حبیبی گفت: درحال تغییر در آموزش و پرورش بودیم که شیوع ویروس کرونا سرعت آن را افزایش داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمود حبیبی مدیرکل فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در دومین روز از سی و چهارمین اجلاس سالیانه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال تغییر پارادایم در آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: البته در ابتدا سرعت کار پایین بود، ولی با شیوع کرونا ویروس ره ۱۰ ساله در عرض کمتر از ۶ ماه سپری شد.
او ادامه داد: چهره نظام تعلیم و تربیت عوض شده است و امروزه یادگیری معکوس را دنبال میکنیم. این را باید بدانیم که این روش شروع راه است و خاتمه نیست، در ادامه این مسیر به محیط یادگیری شخصی میرسیم و باید فضایی برای تک تک دانش آموزان داشته باشیم که هر کس با توجه به ویژگی شخصیتی خود آموزش دریافت کند.
مدیرکل فناوری اطلاعات آموزش و پرورش اظهار کرد: پرچمدار این اقدام هم معلمان و عوامل اجرایی مدارس هستند. خوشبختانه در این ۶ ماه گذشته تجارب نشان داد همکاران ما با این تغییر پارادایم منطبق هستند و نگران نیستیم که این مسیر محقق نشود.
حبیبی با اشاره به اینکه ما بزرگترین مجموعه فناورانه کشور را در آموزش و پرورش در اختیار داریم و حدود ۹۰۰ نفر در ادارات آموزش و پرورش ما در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند، گفت: ارتش بزرگی از نیروهای فناورانه داریم که بدون چشمداشت به ما کمک میکنند و اتفاقاتی که در نظام آموزشی افتاده است را مدیون همکارانمان هستیم.
او ادامه داد: در مقیاس بزرگتر شبکهای ۱۳ هزار نفری از متخصصان فناوری اطلاعات خواهیم داشت که بر مدارس هم نظارت دارند و راهبری معلمان را دنبال میکنند.
مدیر فناوری اطلاعات آموزش و پرورش تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر با کودکان نسل شبکه مواجه هستیم که با ابزارهای فناوری رشد کردهاند؛ بنابراین در آموزش و پرورش هم باید این ویژگیهای خاص آنها مانند سریع الانتقال بودن، باهوش بودن و کم حوصلگی در برابر آموزشهای طولانی مدت مورد توجه باشد.
حبیبی اظهار کرد: در حال تغییر هستیم و نیاز به زیست بوم در حوزه آموزش و پرورش داریم که سامانه شاد هم یکی از این ابزارهای جدید است؛ بنابراین اینکه انتظار داشته باشیم طی ۶ ماه هیچ مشکلی در این شبکه نباشد امکان پذیر نیست، نقضهایی در این شبکه وجود دارد که به تدریج رفع میشود، هرچند که باید به سمت خلاقیت هم پیش رویم و مدرسه محوری در این امر تاثیرگذار خواهد بود.
او با اشاره به آغاز هوشمندسازی مدارس گفت: در خصوص آموزش و فرهنگسازی کارهای جدیدی در حال انجام است و دورههای تخصصی و آموزشی در نظر میگیریم که به تدریج اجرا خواهد شد.