به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین مقدم، درباره سن فرسودگی خودروها، اظهار کرد: طبق آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، تشخیص فرسودکی خودرو بر مبنای سن خودرو است. بر این اساس برای خودروهای سواری در کلانشهرها ۱۸ سال و در سایر شهرها ۲۰ سال در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه سن فرسودگی تاکسیها در کلانشهرها نیز ۱۰ سال تعیین شده است، ادامه داد: پیش از این هم در کشور ما سن خودرو، ملاک فرسودگی بوده است، اما یک شخص حقیقی نسبت به این موضوع در دیوان عدالت اعتراض و پیگیری حقوقی انجام داد و طبق استعلامی که دیوان عدالت در فقهای شورای نگهبان صورت داد، این آیین نامه باطل شد در نتیجه دیگر مبنای فرسودگی خودروها بر اساس سن نیست و باید آیین نامه دیگری توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مصوب شود.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران تصریح کرد: کیفیت خودروها با توجه به داخلی و خارجی بودن و مقدار پیمایش عامل تعیین کنندهای در فرسودگی است، اما میزان پیمایش قابل استناد نیست، زیرا برخی این عدد را تغییر میدهند بنابراین نمیتوان گفت اگر خودرویی با کیفیت A به مقدار مشخصی از پیمایش برسد فرسوده است.
وی افزود: در بسیاری از کشورها سنی برای اعلام فرسودگی خودروها وجود ندارد و زمانی که یک خودرو از سن مشخصی که بر اساس سیاستهای یک کشور تعیین میشود، عبور کند هزینههای نگهداری، بیمه حوادث و عوارض آن به شدت افزایش مییابد در نتیجه نگهداشتن آن مقرون به صرفه نیست و طبیعتا مالک به سمت خرید خودروی نو میرود.
مقدم خاطرنشان کرد: به طور کلی مقدار پیمایش خودرو و مدت زمان استفاده باعث فرسودگی خودرو میشود و علیرغم اینکه ممکن است یک خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد، اما قطعات دچار خستگی میشوند و نمیتوان به طور قطعی گفت خودرویی که ۲۰ سال کار کرده از نظر ایمنی و آلایندگی مورد اطمینان است (در علم مهندسی کلمه «خستگی» درباره قطعات و فلزات به کار برده میشود).
وی ادامه داد: برخی بر این باور هستند که خودرویی که موفق به اخذ معاینه فنی شود فرسوده نیست، اما یک خودروی فرسوده با یکسری تعمیرات سطحی میتواند معاینه فنی دریافت کند، ولی آیا این خودرو ایمن است؟ پاسخ منفی است، زیرا معاینه فنی به حداقلهای ایمنی و آلایندگی بسنده میکند، اما ممکن است ۱۰ روز یا یک ماه بعد آن شرایط را نداشته باشد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران گفت: ما پیشهادی به سازمان محیط زیست ارائه کردیم مبنی بر اینکه با توجه به شرایط فعلی کشور که امکان جایگزینی خودروهای فرسوده به سختی امکانپذیر است، تعداد دفعات انجام معاینه فنی برای خودروهای فرسوده افزایش باید.
وی ادامه داد: منطق این کار نیز این است که حداقلهای ایمنی و آلایندگی که مورد نظر ماست برای تردد یک خودرو به طور مستمر و متناوب در طی سال چندین نوبت کنترل شود و یک خودرو حداقلها را داشته باشد اگر خودرویی توانست به طور متناوب معاینه فنی بگیرد میتواند تردد داشته باشد در غیر این صورت آن خودرو فرسوده یا اسقاط شود.
مقدم گفت: این به این معنا نیست که معاینه فنی میتواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد بلکه معنایش این است که با انجام متعدد معاینه فنی بتوانیم شرایط حداقلی برای خودروهای فرسوده را رعایت کنیم.