عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بررسی ۱۰ ساله دانشگاه نشان میدهد تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده ۳۰ درصد بیشتر از درخواست دانشگاه است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه هیئت رئیسه دانشکده پزشکی با بررسی وضعیت تحلیلی دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و در حین تحصیل و آشنایی با پروژه طولی سازی آموزش زبان انگلیسی برای دانشجویان پزشکی برگزار شد.
علیرضا همتی عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جلسه به بررسی تحلیل وضیعت دانشجویان پزشکی در بدو ورود از کنکور و پیشرفت تحصیلی شان پرداخت و گفت: برای تحلیل از دادههای سالنامههای آماری دانشگاه استفاده شد که به علت کلان بودن، نیاز به دادههای کاملتر بود و از اطلاعات آموزشی ثبت شده در سیپاد استفاده شد.
وی ادامه داد: در این مطالعه ۳ رشته دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ۳ رشته کارشناسی پرستاری، فیزیوتراپی و علوم آزمایشگاهی از بدو ورود دانشجویان با تفکیک سن، جنس، معدل دیپلم، معدل آزمونهای جامع، معدل سه درس اصلی (بیوشیمی، بلوک بافت، آناتومی)، رتبه پذیرفته شده در کنکور، میزان واحد و ترم قبولی و مشروطی در دوران تحصیل دانشجویان از سال ۸۹ تا ۹۸ در یک بازه ۱۰ ساله، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت، همچنین وضعیت دانشجویان بین الملل نیز بررسی شد.
همتی اظهار کرد: نگاهی به آمار ۱۰ سال اخیر نشان میدهد همیشه تعداد دانشجوی درخواست شده از سوی دانشکده با تعداد نهایی دانشجوی پذیرفته شده تفاوت داشته و ۳۰ درصد بیشتر از تعداد اولیه بوده است، که باید در اعتبارات دیده و گنجانده شود چرا که اگر اعتبار اختصاص یافته به دانشگاه صرفا بر اساس دفترچه باشد به ضرر دانشگاه خواهد بود.
وی در خصوص توزیع جغرافیایی پذیرفته شدگان در سال ۹۷ گفت: بیشترین ورودیهای پزشکی با ۲۱ درصد مربوط به استان تهران بود و بعد از آن با ۲۴ درصد در مجموع به استانهای زنجان، آذربایجانهای شرقی و غربی و اردبیل بود، توجه و استفاده از این آمار در برنامه ریزیهای فرهنگی مفید خواهد بود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیق و توسعه سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تفکیک جنسیتی صورت گرفته اظهار داشت: از سال ۸۹ که دانشجویان به نسبت زنان بیش از مردان وارد رشته پزشکی شدند در سال ۹۷ آمار ورودی در رشته پزشکی به ۶۷ درصد مردان و ۳۳ درصد زنان رسیده است.
در ادامه این جلسه عنایت اله شعبانی مدیر گروه زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پروژه طولی سازی آموزشی زبان انگلیسی در رشته پزشکی، توضیحاتی را ارائه داد و گفت: این پروژه فرآیندی بود که با توجه به احساس نیاز دانشجویان پزشکی در سالهای میانی تحصیل به تسلط بر زبان انگلیسی برای ترجمه، نگارش، ارتباط با بیمار بین الملل و.. داشتند، در دانشکده کلید خورد.
وی ادامه داد: بیشترین ارتباط دانشجویان پزشکی با گروه زبان در دو سال و نیم اول تحصیل و در قالب ۶ تا ۱۵ واحد است، که فاصله تا پایان فارغ التحصیلی زیاد است. هدف ما این است که ۶ تا ۱۵ واحدی که برای دانشجویان پزشکی ارائه میشود را در قالب تم طولی، در مدت زمان بیشتری تدریس کنیم و با توجه به این که بخشی از واحدهای ارائه شده متون تخصصی مرتبط با دروس تخصصی پزشکی هستند که اگر با فاصله کوتاهی از دروس تخصصی ارائه شوند با یادگیری و اثرگذاری بهتری همراه خواهند بود.
مدیر گروه زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح دلایل طولی سازی آموزش زبان برای دانشجویان پزشکی گفت: آموزش مستمر ومداوم، بهبود کیفیت آموزش، افزایش ارتباط با بیمار در بخش بینالملل، پاسخ دهی به نیاز زبانی دانشجویان در مقاطع مختلف، متناسب سازی حجم محتوا و زمان آموزش از مهمترین دلایل برای آغاز این پروژه بود.
شعبانی با بیان که هیچ مدلی مشابه روش آموزش زبان که در کشور ما اجرا میشود، وجود ندارد گفت: علی رغم بررسی و مطالعه شیوه تدریس زبان در دانشگاههای کشورهای مختلف، الگوی مناسبی پیدا نکردیم و با مصاحبه با اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه به دنبال تدوین یک شیوه نامه و کوریکولوم مناسب هستیم.
وی با اشاره به همکاری اساتید گروههای آموزشی بالینی در تدریس زبان تخصصی و ارائه دروس به زبان انگلیسی گفت: مشابه این طرح به صورت پایلوت در دانشکده دندانپزشکی و با همکاری اساتید دانشکده دندانپزشکی و اساتید گروه زبان اجرا شد که یک تجربه موفق بود.
شهریار نفیسی در جمع بندی جلسه هیات رئیسه در خصوص تحلیل وضعیت دانشجویان، پیشنهاد داد: پروژهای در سطح دانشکده تعریف شود و عملکرد دانشجویان در حین تحصیل و فراغت از تحصیل مورد بررسی قرار گیرد و نخبگانی که وارد دانشکده میشوند چه وضعیتی پیدا میکنند و ایا به اهدافی که مد نظر دانشکده بوده رسیده اند.
لباف معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی با بیان اینکه تربیت پزشکی که فعالیت در عرصه طبابت داشته باشد عمده هدف دانشکده پزشکی است؛ تصریح کرد: برای تحلیل وضعیت دانشجویان، بهتر است در قالب یک طرح عملکرد و وضعیت دانش آموختگان پزشکی را ۱۰ سال بعد از فراغت تحصیل شان رصد و ارزیابی کنیم.