مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش برگزاری مسابقه دانشآموزی نور را برای کمک به رشد و توسعه فرهنگ تفکر و پژوهش، پرورش و رشد خلاقیت و نوآوری موثر دانست.
عباس سلطانیان، مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگاراجتماعی خبرگزاری دانشجو درباره مسابقات دانشآموزی نور گفت: برگزاری مسابقات علمی باعث شناسایی استعدادها و خلاقیتهای دانشآموزان میشود و با استفاده از محیطهای متنوع یادگیری و ایجاد فرصت برابر، زمینهای برای طراحی و انجام پروژههای تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانشآموزی را فراهم میآورد و در نهایت منجر به تثبیت آموختههای دانشآموزان خواهد شد.
وی درباره موثر بودن مسابقات در رشد و تربیت علمی دانشآموزان و درنهایت رشد علمی کشور بیان کرد: اگر دانشآموزان با فواید فعالیتهای پژوهشی آشنا شوند و خود دنبال راه حلها باشند، میتوان با نهادینه کردن این روحیه به رشد علمی کشور امیدوار بود.
سلطانیان گفت: علاوه بر این، اگر چنین مسابقاتی منجر به هدایت صحیح دانشآموزان به سمت رشتههای تحصیلی مرتبط شود و منتخبین نیز مورد حمایت قرار گیرند، میتواند موثر واقع شود.
مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که مسابقاتی که به شیوه فیلمهای ۶۰ ثانیهای است، آیا روش خوبی برای یک مسابقه علمی است، گفت: اینگونه مسابقات با توجه به برخی محدودیتها، میتواند اثربخش باشد؛ اما همین محدودیتها ممکن است منجر به کاهش بروز خلاقیت شود؛ بنابراین پیشنهاد میشود، محدودیت زمانی در بازههای مختلفی تعریف شود تا در شرایط متفاوت، نتایج متنوع-تری حاصل شود.
وی با پیشنهاد راهحلهایی برای کیفیسازی و ترغیب دانشآموزان به شرکت در مسابقههای علمی افزود: شناسایی و نیازسنجی از مطالبات و استعدادهای نهفته دانشآموزان، استفاده از اهرمهای تشویقی، حمایتهای مادی و معنوی از منتخبین و استفاده از رسانههای مختلف برای خبررسانی از جمله موارد پیشنهادی در این موضوع است.
مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری چنین مسابقاتی میتواند کارگروهی را در بین دانشآموزان تقویت کند گفت: روشهای آموزشی فردی و رقابتی در برنامه آموزشی جایگاه خاصی دارند، ولی باید به وسیله یادگیری مشارکتی متعادل شوند؛ به همین دلیل مسابقات این چنینی برای تعدادی از شرکت کنندگان میتواند این ضعف را تا حدودی پوشش دهد.
سلطانیان در ارتباط با اقدامات موثر در افزایش انگیزه دانشآموزان برای شرکت در چنین مسابقاتی افزود: اطلاع-رسانی به موقع از زمان و نحوه برگزاری، تبلیغات از طریق رسانههای مختلف و بازتاب دادن موفقیتها، حمایت از دانشآموزان شرکت کننده، جلب حمایتهای نهادهای علمی برجسته از جمله این موارد است.
مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش گفت: باتوجه به اینکه برگزاری چهارمین دوره مسابقه دانشآموزی نور با سالهای گذشته متفاوت است و خانوادهها در کنار فرزندانشان به انجام و ساخت فیلمهای علمی میپردازند، خانواده از نظر کمی و کیفی میتواند کانون اصلی اندیشه، کار، تلاش و پرورش روحیه خلق ایده و کار در افراد باشد.
وی درباره کمک این مسابقه به پژوهش محوری دانشآموزان تصریح کرد: تعداد دانشآموزان علاقهمند به پژوهش زیاد است که اینگونه مسابقات این بستر را فراهم میکند. اما باید توجه داشت که امکانات تحصیلی دانشآموزان یکسان نیست و توجه ویژه به دانشآموزان عادی و شناسایی، حمایت و هدایت آنها به اینگونه مسابقات علمی پژوهشی قطعا میتواند به پژوهش محوری دانشآموزان کمک کند.
سلطانیان در پایان اضافه کرد که فعالیتهای مشارکتی در خانواده به تحکیم خانواده کمک میکند و میتواند در بسط فرهنگ کار پژوهشی و گروهی در تمام سنین نیز موثر باشد؛ به این شرط که به تضعیف استقلال دانشآموز منجر نشود.
گفتنی است؛ فراخوان چهارمین دوره مسابقه دانشآموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یاغی در قالب ساخت فیلم-های کوتاه ۶۰ ثانیهای از آزمایشهای علمی با موضوع مباحث مختلف مواد و انرژی پایان یافته است و اختتامیه این دوره از مسابقه به زودی برگزار میشود.