گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو_سیده زهرا حسینی؛ مترو تهران با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز به کار میکند؛ بر اساس این خبر قرار بر این شد که متروهای تهران و حومه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و به دستور ستاد مبارزه با کرونا آغاز بهکار کند تا مردم بتوانند برای انجام کارهای ضروری خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
البته به گفته برخی گویا مدیران مترو نیز این قول را به ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت داده بودند که تمام پروتکلهای بهداشتی لازم را رعایت کرده و همینطور استفاده از ماسک در مترو را الزامی میکنند.
حالا، اما چند ماه از آغاز کار مترو گذشته، مدیران مترو، اما تنها به نصب تابلوهایی مثل «استفاده از ماسک الزامی است» و برچسبهایی بر صندلیهای واگنها که حد فاصلهگذاری اجتماعی را نشان میدهد بسنده کردند و دیگر تلاشی در جهت کم شدن حجم مسافران در هر قطار نشد و برنامه ریزی زمانی حرکت قطارها نیز بینظم انجام شد به طوریکه در موارد زیادی به دلیل تاخیر و افزایش فاصله حرکت بین قطارها، جمعیت مسافران حاضر در ایستگاه بشدت بالا میرود و طبیعتا رعایت فاصلهگذاری و پروتکلهای بهداشتی نیز غیر ممکن میشود.
از طرف دیگر اواسط خرداد ماه ماه بود که با اصرار شهرداری و مسئولان شهری تهران، طرح ترافیک مجدد در کشور اجرا و اجرای این طرح باعث شد تا حجم استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد، ناوگانی که به تعداد کافی برای اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در سطح شهر نیست و وزیر بهداشت نیز در این رابطه اظهار کرد: با پیشنهاد شهرداری به شرط اجرای فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موافقت کردیم، اما ناوگان حملونقل عمومی همچنان کم و فرسوده است.
البته مشکل تنها به کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل برنمیگردد که از لحاظ زمانبندی ارائه خدمات و حرکت وسایل نقلیه عمومی نیز برنامهریزی درستی برای ارائه خدمات به مسافران نشده است و یا حتی اگر برنامهای تدوین شده باشد، اما درست اجرا نمیشود.
نهایت فشار اجرای طرح ترافیک بر مردم در رفت و آمد حتی رفت و آمدهای ضروری باعث شد تا جمعیت زیادی به استفاده از مترو و اتوبوسهای شهری روی بیاورند و در نهایت انبوه جمعیتی که امکان رعایت فاصلهگذاری را در ایستگاههای حمل و نقل عمومی ویژه ایستگاههای سربسته مترو از شهروندان سلب میکند البته باز هم به این نکته توجه کنید که علاوه بر آنکه فشار طرح ترافیک منجر به افزایش جمعیت در استفاده از مترو شد، عدم برنامه ریزی درست و خدمترسانی صحیح نیز این افزایش جمعیت را به مراتب دو برابر کرده است.
از موارد عدم برنامهریزی صحیح در ارائه خدمات باید گفت که مسئولان شهری میدانستند با اجرای طرح ترافیک، تعداد شهروندانی که تصمیم به استفاده از لوازم حمل و نقل عمومی خواهند داشت، بیشتر میشود و برای این امر باید فاصله میان حرکت هر قطار را کاهش دهند و برای مثال در مترو و در ایستگاههای تقاطعی هر خط، تدابیر لازم برای رفت و آمد شهروند در هر ایستگاه با رعایت فاصله گذاری انجام شود اما آنچه که اینروزها دیده میشود صرفا برچسبها و اعلاناتی کلی برای رفع تکلیف است که هیچ کمکی به ازدحام جمعیت در مترو نمیکند و آمار مبتلایان و افراد فوتشده روز به روز در حال رکورد شکنی است و هیچکس گویا به تذکرات مسئولین وزارت بهداشت توجهی نمیکند.
آمار خطی موج مبتلایان کرونا نشان میدهد که از تاریخ اجرایی شدن طرح ترافیک در تهران و البته در دیگر شهرها آمار مبتلایان نیز افزایش پیدا کرده است البته این نکته قابل پذیرش است که تمام علت افزایش تعداد مبتلایان و فوتشدهها، به اجرای طرح ترافیک و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مترو باز نمیگردد و دلایل دیگری از جمله بازگشایی اماکن و برگزاری مراسمهای عزا و عروسی و همینطور سفر نیز در افزایش آمار دخیل بودند کما اینکه ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا آمار فوتیهای مبتلا به کرونا همچنان رو به افزایش است، میگوید: این موضوع ناشی از آن است که در مقاطعی رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سطح جامعه کاهش یافت و مردم با برگزاری مراسمهای عروسی و عزا و انجام سفرها پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکردند از سوی دیگر دولت به دلیل نیازهای اقتصادی مجبور به بازگشایی اصناف و اماکن شد.