ژاپن
شینزوآبه، نخست وزیر این کشور، در 27 فوریه اعلام کرد که از 2 مارس تمامی مدارس، برای پیشگیری از همهگیری ویروس کرونا، تا آغاز سال تحصیلی جدید تعطیل شود. برخی از مدرسان این کشور طبق معمول با نیت تبدیل تهدید به فرصت پیش رفته و آموزش آنلاین را در لیست امور مقابله با کرونا قرار دادند؛ از زمان اعلام تعطیلی مدارس در سراسر این کشور خدمات رایگان آموزشی ارائه یافته است. شاید این کشور علیرغم پیشرفتهای چشمگیری که داشته است، آموزش آنلاین را پیش از این، در سراسر کشور چنان جدی نگرفته بود. اما ژاپن جزو کشورهایی است که تلاش کرد سیستم آموزشی قبل را با رعایت پروتکلهای بهداشتی و اقداماتی از این قبیل دوباره راهاندازی کند و برخی از دانشآموزان همانند همتایان خود در دانمارک، پس از مدتی دوباره راهی مدارس شدند.
کره جنوبی
کرهای ها نیز سال تحصیلی بی سابقهای را، همچون سایر کشورها، گذراندند. سالی که آموزش از راه دور، جایگزین رفت و آمدهای معمولی و روزانه به مدارس و دانشگاهها شد. به گفته وزارت آموزش و پرورش این کشور حدود 85 هزار محصل، به دستگاههای لازم برای آموزش از راه دور احتیاج دارند که دولت تنها میتواند حدود 38 هزار دستگاه، از این تعداد را تامین کند. همچنین این وزارت اعلام کرده است که 1.2 میلیون دلار صرف ارتقا زیرساخت اینترنت بی سیم برای برخی از مدارس روستایی و دیگر خدمات خواهد کرد اما عقب ماندن برخی از محصلان با این شیوه تحصیل، امری اجتناب ناپذیر است.
اکوادور
وزارت آموزش این کشور برای اطمینان از قطع نشدن روند آموزش، مجموعهای از راهنماییها را برای مدرسان تدوین و کلاسهای مجازی و جلسههای آنلاین برگزار کرد. همچنین یک واحد اطلاعات ملی(از طریق ایمیل و تلفن ) برای ارائه اطلاعات لازم و حساس به مدرسان و والدین ایجاد کرد. از دیگر اقدامات این کشور ایجاد یک پلتفرم آموزش ملی با بیش از 800 منبع که از طریق تلوزیون و رادیو به پخش محتوای آموزشی میپردازد، است. حمایتهای روانشناسی و آموزشی برای پاسخ به درخواست والدین و محصلان نیز از سایر اقدامات این کشور برای بهبود تحصیل از راه دور بوده است.
ویروس کرونا در تمامی کشورها و نظام آموزشی آنها مشکلاتی پدید آورد و دولتها خوب یا بد دوره آموزشی خود را در موج اول کرونا با آموزشهای الکترونیکی گذراندند؛ بسیاری از کشورها همچون ایران راه چندساله آموزش مجازی را بسیار سریع طی کردند اما این برای همه روشن است که کیفیت آموزش الکترونیکی حرف اول را میزند تا سرعت رسیدن به سطوح بالا در این آموزش؛ باید دید آیا با ادامه روند این ویروس، دولتها برای ارتقاء کیفیت خود، چه اقداماتی انجام میدهند؟ و سوال بعدی اینجاست که پس از این روند، آموزش در جهان و ایران به چه صورت خواهد بود.