طبق مصوبه کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت؛ دانشگاهی که موفق به کسب امتیاز حداقلی استانداردها و ارزشیابیهای آموزشی نشود، با کاهش ظرفیت دانشجو و حذف رشته مواجه میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت با حضور علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، رضا ملکزاده معاون تحقیقات و فناوری، سیماسادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون و مسئولین حوزه آموزش در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.
در این جلسه اعضای کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت مصوب کردند چنانچه دانشگاهی موفق به کسب امتیاز حداقلی استانداردها و ارزشیابیهای آموزشی نشود، شورای گسترش دانشگاهها میتواند نسبت به کاهش ظرفیت یا توقف پذیرش دانشجو و یا حذف رشته مقطع در دانشگاه مربوطه اقدام کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از مدافعان سلامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت گفت: اگرچه بار کرونا به دوش همکاران ما اضافه شده است، اما فراموش کردن فعالیتهای اساسی پایه و ویژهای که به اصلاح و ارتقاء علمی میپردازد خسران بزرگی است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: یکی از تعاریف دانشگاه این است که تولیدکننده یک دانش و فرایند جدید باشد و اعتباربخشی، جزء لاینفک نظامهای آموزشی و پژوهشی است.
تنظیم پیش نویس اولیه اعتباربخشی داروسازی
در این نشست غلامرضا اصغری دبیر شورای آموزش داروسازی با اشاره به مصوبات این دبیرخانه در حوزه اعتباربخشی داروسازی، گفت: پس از تنظیم پیش نویس اولیه اعتباربخشی داروسازی و ارسال آن برای دانشگاهها، نظرات دانشگاهها در دبیرخانه نهایی شد تا پس از اعمال نظر و تایید نهایی اعضای کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت به تصویب برسد.
وی تاکید کرد: جلسات توجیهی با معاونین آموزشی دانشگاههای داروسازی در راستای آماده سازی اجرای فرایندهای ارزیابی درونی انجام شده است و در استانداردها به استانداردهای ترجیحی نیز توجه شده است تا علاوه بر امکانات محدود دانشکدههای داروسازی دانشگاههای تیپ ۳، زمینه ارتقاء دانشکدههای داروسازی دانشگاههای تیپ ۱ و ۲ نیز مدنظر باشد.
دبیر شورای آموزش داروسازی گفت: استانداردهای دبیرخانه داروسازی شامل ۸ حوزه و ۳۷ زیر حوزه است که دارای ۳۷ استاندارد الزامی و ۳۵ استاندارد ترجیحی است و در تدوین این استانداردها تجارب کشورهای استرالیا و آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است.
اصغری با بیان اینکه ورود حوزه پژوهش به استانداردها و سند اعتباربخشی برای اولین بار است که در کشور انجام میشود، افزود: در دانشکدههای داروسازی بسیار به حوزه پژوهش بها داده شده و نیاز کشور است و در راستای بومی سازی استانداردهای جهانی، پژوهش به مجموعه استانداردها اضافه شد.
انجام استانداردسازی رشتههای تخصصی داروسازی
وی افزود: استانداردسازی رشتههای تخصصی داروسازی نیز در حال انجام است و ۲ بورد تخصصی تاکنون پیش نویس اولیه را تدوین کرده اند.
دبیر شورای آموزش داروسازی ادامه داد: در اعتباربخشی داروسازی تلاش شده است تا حد امکان از تجارب کشور در اعتباربخشی پزشکی عمومی استفاده شود و به حوزه دیجیتال و آموزش مجازی نیز توجه شده است، لذا به روزرسانی اعتبار بخشی بر اساس نیازهای جامعه قابل انجام است.
در ادامه این جلسه طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو کمیسیون ملی اعتباربخشی بیان کرد: در بحث استانداردسازی، توافق جمعی، بسیار مهم است و این مسئله، نظرسنجی از دانشگاهها را میطلبد و اگر دانشگاهها مستندات مشابه و مشترک استانداردهای حوزه پزشکی عمومی را یکبار تهیه کنند از اتلاف انرژی و زمان جلوگیری میشود.
معصومه جرجانی دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی گفت: لازم است در تدوین و استاندارد سازی سنجههای رشته داروسازی، ذهنیت دانشگاهها و دانشکدهها به سوی آیندهای نزدیک که تحولات قابل توجهی در آن رخ خواهد داد جهت گیری داشته باشند.
به روزرسانی شاخصهای اعتباربخشی انجمنهای علمی گروه پزشکی
در ادامه جلسه کمیسیون ملی اعتباربخشی، اعتباربخشی انجمنهای علمی گروه پزشکی مورد بررسی قرار گرفت که در ابتدا دکتر سید جلیل حسینی دبیر کمیسیون انجمنهای علمی گروه پزشکی به تشریح اعتباربخشی انجمنها از سال ۹۵ تاکنون پرداخت و یادآور شد: در اعتباربخشی اولیه با وجود ۲۰ شاخص از مجموعه ۶۶ انجمن، ۱۶ انجمن با کیفیت مورد نظر تطابق داشتند.
وی افزود: در راستای آشنایی بیشتر انجمنها با شاخصهای مورد نظر کمیسیون و تعامل بیشتر انجمنها با کمیسیون انجمنهای علمی، تاکنون چند مرحله ارزشیابی انجام شده است و اعضای هیات علمی انجمنها و جراحان به عنوان مشاور به کمیسیون دعوت شدند.
حسینی ادامه داد: در این حوزه از وزارت علوم الگوبرداری شده و شاخصهای ما به شاخصهای وزارت علوم شباهت زیادی دارد و در نظر است پس از چندین سال ارزشیابی انجمنها و با در نظر گرفتن ۷ شاخص اصلی اعم از آموزشی، پژوهشی، مالی و .. برای هر شاخه، تقسیم بندیهای مجزایی انجام شود. جزئیات شاخصها مانند اعتباربخشی قبلی است که به روز رسانی شده و برای هر یک از فعالیتهای انجمن ها، امتیاز ویژهای در نظر گرفته شده است.
رضا ملکزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این زمینه گفت: بهتر است در انجمنها مانند حوزه پژوهش دانشگاهها به جای اعتباربخشی از واژه رتبه بندی استفاده شود و ممکن است هر سال این رتبه بندی، با توجه به فعالیت انجمنها تغییر پیدا کند که این خود باعث ایجاد نوعی رقابت میشود.
وی افزود: فایده این انجمنها این است که حداقل ماهی یک بار دور هم جمع میشوند و نتیجه این خواهد بود که انجمنها در همه زمینهها با هم به رقابت میپردازند، لذا باید جوانب مختلف، مانند امکانات انجمنهای مختلف را مدنظر داشت، زیرا در دنیا گاهی تاثیر انجمنهای ملی کمتر از دانشگاهها نیست و گاهی معتبرترین مجلهها مربوط به انجمن هاست.
بازنگری استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان آموزشی تابعه دانشگاههای علوم پزشکی
در ادامه جلسه دکتر مرضیه نجومی درباره گزارش بازنگری استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان آموزشی تابعه دانشگاههای علوم پزشکی گفت: اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی از سال ۹۶ آغاز شده و آیین نامه فعلی در حال حاضر دارای ۹ محور ۶۶ استاندارد و ۷۱ سنجش است.
وی یادآور شد: چنانچه نمونه جدید سنجهها مورد تایید کمیسیون ملی اعتباربخشی قرار بگیرد امتیازهای قبلی بازبینی خواهد شد.
در همین راستا مهدی پور، عضو کمیسیون ملی اعتباربخشی، درخواست کرد استانداردهای جدید به گونهای تنظیم شود که برای بیمارستانهای تک تخصصی کوچک و بیمارستانهای عمومی بزرگ قابل اجرا باشد و در نهایت مقرر شد که شرط آموزشی شدن مراکز درمانی و ورود به اعتبار بخشی آموزشی، کسب درجه ممتاز در اعتباربخشی درمان باشد.
حق دوست با تاکید بر ضرورت حفظ اعتبار بخشی آموزشی اظهار کرد: برآیند اجماع و نظرخواهی از ذینفعان بیمارستانی و دانشگاهی، مسئله مهمی است و اعتبار سنجی باید علاوه بر نظر ارزیابان توسط مدیریت دانشگاه نیز مورد تایید قرار بگیرد.
وی افزود: اگر بیمارستانی راندمان کاری خوبی نداشته باشد، قطعاً نمیتواند صلاحیت آموزشی را نیز دریافت کند و در حال حاضر خوشبختانه با معاونت درمان به تفاهم دست یافتهایم تا اعتباربخشی آموزشی و درمانی هم جهت و همسو باشند.
بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسهای
در ادامه جلسه، بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسهای و آیین نامه تدوین شده اعتباربخشی موسسهای نیز توسط دکتر چنگیز ارائه شد.
چنگیز گفت: پیشنویس استانداردهای موسسهای شامل ۸ حیطه و ۹۱ استاندارد است و شباهت زیادی به پیشنویس برنامه پزشکی عمومی دارد. کیفیت و تعالی سازمانی حیطه جدیدی است که به حوزه فرآیند اعتباربخشی موسسهای وارد شده است.
اجرای اعتباربخشی هیئتهای ممیزه علوم پزشکی
سیدعلی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت از آغاز اجرای اعتباربخشی در این حوزه خبر داد و گفت: آیین نامه اعتباربخشی هیئتهای ممیزه مشتمل بر ۶ ماده آماده و ابلاغ شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: هیات ممیزه مرکزی وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت ممیزههای محیطی را به عهده دارد و ستاد از پذیرش هر گونه پرونده معذور است و پروندهها باید در دانشگاهها پیگیری شوند.