رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه متاسفانه فضای مجازی کشورمان به خارج از کشور وابسته است، گفت: ما هزینههای بسیاری متحمل و متقبل شدیم تا استقلال عرضی و حقیقی حفظ شود، اما متاسفانه در حوزه استقلال سایبری غافل شده ایم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری مرحله نهایی دومین رویداد سراســـری تولید محتوای دیجیتال بســـیج با حضور «مسلم معین» رئیس سازمان فضای مجازی بسیج برگزار شد.
معین در ابتدای این مراسم با بیان اینکه عملا گلوگاه ارتباطات اجتماعی در فضای مجازی رقم میخورد، اظهار داشت: فضای مجازی کشور امروز در موضوعات مختلف به یک بستر برای بیان نظرات و ارتباطات اجتماعی و حتی یک بستر برای تعاملات اقتصادی و رسانهای تبدیل شده است.
وی افزود: رویاروییهای عملیات روانی ابعاد مختلغی دارد یک بخشی از ان در فضای مجازی تعریف میشود. بخشی از آن در حوزه ایجاد بسترهای ویژه اقتصادی است که در فضای مجازی ایجاد میشود. بخش دیگر آن نیز تولیدات تخصصی و چند رسانهای است که در لایههای فضای مجازی تعریف میشود. تولیدات تخصصی مثل انیمیشن ها، بازی رایانهای هستند که به نوعی موجب پرورش فکر میشوند.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با بیان اینکه متاسفانه فضای مجازی کشورمان به خارج از کشور وابسته است، گفت: ما هزینههای بسیاری متحمل و متقبل شدیم تا استقلال عرضی و حقیقی حفظ شود، اما متاسفانه در حوزه استقلال سایبری غافل شده ایم. به دلیل نبودن اراده جهادی و انقلابی برای خودکفایی فضای مجازی به خارج وابسته شده است.
وی با اشاره به این موضوع که در حوزه سرویس و خدمات نیز وابستگیها مشاهده میشود و بسیاری از اپلیکیشنها غیر بومی است، اظهار کرد: اصلیترین مشکل غیربومی بودن خدمات، عدم امنیت روانی و اقتصادی در فضای مجازی است.
معین افزود: اگر سرویسهای خارجی دسترسی ما را قطع کنند بسیاری از اقشار مختلف متضرر میشوند به خصوص بسیاری از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی که بیشتر کارشان در بستر پیام رسانای خارجی صورت میگیرد.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج با اشاره به برگزاری دومین رویداد تولید محتوای تخصصی بسیج در فضای مجازی و دیجتال گفت: دو سال پیش اولین رویداد تولید محتوای تخصصی بسیج را رونمایی کردیم و حدود ۳۵۰ نفر در قالب ۱۱۸ تیم از سراسر کشور حضور پیدا کردند و با هم رقابت کردند. این ۳۵۰ نفر در سه حوزه مختلف بازیهای موبایلی نرم افزارهای مبایلی و انیمیشن به رقابت تولید و محتوا پرداختند. این تیمها قبل از رقابت از سوژههای رقابت مطلع نبودند و سپس شروع به رقابت کردند.
وی با اشاره به دستاوردهای این رویداد دیجتالی و مجازی عنوان کرد: حدود ۸۰ مجصول موفق از آن رویداد استخراج شد؛ برخی از بازیهای موبایلی، بیمارستان مجازی و... در فروشگاههای آنلاین یافت میشود. سال ۹۸ تصمیم گرفتیم این رقابت در سراسر کشور برگزار شود. از نظر پهنه جغرافیا و از نظر تعداد شرکت کنندگان این اقدام گسترده شد.
معین با عنوان این مطلب که میتوان اینرویداد را بزرگترین رویداد تولید محتوا در جهان معرفی کرد، گفت: ۱۵۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم به رقابت پرداختند که دومین رویداد تولید محتوای بسیج بود. در رویداد سال ۹۸، ۱۰۰ تیم جزو تیمهای برگزیده بودند تیمهایی که در حوزه بازی و انیمیشن استاندارد لازم را از داورها دریافت کردند. ان شا الله در روزهای پیش رو در تاریخ دوم و سوم مهرماه مرحله نهایی این رویداد برگزار خواهد شد. تیمها از سراسر کشور در مجتمع فرهنگی ولیعصر حاضر خواهند شد و در فضای باز و غیر مسقف و با رعایت اصول بهداشتی به رقابت خواهند پرداخت.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج اضافه کرد: در روز جمعه نیز مراسم تیمهای برگزیده برگزاری میشود و از میان این تیمها برترینها انتخاب میشوند. محصولات تیمهای برگزیده مورد حمایت قرار میگیرند؛ از استعدادهای برتر هم بکارگیری و استفاده خواهند شد.