آخرین اخبار:
کد خبر:۸۶۸۵۴۷

قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کامیون فرسوده امضا شد / سرنوشت نافرجام طرح آخوندی تکرار می‌شود؟

قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کامیون فرسوده بین سازمان راهداری و بخش خصوصی امضا شد. در دوره وزیر سابق قرار بود ۶۵ هزار کامیون نوسازی شود که در نهایت ۵۰۰۰ دستگاه نوسازی شد.
قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کامیون فرسوده امضا شد / سرنوشت نافرجام طرح آخوندی تکرار می‌شود؟
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اواخر سال ۹۴، زمانی که دولتمردان سابق و کنونی دولت یازدهم و دوازدهم از امضای برجام سرخوش بودند، پس از ماه‌ها مانور تبلیغاتی وزارت راه و شهرسازی در زمان ریاست داوود کشاورزیان بر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تفاهمنامه‌ای برای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون با وزارت نفت امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه قرار بود در یک بازه ۴ ساله ۶۵ هزار کامیون فرسوده کشور نوسازی شود.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به ۴ ساله بودن این تفاهمنامه، گفته بود: هم‌اکنون ظرفیت تولید کامیون در کشور براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۲۵ هزار کامیون در سال است، ولی عملکرد تولید بیشتر از ۱۰ هزار کامیون نبوده است. بنابراین، این تفاهم‌نامه برابر ۶.۵ سال تولید عملکردی سال گذشته صنعت کامیون ایران بوده است.

وی با اعلام اینکه برآورد اولیه از ارزش ریالی این پروژه ۲۰ هزار میلیارد تومان است افزود: دو پارامتر در اجرای این طرح پیگیری می‌شود که کاهش مصرف سوخت و افزایش پیمایش و راندمان کامیون دو هدف ما در این پروژه است.»

اسفند ماه سال ۹۸ و در سیر رسید زمان وعده داده شده از سوی وزیر مستعفی، صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری گفته بود: با توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت امضا شد، طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون با اختصاص ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار برای ۵ سال از محل صرفه جویی کلید خورد. از محل این طرح ۵۰۰۰ کامیون نوسازی شد و ۱۸ هزار قرار داد منعقد شد، اما دو عامل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری باعث توقف این طرح شد.

وی افزود: در طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ۲۰ درصد آورده داشت و ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۹ درصد به وی تعلق می‌گرفت.

گفتنی است، اوایل خردادماه امسال از طرح جدید رئیس جمهوری برای نوسازی کامیون‌های فرسوده رونمایی شد، اما پس از گذشت ۷۵ روز خبری از اجرای این طرح نشد. موضوعی که واکنش دبیر کانون سراسری کامیون داران و همچنین رانندگان را به دنبال داشت.

در این شرایط خبر می‌رسد که طی مراسمی بدون حضور رسانه‌ها قرارداد سه‌جانبه نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه ناوگان حمل ونقل برون‌شهری کالا با حضور وزیر راه، بین عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، مدیرعامل بانک داخلی و بخش خصوصی (شرکت ماموت) امضا شده است.

بر این اساس ۵۰۰۰ دستگاه کامیون، کشنده و کانتینر‌های یخچالی در یک دوره ۲۰ ماهه نوسازی می‌شود. به گفته مسئولان سازمان راهداری در این مرحله اولویت با کامیون‌های بالای ۵۰ سال خواهد بود و بر این اساس به مالکان این دست از کامیون‌ها، پیامک نیز فرستاده شده است.

میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این قرارداد حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان ذکر شده است. بانک عامل معادل ۸۰ درصد قیمت کامیون نو را تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت خواهد کرد. پرداخت ۹ درصد از این سود به عهده خریدار است.

هم اکنون تعداد ناوگان کالا برون شهری هم اکنون ۳۸۷ هزار دستگاه است که ۵۲ هزار دستگاه از آن عمر بالای ۴۰ سال دارند. به هر حال با توجه به سرنوشت نافرجام طرح دوره وزیر سابق، به نظر نمی‌رسد طرح جدید رئیس جمهوری برای نوسازی کامیون‌های فرسوده سرنوشت بهتری داشته باشد.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار