گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل؛ برنامههای ترکیبی و به اصلاح چند آیتمی همیشه در شبکههای مختلف صداوسیما، به عنوان بازوان حرکتی شبکهها عمل کردهاند و از سویی میتوان سیاستگذاریهای مدیران شبکهها را در محتوای برنامههای ترکیبی شبکههایشان به وضوح مشاهده کرد و گاهی نیز این نوع برنامهها از سریالها نیز در جذب مخاطب پیش گرفته و در نتیجه بیشتر از همیشه مورد توجه مخاطبان قرار میگیرند، گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نیز در همین راستا در سلسله گزارشهایی در قالب پرونده «نقد برنامههای ترکیبی تلویزیون» سعی خواهد کرد نگاهی منصفانه با بیان نقاط ضعف و قوت به برنامههای شاخص ترکیبی شبکههای سراسری داشته باشد که در ادامه دوازدهمین قسمت از این پرونده از نظرتان میگذرد:
برنامه «میدون»
از آنجا که برنامه میدون در تمام نظرسنجیهایی که طی ماههای اخیر توسط مرکز پژوهشهای صداوسیما انجام شده در ردیف پربینندهترین برنامهها قرار داشته لذا بر آن شدیم تا در این فرصت به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا تماشای این برنامه از چه جهت برای مخاطبان سیما اهمیت دارد و دلیل اقبال اقشار مختلف از میدون چیست؟.
نخست آنکه، این برنامه فارغ از انگیزه اصلیاش که همان تشویق جامعه به تولید و کارآفرینی است هرگز هیچ تلاشی در اقناع این موضوع به مخاطب ندارد، میدون قضاوت را به خود مردم واگذار میکند تا هر کس بر اساس دریافتها و آنچه در هر برنامه میبیند به این نتیجه برسد که آیا توان آن را دارد که خودش نیز در مسیر تولید حرکت کرده و در این عرصه دست به محک خود بزند یا نه؟، میدون تنها پیشنهاداتش را در ویترین گذاشته و به تماشاگر ارائه میدهد، آن هم بدون تعارف و چربزبانی.
جالب است که این بیتعارفی را در قضاوت و بیان نظرات داوران در خصوص محصولات نیز میتوان دید. البته شاید جالبترین بخش برنامه نیز همین بخش ارائه نظر داوران است چراکه هر کدام آزادانه و به اصطلاح بدون رودروایسی دیدگاههای خود را از نحوه و چگونگی ارائه دستاوردها تا به صرفه و سودآور بودن تولید و مشکلات ساختاری آن و حتی نوع تبلیغات ارائه شده در خصوص آن و مشکلاتی که در ارائه پیش خواهد آمد همه را بیان میکنند تا کارآفرینان در نظر داشته باشند تولید و فروش چه در عرصه رقابت در این «میدون» و چه در میدان تولید واقعی به سادگی نبوده و نمیتوان بدون در نظر گرفتن پارامترهای اصلی تولید محصول وارد این حوزه شد.
البته شاید کارآفرینان در قدمهای اول تولید بتوانند به سبک سنتی کار خود را آغاز کنند اما قطعا نخواهند توانست با همان روش در عرصه سخت رقابت پیروز و ماندگار شوند.
موضوع قابل توجه دیگر در این برنامه تأکید داوران بر دور شدن از همین فضای سنتی تولید و آشنایی کارآفرینان با روشهای مدرن در حوزه اشتغال است چراکه در شرایط حاضر بسیاری از کارآفرینان جوان بدون در نظر گرفتن روشهای روز و حتی بدون کمترین انگیزهای برای فراگرفتن این اصول همچنان بر ارائه دستاورهای خود به صورت سنتی پافشاری داشته و شاید همین مسئله یکی از عوامل شکست کسب و کارهای نوپا است، چرا که اقتصاد و تولید نیز خود یک علم است که همچون هر علم دیگری مرتبا در حال تغییر و تحول بوده و بدون آشنایی با این علوم در حوزههای مختلف نمیتوان همچون گذشتگان به فعالیت ادامه داده و منتظر موفقیت بود.
مسئله دیگر تأکید این برنامه بر نحوه ارائه محصولات از نوع و شکل بستهبندی گرفته تا بازاریابی و نحوه تبلیغات آنهاست، به نوعی عملکرد افراد با حضور در این میدان کوچک محک زده میشود، در واقع برعکس میدون که تلاشی در اقناع مخاطبش ندارد، کارآفرینان باید تمام تلاششان را در اقناع داوران و بینندگان به کار بگیرند، از بیان توضیحات کامل، دقیق، صریح و صادق در خصوص ساخت آن گرفته تا چگونگی ارائه آن و حتی در این بخش باید در نقش یک بازاریاب قوی و ورزیده ظاهر شوند، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید، چراکه در این میدان رقابت است که مشخص میشود آیا این محصول با در نظرگرفتن تمام فاکتورها و جوانب میتواند بدون مشکل وارد بازار شود یا خیر.
البته ارائه دیدگاههای داوران نیز که خود از کارشناسان و پیشکسوتان این حوزه هستند و به قولی هر کدام چند پیراهن بیشتر پاره کردند هر کدام جدای از قضاوت در خصوص هر محصول چراغ راهی برای تولیدکنندگان است، چراکه هر کدام از نگاه تخصصی خود به محصولات نظر داشته و با در کنار هم گذاشتن آنها چه مخاطبان برنامه و چه تولیدکنندگان فارغ از این که در این برنامه چه میگذرد میتوانند به مجموعه نظرات مفیدی در حوزه تولید و اشتغال دست پیدا کنند، حالا قرار نیست این تولید در عرصه کلان باشد بلکه در حوزه کسب و کارهای خرد نیز قطعا میتوان از آنها استفاده کرد و شاید همین مسئله یکی از مهمترین نکات این برنامه باشد، اینکه هر فرد با توجه به شغل یا علاقهمندی که دارد بتواند از نکات ارائه شده توسط کارشناسان بهره ببرد.
چراکه به طور طبیعی فرصت جمع شدن این تعداد کارشناس در کنار هم و ایجاد فضایی برای بیان دیدگاههای آنها اصولا خیلی پیش نمیآید، لذا از این جهت تماشای میدون نه تنها برای فعالان حوزههای اقتصاد، تولید و کارآفرینی بلکه برای همه مردم لازم و ضروری است تا به این وسیله علاوه بر آگاهی بر اهمیت تولید و اشتغالزایی شاید جرقهای در فکر هر ایرانی زده شده و دریچهای تازه به روی زندگیاش باز شود.