دفتر تحکیم وحدت راهکارهایی را برای مهار کرونا به وزیر بهداشت ارائه کرد که معتقد است با این راهکارها میتوان با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشترین اثرگذاری را داشت.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت طی نامهای راهکارهایی را برای مهار کرونا متناسب با شرایط فعلی کشور به وزیر بهداشت ارائه کرد، این اتحادیه معتقد است با این راهکارها میتوان با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشترین اثر گذاری را داشت.
متن نامه دفتر تحکیم وحدت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
اکنون که حدود هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور عزیزمان ایران میگذرد، این همه گیری مارا در روزهای سختی قرار داده است. مسیری را که در ابتدا با همت و اراده مستحکم در پیش گرفته بودیم و با بسیج نیروها، شاید تمام ظرفیت کشور را برای پاک سازی کامل این ویروس به صف کرده بودیم و آن ارادهی ایرانی زبانزد سایر کشورها شده بود، حالا به یک خاطره ماندگار و چه بسا حسرتی دست نیافتنی، تبدیل شده است.
مرگ روزانه دویست تا سیصد هم وطن، عزیز و پاره تن هریک از ما اکنون به حقیقتی تبدیل شده که این روزها با آن زندگی میکنیم. این اتفاق دردآور هرچند که ممکن است در روزمرگی افراد صرفا به اعداد و ارقامی آماری تبدیل شده باشد، اما زنگ خطری برای اسیر کردن هریک از ما یا عزیزان ما توسط این ویروس و خستگی بیشتر کادر عزیز درمان است.
اینکه چه شد ما از آن شور و حماسه ابتدایی به چنین احوالی مبتلا شدیم، محل بحث نبوده و قرار است این مرقومه با ارائه راهکارهایی به جهت کنترل بیماری، آیندهای به مراتب موفقتر از تجربهی ابتدایی را پیش رو قرار بدهد؛ انشاءالله.
با توجه به بررسی کشورهای موفق در مهار کرونا و الگوهایی که آنها در کنترل این ویروس لحاظ کرده اند؛ وظیفه اصلی در مهار کرونا بر عهده حاکمیت و براساس ضابطههایی که حکومت تعریف میکند پیش میرود و تا زمانی که حاکمیت بعنوان نقش اول مبارزه، تمام قد در میدان حضور نداشته باشد، اجباری و پولی کردن رعایت پروتکلهای بهداشتی به خودی خود موثر نبوده و چه بسا مسیر کنترل را طولانی و فرسایشیتر میکند. از این رو در این نامه که حاصل دهها ساعت کار پژوهشی و مطالعه روش کنترل کشورهای موفق در مهار کرونا و ارائه نسخه بومی شده آن میباشد، چند راهکار را خدمتتان مرقوم داشته ایم:
۱. استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاید یکی از مهمترین عواملی که کشورهایی مثل چین و کره جنوبی در کنترل کرونا از آن بهره بردند، استفاده از ظرفیت تکنولوژی بوده و پای کار آوردن وزارت خانههایی مثل وزارت ارتباطات، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همسو با وزارت بهداشت باشد.
در کشور عزیزمان در ابتدای مسیر مبارزه با کرونا از اصطلاح فاصله گذاری هوشمند به کرات نام برده میشد، اما پس از مدتی این اتفاق به معنای واقعی کلمه رخ نداد و صرفا به فاصله گذاری در مترو و بیآرتیها بسنده شد. از این رو چند مورد که با کمک زیر ساختهایی که هم اکنون در کشور وجود دارد، در زیر آورده شده است:
(الف) مشخص کردن موقعیت جغرافیایی هر شهر و منطقه از ایران عزیزمان به تفکیک نقاط خطرناک، در معرض هشدار و کم خطر این اتفاق اگر چه در ابتدا بصورت ضعیف اجرا و هم اکنون نیز به تفکیک استانی منتشر میشود، اما وقتی که نواحی هر استان و بدنبال آن هر شهر به تفکیک نقاط خطرناک (قرمز)، در معرض هشدار (نارنجی) و کم خطر (سبز) مشخص بشود، در گام اول افرادی که مبتلا نبوده از حضور و تجمع از آن نقاط پرهیز خواهند کرد و بخشی از فاصله گذاری اجتماعی بدنبال عدم حضور در تجمعات تا حدود زیادی شکل خواهد شد و نکته بعدی و مهمتر آن که مسئولین مربوطه نیز میتوانند با قرنطینه مقطعی و هوشمند آن ناحیه، از انتشار ویروس به واسطه کنترل جا به جایی و رفت و آمد افراد جلوگیری کنند تا دیگر نیازی به قرنطینه کامل شهر نباشد. این نرم افزار نیز میتواند قابل نصب برروی گوشی بوده تا افراد از اطلاعات بروز شده آگاه باشند.
(ب) کنترل ۱۴ روزه افراد مبتلا به کمک موقعیت یاب گوشی، کارت سوخت، دوربینهای OCR پلیس و آنتنهای BTS که در قرنطیه خانگی به سر میبرند.
پس از آنکه فردی با انجام تست pcr مشخص گردید که به کرونا مبتلا شده، معمولا بعد از گذشت چند روز ابتدایی و برطرف شدن علائم حاد بیماری شبیه تب و لرز، با تلقی آن که دیگر امکان سرایت ویروس از ایشان به دیگران وجود ندارد، اقدام به خروج از خانه و بازگشت به جامعه میکند. این در حالیست که فرد ناقل بیماری بوده و امکان سرایت ویروس از طریق ایشان به دیگر ان با درصد بالایی وجود دارد. اما وقتی که در این مدت ۱۴ روزه با کنترل موقعیت بیمار او را در نظر داشته و پس از خروج خانه در آن بازه اگر مثلا در نقطه که فاصله آن بیش از ۵۰۰ متر باشد با هشدار پیامکی به ایشان تخلف او را خاطر نشان کرده و پس از انجام سه مرتبه تخلف؛ نوبت به جریمه او برسد، میتوان مکانیسمی برای جلوگیری از گسترش بوجود آورد و کنترل عبور و مرور افراد را در دست داشت. هم چنین علاوه بر آن، اگر فرد مبتلا در این دوران قرنطیه اقدام به سفر کند؛ از طریق دوربینهای جادهای راهنمایی و رانندگی، کارت سوخت محل سوختگیری و آنتنهای موبایل BTS موقعیت ایشان را میتوان تشخیص داد و اقدامات مربوط به جریمه را اعمال نمود. جریمه افرادن نیز با در نظر گرفتن مکانیسمهای موثر و مدون و با استفاده از تجربه جهانی و برای استخدامیها و هم افراد آزاد لحاظ شود.
(پ) همکاری با شرکتهای استارت آپ با توجه به آن که به کمک دو مورد بالا از خروج فرد کرونایی از منزل به مدت دو هفته جلوگیری شده است؛ اکنون بیمار و خانواده بیمار برای خرید مایحتاج ضروری (گوشت، نان و میوه و ...) نیاز به خروج از خانه دارند که با همکاری با استارت آپهایی که هم اکنون در کشور و در نقاطی از آن ارائه فعالیت میکنند، میتوان بستری را شکل داد که با ارائه بستههای تخفیفی ضمن تامین نیازهای ضروری آن خانواده، در راستای جلوگیری از خروج از خانه، گام دیگری برداشت.
(ت) استفاده از ظرفیت پزشک آ نلاین و داروخانه آنلاین مسئله دیگری نیز که بصورت محدود و آن هم در پایتخت اتفاق افتاده که البته با گسترش آن میتوان تمام استانهای ایران عزیزمان را نیز از آن بهرهمند کرد، استفاده از ویزیت آنلاین و مجازی افراد توسط پزشکان است. با در نظر گرفتن آن نکته که پزشکانی که ویزیت آ نلاین را انجام میدهند، در خط مقدم تشخیص کرونا باشد و با مشخص شدن علایم اولیه بیمار، تست pcr در منزل برای فرد انجام شود، دیگر میتوان از حضور غیر ضروری افراد در مطبها و مراکز درمانی جلوگیری کرد و مانع از گسترش جمعی بیماری شد. هم چنین هم ین اتفاق و البته با همکاری اداره پست میتواند در داروخانهها اتفاق بیافتد تا با شکل گیری داروخانه آنلاین، علاوه بر آن که نیاز به حضور فرد کرونایی در داروخانه نباشد؛ سایر افراد نیز از مراجعه غیر ضروری پرهیز کنند و تجمعات تا حد زیادی کاهش یابد.
۲. استفاده از طب سنتی در صورت امکان در درمان بیماران کرونایی مسئله دیگری که در کنترل کرونا موثر بوده و کشور موفقی مثل چین، در درمان کرونا نقش تاثیر گذاری برای آن قائل شده، طب سنتیست. حضرتعالی در ابتدای همه گیری کرونا دستوری مبنی بر پژوهش و بهره بری از طب سنتی صادر کرده بودید؛ اما اکنون که ۸ ماه از شیوع کرونا میگذرد، نشانهای از آن در روند درمان افراد بیمار دیده نمیشود و بیشتر بنظر میرسد به منزله فراموشی سپرده شده است.
ادعاهایی مبنی بر وجود راهکارهای پیشگیری در مبتلا شدن به ویروس تا درمان آن بوسیله داروهای مختلفی شنیده میشود و طبق بررسیهایی که صورت گرفته؛ افرادی هم وجود داشته اند که با استفاده از راهکاریهای پیشگیری، مبتلا نشده اند و یا بعد از ابتلا با استفاده از دارویهای طب سنتی، بهبود یافته اند. خواستهای که وجود دارد این است که با بررسی موارد فوق توسط وزارت خانه حضرتعالی، اگر مواری که مثال زده شده صحیح و کار آ مد بوده، پس بهتر است هرچه سریعتر به سیستم درمانی موجود وارد شود تا از ان استفاده کنند. اما اگر این اتفاق صرفا در حد یک ادعا بوده باشد، حرف آخر را در این زمینه وزارت بهداشت بزند تا از چند دستهگی و چند پار ه شدن روشهای درمانی که قطعا در چنین حالتی، نتیجهای جز افزایش تعداد مبتلایان ندارد، جلوگیری شود.
۳. افزایش تعداد تستهای pcr روزانه اگر بدنبال قرنطیه محدود و هوشمند هر منطقه پرخطر، تعداد تستهای تشخیصی کرونا را در مقیاس گسترده انجام دهیم، به صورت شفاف با افراد مبتلا قطعی و افراد سالم روبرو خواهیم شد و پروتکلهای محدود سازی را متناسب با آن منطقه در نظر خواهیم گرفت که این اتفاق به خودی خود، تاثیر بسزایی در مهار گسترش ویروس کرونا دارد. برای کمبود کیتهای انجام pcr تدبیری فوری جهت این موضوع اندیشید که البته با میدان دادن به شرکتهای دانش بنیان و حذف بوروکراسی، میتوان به این هدف دست پیدا کرد.
۴. استفاده از ظرفیت مردمی در اطلاع رسانی مشاغل و اصنافی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمیکنند یک فرهنگ مناسبی که در راستای ایجاد مسئولیت اجتماعی در افراد میتوان به سراغ آ ن رفت و کمک به کنترل کرونا کرد؛ استفاده از ظرفیتهای مردمی در اطلاع رسانی به نهادهای نظارتی بدنبال تخلف اصناف و مشاغل متفاوت است. بسیج مردمی، معلمین و حتی افراد مبتلاشده میتوانند جهت تحقق این امر همراهی کنند که البته این مسئله نیاز به سازکار قانونی بدنبال تشویق و حمایت از افراد کووید ران دارد که میتوان با همکاری قوه قضاییه، بستر آن را فراهم کرد.
سعی شد راهکارهای ارائه شده متناسب با شرایط فعلی کشور و نسخه بومی کشورهایی که در مهار کرونا موفق بوده اند، باشد؛ تا با کمترین آسیب به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بیشتر ین اثر گذاری را در پیش داشته باشیم. در کنار موارد فوق استفاده از محدودیتهایی در کنترل عبور و مرور افراد، اجباری کردن ماسک در هنگام خروج از خانه، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، دورکاری کارمندان دولتی و ... که اکنون نیز بعضی از آنها در حال اتفاق است، مواردی ست که میتواند منجر به کنترل گسترش کرونا و بدنبال آن کاهش آمار مرگ و میر ایران عزیزمان باشد.
در پایان با قدردانی و تشکر
فراوان از مجاهدتهای پزشکان، پرستاران و تمامی کادر درمانی ایران عزیزمان، امید داریم که با همدلی و همکاری همهی آحاد و مردم، بزودی شاهد مهار کامل این بیماری منحوس در کشور باشیم.