت: نکته نخست این است که بایستی از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساختها، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و آموزش تخصصی استفاده بهینه کرده و امکانات خود را تکمیل کنیم. کاستیهای پیش از این در زمینه آموزش مجازی نباید در ترم آینده تکرار شود.
وی افزود: همچنین در راستای مشارکت جمعی و همافزایی دانشگاهها از دانشگاههای معین و برخوردار درخواست کردیم تا به کمک دانشگاههای کمتر برخوردار بروند. این کمک میتواند در مواردی همچون برگزاری آزمون، تسهیل در تبادل اعضای هیات علمی و دانشجویان مهمان در دانشگاههای نزدیک باشد. این فرصت همکاری آموزش عالی در سطح ملی، بدون شک مورد قضاوت آیندگان درباره کارنامه ما قرار خواهد گرفت.
خاکی صدیق در ادامه به تشریح برنامه آموزشی برای نیمسال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ پرداخت و گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم. البته تصمیم نهایی در خصوص تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم.
وی ادامه داد: خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساختها در آموزش الکترونیک ایجاد شده و سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه آغاز میشود، ولی این تاریخ، اسمی است و دانشگاهها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را شروع کنند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی به ۱۵ شهریور نزدیکتر و یا زودتر از آن باشد.
خاکی صدیق در خصوص دانشجویان نوورود خاطرنشان کرد: به مقررات آموزشی جدیدی در زمینه تسهیلات دانشجویان نوورود نیاز داریم. یکی از راهکارها، مهمان شدن دانشجوها در مناطق نزدیک سکونت خودشان است. سناریوهای آموزشی متفاوتی برای قرار گرفتن در شرایط مختلف در نظر گرفته شده، اما محتملترین سناریو از نظر ما ترکیب کلاسهای حضوری و غیر حضوری است.
وی افزود: نکته بعدی در خصوص اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاهها است. آنها کارمندان دولت هستند و از قوانین کشوری تبعیت میکنند. کارکنان باید در محل کار حاضر باشند مگر اینکه مقام مسئول یعنی رئیس دانشگاه ضرورت دیگری را اتخاذ کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: برای ترمهای آینده، باید آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزشهای مجازی روبرو هستیم و موضوع ضروری در این زمینه، ورود مراکز آموزشی به ترمهای آینده، با زیرساختهای مناسب است.