معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: آنچه جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش با عنوان جذب از طریق ماده ۲۸ در آزمون استخدامی انجام میشود، مغایر با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.
قائم پناه، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یک استثنا است که تاکید دارد: «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزههای علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» بلامانع میباشد.» نه اینکه یک راه اضطراری در زمان کمبود معلم باشد و متاسفانه در حال حاضرآنچه جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش با عنوان جذب از طریق ماده ۲۸ در آزمون استخدامی انجام میشود کاملا مغایر با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است و مسئولین مربوطه از این ماده، به اشتباه تفسیر کرده و ادعا میکنند ما طبق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان میتوانیم در موقع اضطرار از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در رشتههای که در دانشگاه عیناً آنها را داریم، نیرو استخدام کنیم و بعد از یک دوره کوتاه در دانشگاه فرهنگیان که اکثرا هم برگزار نمیشود، آنها را راهی کلاس درس کنیم.
وی افزود: سوال این است که این نوع جذب در کجای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است؟ معتقدم یا آقایان این ماده را به خوبی نخوانده و فهم نکرده اند و یا اینکه واقعا اعتقادی به دانشگاه فرهنگیان، برنامه ششم توسعه، اسناد بالادستی و منویات و بیانات رهبر معظم انقلاب ندارند و کمر همت بر نابودی آموزش و پرورش بسته اند؛ چرا که در بند ب ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه تاکید شده است که: «سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان موظفند به منظور ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، در طول اجرای قانون برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یادشده برای جذب دانشجو معلمها در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.»
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: از همه مهمتر بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری است که هر ساله تذکر میدهند: «دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی یکی از آن بهترین مراکزی است که در کشور برای مسائل فرهنگ و مانند اینها به وجود آمده. باید این جور باشد که حتی یک معلم از غیر این مسیر وارد آموزش و پرورش نشود. ما دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی را جوری ظرفیتسازی و جوری سازماندهی کنیم که همه معلمین به قدر کفایت بیایند از اینجا عبور کنند و وارد آموزش و پرورش بشوند. خب، پس یک نکته این شد که مسیر عبور معلم و ورودش به آموزش و پرورش صرفا از اینجا باشد. حالا من اینجا به عزیزان مجلس هم سفارش کنم اینطور نباشد که یک جوری تصویب کنند که مثلا یک جمعی، یک وقت بیحساب به شکل برفانباری، همین جوری وارد آموزش و پرورش بشوند؛ این جوری مصلحت نیست. هر کاری انجام میگیرد، ورودی معلمین باید]ز طریق این دو دانشگاه باشد.» به هر روی باز هم تعدادی از حضرات مخصوصا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این بند تفسیر اشتباهی کرده و میگویند: «مطابق این بند ما میتوانیم افراد دیگر را نیز جذب کنیم و یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببیند و آن چه جذب میشود در قالب دانشگاه فرهنگیان است»
قائم پناه با بیان اینکه سوال بنده این است که در کجای ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان یعنی برگزاری دوره کوتاه یک ساله، به میان آمده است؟ افزود: متاسفانه مجلس شورای اسلامی نیز برخلاف دغدغه و منویات رهبری در رابطه با دانشگاه فرهنگیان تصمیمگیری میکند به گونهای که طرحی که اخیرا تعدادی از نمایندگان با عنوان طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حقالتدریسی و آموزشیاران نهضت و حذف آزمون داخلی از شرایط استخدام به مجلس ارائه دادند و رای را از مجلس گرفتند، کاملا در تضاد با توصیههای رهبری، قانون، اسناد بالادستی و جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان است.
وی اظهار کرد: متاسفانه برخی از نمایندگان تحتتاثیر مسائل احساسی حوزه انتخابیه خود هستند و بدون توجه به آینده کشور و آینده تعلیم و تربیت، صرفا با توجه به آوردهای که این نوع جذب برای آنها در حوزه انتخابیه هایشان دارد، در تلاش هستند تا به هر نحوی شده دانشگاه فرهنگیان را دور بزنند و نیروها را بدون آزمون و بدون ارزیابی صلاحیت آنها، در آموزش و پرورش تزریق کنند.
به خدا قسم نیستید و چشمانتان را بستید که نظرات بی منطق را میدهید . زمانی که آموزش پرورش با کمبود شدید نیرو مواجه بود آیا این خرید خدمتیها نبودند که با این حقوق واقعا خنده دار به کمک آموزش شتافتند و حال نیروی برف انباری نامیده میشوند . این نیرو ها با گذراندن دوره های متعدد بدو خدمت و ضمن خدمت و مصاحبه های مختلف از جانب آموزش و پرورش و هسته گزینش گلچین شدند و وارد شدند .والحق که بسیار کار آمد بودند این را رضایت بازرسی و اولیا و... تصدیق میکنند.همه میگویند معلمی عشق است به نظر شما این عشق نیست که این معلمان با حقوق ۶۰۰هزارتومانی آن هم چندماه یکبار با جان و دل ایستادند و بهترین تدریس را ارائه کردند آیا آنها عاشق نبودند .حال بی انصافی نیست که معلم خرید خدمتی به جرات بگویم که عمر و زندگی اش را پای این کار گذاشته نیروی برف انبار تلقی شوند. واقعا آیا کسی هست صدای مارا بشنود .اگر گوش شنوا باشد حرف بسیار است .
به خدا قسم نیستید و چشمانتان را بستید که نظرات بی منطق را میدهید . زمانی که آموزش پرورش با کمبود نیرو مواجه بود آیا این خرید خدمتیها نبودند که با این حقوق واقعا خنده دار به کمک آموزش شتافتند و حال نیروی برف انباری نامیده میشوند . این نیرو ها با گذراندن دوره های متعدد بدو خدمت و ضمن خدمت و مصاحبه های مختلف از جانب آموزش و پرورش و هسته گزینش گلچین شدند و وارد شدند .والحق که بسیار کار آمد بودند این را رضایت بازرسی و اولیا و... تصدیق میکنند.همه میگویند معلمی عشق است به نظر شما این عشق نیست که این معلمان با حقوق ۶۰۰هزارتومانی آن هم چندماه یکبار با جان و دل ایستادند و بهترین تدریس را ارائه کردند آیا آنها عاشق نبودند .حال بی انصافی نیست که معلم خرید خدمتی به جرات بگویم که عمر و زندگی اش را پای این کار گذاشته نیروی برف انبار تلقی شوند. واقعا آیا کسی هست صدای مارا بشنود .اگر گوش شنوا باشد حرف بسیار است .
خداوندا مرا ببخش اگر در برابر ظلم و حق خوریها سکوت کرده ام..
آقایان یه نگاه کوتاهی به وضعیت کشور بیاندازید همه چیز از آموزش و پرورش شروع میشود مدارس زیادی داریم که یک معلم چند پایه و حتی۶ پایه رو با حقوق یک معلم تدریس میکنه .دانشگاه فرهنگیان دقیقا کی میتونه این کمبودها رو جبران کنه..سالهاست که حق خیلی از دانش آموزان اینگونه تلف میشود و من و امثال من با مدرک فوق لیسانس ریاضی و...توی خونه نشستیم و با این وضعیت اقتصادی کشور اگر بشود چند ساعتی خصوصی تدریس کنیم.. تکلیف کسانی مثل من که ریاضی محض یا کاربردی یا شیمی و فیزیک و زیست خوندیم چیست باید کجا سر کار برویم بجز آموزش و پرورش؟؟اگر شرایط کاری این رشته ها فراهم نیست چرا اصلا در دانشگاه ها دانشجو می پذیرید ؟اللهم عجل لولیک الفرج
واقعا بسیج دانشجویی کارای مهمتری ندارند.
من متاسفم واقعا...
الان شما یا دانشگاه فرهنگیان را یا دانشگاه سراسری را جمع کنید...
پس دانشجویی که تا مقطع دکترا درس خونده اندازه یه معلم بقول معروف تربیت معلم تخصص نداره....
یه چیز دیگر اون دورهایی ک میگید گاهی برگزار نمیشه اینم بدونید چهارسال تربیت معلم هم بارعلمی و معلم پروری نداره
وقتی نظری رو میدید یکم درموردش فکر کنید همون معلمانی که به قول شما خرید خدماتی و حق التدریس و مربیان پیش دبستانی هستند خیلی بیشتر و بیشتر از معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان هستند دارند کار و زحمت میکشند با حقوقی بسیار ناچیز و اندک .حتی بارها و بارها برای گزینش مراجعه کرده اند .و گزینش شده هستند و از هفت خان رستم گذشتند.بهتره در حق این عزیزان کم لطفی نکنید .
آقایان یه نگاه کوتاهی به وضعیت کشور بیاندازید همه چیز از آموزش و پرورش شروع میشود مدارس زیادی داریم که یک معلم چند پایه و حتی۶ پایه رو با حقوق یک معلم تدریس میکنه .دانشگاه فرهنگیان دقیقا کی میتونه این کمبودها رو جبران کنه..سالهاست که حق خیلی از دانش آموزان اینگونه تلف میشود و من و امثال من با مدرک فوق لیسانس ریاضی و...توی خونه نشستیم و با این وضعیت اقتصادی کشور اگر بشود چند ساعتی خصوصی تدریس کنیم.. تکلیف کسانی مثل من که ریاضی محض یا کاربردی یا شیمی و فیزیک و زیست خوندیم چیست باید کجا سر کار برویم بجز آموزش و پرورش؟؟اگر شرایط کاری این رشته ها فراهم نیست چرا اصلا در دانشگاه ها دانشجو می پذیرید ؟اللهم عجل لولیک الفرج
من متاسفم واقعا...
الان شما یا دانشگاه فرهنگیان را یا دانشگاه سراسری را جمع کنید...
پس دانشجویی که تا مقطع دکترا درس خونده اندازه یه معلم بقول معروف تربیت معلم تخصص نداره....
یه چیز دیگر اون دورهایی ک میگید گاهی برگزار نمیشه اینم بدونید چهارسال تربیت معلم هم بارعلمی و معلم پروری نداره