مجری برنامههای تلویزیون گفت: «خانه ما» به ما گوشزد میکند که زندگی جریان دارد و باید آن را با شرایط جدید تجربه کرد و مراقب سلامتی خود و آدمهای دورو برمان باشیم.
به گزرش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فضه سادات حسینی گوینده خبر و مجری سیما پیرامون مسابقه «خانه ما» اذعان داشت: مسابقه را هیچ وقت به تنهایی ندیدهام، ولی چون خانواده ام این مسابقه را دنبال میکنند، من هم گاه گداری آن را تماشا میکنم. به اعتقاد من «خانه ما» برنامه جالبی است و بیشترین جذابیت آن بابت بحث سبک زندگی، ارتباطات خانواده، اقتصاد، مدیریت هزینهها و خیلی موارد دیگر میباشد. به این مفاهیم خیلی شعاری پرداخته نشده و بسیاری از مباحث مهم خانواده در قالب گفتگو و طنز به نمایش درآمده که همین خود موجب افزایش جذابیت کار شده است.
«خانه ما» باعث رشد فکری همه اعضای خانواده میشود
وی با تاکید بر محوریت وفاق خانوادهها در «خانه ما» یادآور شد: یاد گرفتن مدیریت هزینهها و ایجاد یک فضای همدلی با تمام اختلافاتی که گاه میان خانواده به وجود وجود میآید، از موارد قابل تأمل در برنامه است. اینکه اعضای خانواده با همه اختلاف نظرها و اختلاف سلیقههایی که بایکدیگر دارند، باهم کنار بیایند یا در میهمانیها و دورهمیها (که در ایام کرونا به شکل آنلاین انجام میگیرد) همراه هم شوند و بتوانند یک زندگی عادی را در طول زمان برگزاری مسابقه، مدیریت کنند، مهم است. درواقع «خانه ما» شمه کوچکی از یک زندگی با همه مسئولیتها و مدیریتها در فضای محدود است که باعث رشد فکری همه اعضای خانواده میشود.
دانش آموخته رشته حقوق در ادامه به یکی از قسمتهای مورد علاقه خود در مسابقه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه همه قسمتهای این برنامه را به طور کامل ندیدهام، ولی چون خودم کاشانی هستم و اتفاقاً، چون در این برنامه، قسمت مربوط به خانواده کاشانی داشتند، آن قسمت را دوست داشتم و جالب اینکه اتفاقا آن خانواده شرکت کننده در مسابقه را از نزدیک میشناختم و برایم جذابیت داشت.
او در پاسخ به این سوال که آیتمهای تشکیل دهنده مسابقه از جمله بخش درآمدزایی خانوادهها در برنامه، چطور بود، تشریح کرد: گفتگو و صحبتهای خانواده با یکدیگر برای انجام کارها در مسابقه، ازجمله بخشهای قشنگ و جالب آن است. اعضای خانواده آنقدر باهم مشورت میکنند، تا اینکه در مورد مسئله یا موضوعی به یک اتفاق نظر برسند. همین که خانوادهها میآموزند که حرف بزنند خیلی خوب است؛ یکی از موضوعات امروزه ما در جامعه حرف نزدن خانوادهها یعنی زوجین با یکدیگر یا والدین و فرزندان با یکدیگراست که این برنامه آن را به ما یادآوری میکند. این همفکری و حرف زدن خانوادهها با یکدیگر خود موجب همدلی میشود. هر ایدهای با ابراز نظر همه اعضای خانواده، عملی میشود و کسی به شکل دیکتاتوری تصمیم نمیگیرد، همه با هم فکر میکنند و انجام میدهند. رعایت و توجه به این نکات در خانه صمیمیتی را موجب میشود و خود این فضای صمیمی، خانواده را زیباتر میکنند.
در شرایط کنونی میتوان روی مشاغل خانگی «خانه ما» حساب کرد
این گوینده و خبرنگار در مثال بخش درآمد زایی در «خانه ما»، عنوان کرد: مثلاً در قسمتی که خانواده برای درآمد زایی پف فیل پخته بودند، ابتدا قیمت آن را برای فروش گرانتر در نظر گرفتند و بعد وقتی دیدند که فروش نمیرود، قیمت پف فیل را پایین آوردند تا در فروش این خوراکی به مشکلی برنخورند ومتضرر نشوند. اتفاقا در شرایط کنونی کرونا حتی میتوان با رعایت بهداشت، روی این مشاغل خانگی و درآمد زا، حساب کرد. اگر در شرایط کرونا برخی نمیتوانند سر کار بروند، همین مشاغل خرد و خانگی میتواند برای خانواده و حتی در رونق چرخه اقتصاد جامعه موثر باشد.
وی افزود: مردی که شرایط کاری معلقی در فضای کنونی جامعه دارد میتواند بخشی از هزینههای زندگی را با انجام مشاغل خانگی تامین کند و یا سایر اعضای خانواده با انجام چنین کارهایی نقش کمک کننده داشته باشند. شاید برخی افراد فقط در طول مسابقه تن به انجام چنین کاهرهایی بدهند و مثلا شاید برای یک معلم سخت باشد که بخواهد با فروختن مثلا بلال، لواشک، دستبند یا گل سر درآمد زایی کند، اما انجام همین کارهای پیش پا افتاده و گسترش آن در اعضای خانواده انگیزه ایجاد میکند و همه با همکاری یکدیگر میتوانند کمک خرجی برای هزینههای خانه باشند.
این گوینده در ادامه یادآور شد: اتفاقا انجام چنین کارهایی در طول مسابقه بامزه، فان و خنده دار است حتی بگو مگوها و چالشهایی که به واسطه این مسئله برای اعضای خانواده به وجود میآید، مفرح است. شاید در شرایط عادی انجام برخی از این کارها به ذهن هرکسی خطور نکند و ما مفز اقتصادی در این خصوص نداشته باشیم، ولی همین چالشها و همین تجربههای کوچک میتوانند زمینه ساز ایدههای بزرگتری برای درآمد زایی و تولید باشند. چنانکه خیلی از تولیدکنندگان و کارآفرینان موفق نیز با همین تجربههای کوچک شروع کرده اند و میتوانند برای بسیاری از خانوادهها نیز انگیزه بخش باشند که حتما من هم میتوانم فلان کار را انجام بدهم و درآمدی داشته باشم.
فضه سادات حسینی در توضیح اینکه آیا در گذشته یا در بین اعضای خانواده تجربه کسب و کار خانگی داشته است، گفت: زمانی که من بچه بودم از این تخم مرغ شانسیها خیلی زیاد بود و بعضی بچهها روی جعبههای میوه یا چهار پایههای چوبی از این تخم مرغ شانسیها میفروختند. ولی من برای انجام اینگونه کارها محدودیت داشتم و یکی از رویاهای من در کودکی انجام چنین کارهایی بود. ولی بزرگتر که شدم کلاً فضای دیگری از جمله نوشتن و اجرا قرار گرفتم. گاهی اوقات هم کارهای هنری مثل نقاشی انجام میدادم، ولی نه برای فروش به همین جهت باید اعتراف کنم که اصلاً کار اقتصادی بلد نیستم. برعکس من، خواهر نوجوانم که خیلی از من کوچکتر است تمایل زیادی به انجام کارهای اقتصادی دارد و البته در این راستا نقش مدرسه بسیار موثر بوده است.
او ادامه داد: برای مثال در مدرسه به بچهها گفته میشود که کارهای تولیدی از خودشان را در قالب نمایشگاه به فروش برسانند؛ بخشی از درآمد آن نمایشگاه به خیریه داده میشود و بخشی هم به خودت بچه ها. بچهها موظف هستند که در تهیه و ساخت این تولیدات از مواد اولیه ایرانی استفاده کند همین چالش به خانوادهها کشیده میشود و مثلاً مادرم در تهیه و تولید این لوازم به خواهرم کمک میکند و ناخودآگاه مادرم نیز درگیر تولید میشود.
وی ادامه داد: انجام چنین کارهایی در سن نوجوانی میتواند برای نوجوانان و آینده آنها بسیار موثر واقع شود. همین خواهر من گاهی ایدههای اقتصادی مطرح میکند، میگوید که کجا سرمایهگذاری کنیم، بهتر است یا چه چیزی بخریم یا چه چیزی نخریم. خود من با وجود تفاوت سنی زیاد که با او دارم شاید اصلا به این چیزها فکر نکنم. او و همسن و سالانش با همین انگیزه، تا کنون در نمایشگاههای فروش شهرداری که در محلههای مختلف برپا میشود شرکت میکنند و تولیدات خود را به فروش میرسانند. این اتفاق در برنامه شما نیز افتاده و این انگیزه را در برنامه به خانوادهها میدهد و یاد میدهد که چطور کسب درآمد کنند.
این مجری پیرامون برگزاری مسابقه «خانه ما» در فضای کرونایی، متذکر شد: برگزاری مسابقه در این شرایط به ما یاد میدهد که زندگی با هر بحرانی و با هر مشکلی، در جریان است. همه ما باید در وضعیت به وجود آمده هم بتوانیم زندگی کنیم و با آن کنار بیاییم. سازگاری با شرایط جدید و تطبیق و زندگی با آن از مهارتهای بزرگ در زندگی است، که اگر صورت بگیرد هم حال خودت و هم حال بقیه را خوب میکند. همینطور مدیریت هزینههای مربوط به مسائل بهداشتی در جهت رعایت از شیوع کرونا از دیگر نکات قابل توجه در این ایام است.
«خانه ما» گوشزد میکند زندگی جریان دارد
وی با اشاره به قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، تأکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که تحمیل چنین هزینههایی معمولا بر اقشار ضعیف جامعه بیشتر است و طبق ایدهای که مقام معظم رهبری در عید امسال مطرح کردند و مورد استقبال واقع شد، باید حواسمان بیشتر به این قشر از افراد جامعه باشد. در این شرایط وظیفه انسانی ما است که بیش از گذشته به کسانی که نیاز دارند کمک کنیم، نه از سر لطف یا دلسوزی. «خانه ما» به ما گوشزد میکند که زندگی جریان دارد و باید آن را با شرایط جدید تجربه کرد و مراقب سلامتی خود و آدمهای دورو برمان باشیم. انجام کار خیر را جزو تکالیف بدانیم و حواسمان باشد که باید بیشتر به دیگران کمک کنیم.
حسینی در خاتمه ضمن قدردانی از عوامل دست اندرکار مسابقه، برای بهتر شدن قسمتهای آتی برنامه، ابراز کرد: به نظر من «خانه ما» بهتر است سراغ تمام شهرها برود؛ چون هر منطقه ممکن است یک فرهنگ و اقتصاد مختص به خود داشته باشد. غذا، تفریحات، دورهمی دید و بازدید هر منطقه با منطقه دیگر فرق میکند. در حال حاضر که در دوران کرونا امکان سفر برای مردم وجود ندارد، مردم میتوانند با مناطق مختلف، با فرهنگ و سبک زندگیهای متنع مردم آشنا شوند. همچنین میتوان بحثهای فرهنگی را به برنامه اضافه کرد؛ مثلا به سبد کالای خانواده، بسته فرهنگی اضافه شود و به مردم یاد بدهیم که کتاب خرید و کتاب خواندن یا خرید فیلم و سایر کالاهای فرهنگی هم جزوی از ضروریات زندگی تعریف میشود.
سری نهم «خانه ما» با کارگردانی مشترک امین کفاشزاده و مهدی جبینشناس و نویسندگی احسان عمادی در استودیو نوبین تولید و طی ۱۲ قسمت از شبکه دو سیما پخش شد.