کد خبر:۸۸۹۶۷۱
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست:

آلودگی هوا، مرگ و میر‌های کرونایی را افزایش می‌دهد

تجریشی گفت: یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در برنامه «زمین ۳۶۰ درجه» گفت: شرایط اقتصادی کشور طوری است که ما در این دوران کرونایی قدرت انتخاب نداریم.

به عنوان مثال، ما برای رعایت فاصله اجتماعی باید اتوبوس‌های زیادی فراهم کنیم، اما به دلیل محدودیتها، مجبوریم از خودروی شخصی استفاده کنیم که این یعنی آلودگی هوا.

وی وضعیت آلودگی هوا طی ۷ ماه اخیر را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: این وضعیت یعنی ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کنار گذاشته‌ایم که این هم قطعاً تبعات فراوانی دارد.

تجریشی با اشاره به ارتباط مستقیم بین مرگ و میر‌های ناشی از کووید ۱۹ و وجود ذرات معلق در هوا گفت: با وجود فعالیت ۵۰ درصدی ادارات، اما خیابان‌ها همچنان مملو از خودرو‌های شخصی است و بزرگترین نگرانی ما هم از بابت ذرات معلق هوا و اثراتش بر سلامت انسان‌ها در این اوضاع کرونایی است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه «هاروارد» آمریکا، بین غلظت ذرات معلق در هوا و مرگ و میر‌های ناشی از کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی وجود دارد بطوریکه یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ۸ درصد افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اخیراً در مطالعات خود به این نتیجه رسید که میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در شهر‌هایی که آلایندگی هوا در طی سه سال اخیر بیشتر بوده افزایش پیدا کرده است.

تجریشی درمورد نقش شورای شهر و سازمان حفاظت محیط زیست در افزایش کیفیت هوا گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس «قانون هوای پاک» مسئول نظارت بر کیفیت سوخت، ایجاد ایستگاه‌های پایش هوا و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک است و شورای شهر هم به عنوان دستگاه نظارتی دیگر می‌تواند این موضوع را از شهردار مطالبه و بودجه‌های سالانه خود را جهت دهی کند.

وی با اشاره به آغاز هماهنگی‌های سازمان محیط زیست با وزارت کشور از یک ماه گذشته گفت: حداقل تأثیر این هماهنگی بین دستگاهی، این است که از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند.

تجریشی تصریح کرد: ما در حال حاضر امکان اضافه کردن اتوبوس به مدار بهره برداری را نداریم، اما با منابع موجود می‌توانیم نصب فیلتر دوده را بر اتوبوس‌ها اجباری و از تردد خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی و استفاده از گازوئیل‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و صنایع مختلف جلوگیری کنیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در بخش دیگر این برنامه، وضعیت دریاچه ارومیه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با وجود کاهش ۲۷ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به سال قبل، اما سطح دریاچه مشابه سال گذشته است.

وی از بهره برداری عمده پروژه‌های سازه‌ای، که از پنج سال قبل شروع شده بودند تا انتهای سال جاری خبرداد و افزود: ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب بیشتری را تا پایان امسال وارد دریاچه ارومیه خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به مشارکت بالای جوامع محلی در حفاظت از دریاچه ارومیه گفت: خوشبختانه با همکاری جوامع محلی کاشت چغندر قند در منطقه «سد حسنلو» حذف و کاشت کلزا جایگزین آن شده که خود این کار باعث صرفه جویی ۴۴ درصدی در مصرف آب می‌شود.

تجریشی همچنین از بهره برداری از تصفیه خانه ارومیه تا یک ماه آینده خبرداد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار