محسن یحیی، تولیدکننده و بازیساز رایانهای گفت: در بازی «قلمرو» از سبک تاور دیفنس هوایی استفاده کردیم که این سبک برای اولین بار ساخته شده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بازی رایانهای و موبایلی «قلمرو» ساخته محسن یحیی است که از سال ۹۷ در طراحی و تولید آن تلاش میکند تا اینکه بازی به سرانجام برسد. در نتیجه امسال توسط نیروی پدافند هوایی آجا تولید و در دسترس مخاطبان و علاقهمندان به بازی رایانهای و موبایلی قرار گرفت.
بازی رایانهای قلمرو یک بازی در سبک «تاور دیفنس» است که این بازی دارای ۸ مرحله، در مپهای مختلفی پیادهسازی شده است، استفاده از سلاحهای پدافند بومی و تنوع سلاحها و دشمنان از جذابیتهای این بازی است.
محسن یحیی تولیدکننده و بازیساز رایانهای، درباره بازی «قلمرو» گفت: این بازی سبک «تاور دیفنس» یا برجک دفاعی است که با چیدمان سلاح و دوربین استراتژیک از مناطقی که عبور دشمن است به نوعی جلوگیری میکند.
او درباره مراحل این بازی به سبک «تاور دیفنس» توضیح داد: این بازی دارای ۸ مرحله است که هر کدام از این مرحله ۲۰ تا ۳۰ موج حمله دشمن دارند که جمعاً نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ حمله میشود، تعداد زیاد موجهای حمله، باعث بالا رفتن زمان گیمپلی میشود و بازیساز میتواند تقریباً ۲ تا ۳ ماه درگیر بازی باشد.
این بازیساز درباره طراحی بازی اظهار کرد: بازی با موتور آخرین نسخه «انجین یونی تی» بسته شده است که طراحی ۳ بُعدی داشت، اما به دلیل اینکه برای ورژن موبایلی باید حجم پایینتری برای دانلود استفاده میشد از رندر دو بُعدی بهره بردیم تا بازیسازی برای دانلود و بازی مشکل نداشته باشد. در عین حال کیفیت بازی هم پایین نیامده و حفظ شده است.
یحیی در ادامه درباره مباحث ساخت این بازی، طراحی ۳بعدی، موسیقی، تولید انیمیشن کمیک و… گفت: تیم ۱۱ نفره ما برای ساخت این بازی بیشتر تلاش کرد تا بازی مناسب و قابل قبولی را به مخاطب ارائه دهد. البته ایده این بازی هم از وقتی که قرارگاه پدافند هوایی ارتش بهوجود آمد و تا به امروز قدرت زیادی را به دست آورد، رقم خورد. من چند سال پیش پیشنهادی را به فرمانده پدافند داده بودم تا بتوانیم با این ایده ساخت بازی رایانهای هوایی خودباوری را در نوجوانان تقویت کنیم. اما در آن سال انجام نشد بالاخره در سال ۹۷ طرح این بازی را نوشتم و به فرمانده فعلی پدافند هوایی ارائه دادم.
او درباره «قلمرو» گفت: زمان ساخت بازی یک سال و دوماه طول کشید تا بازی آماده انتشار شود. داستان بازی در این سبک بازیها، کار مشکل و پر هزینهای است، اما سعی کردیم با کمترین هزینه این بازی را ارائه دهیم.
به گفته یحیی بازی «قلمرو» بازی تک نفره است که کاربر به عضویت نیروی پدافند هوایی درمیآید و مرحله اول اولویتهای پدافند و اهمیت آن برای کاربر بازیکننده توضیح داده میشود تا آموزش بازی در اختیار او قرار گیرد و در مراحل بعدی که تا مرحله ۴ طول میکشد بازیساز را همراهی میشود و از مرحله ۴ به بعد کاربر در نقش فرمانده ظهور میکند و مراحل پایانی را به اتمام میرساند.
او درباره سبک «تاور دیفنس» تصریح کرد: ما سعی داشتیم در این بازی از سبک «تاور دیفنس هوایی استفاده کنیم که این سبک نه در ایران و نه در دنیا ساخته نشده است و بازی «قلمرو» اولین بازی است که عنوان اولین بازی تاور دیفنس هوایی را به یدک میکشد که این امر باعث جذابیت بازی برای کاربر خواهد شد.
این بازیساز و تولیدکننده بازیهای رایانهای در ادامه افزود: همچنین در بازی از سلاح پدافند بومی استفاده شده است. یعنی ما سعی کردیم به غیر از یکی دو مورد از سلاحهای بومی در زمینه سلاح لیزری، پشتیبان جنگی و موشکی، و تنوع سلاحهای کاربر استفاده کنیم. البته در این بازی دشمنان مختلفی هم وجود دارد که کاربر با چند دشمن و انواع هلیکوپترهای دشمن (پهبادها، موشکها، جنگندهها، بمبافکن) مواجه است که باید با آنها وارد جنگ شود.
یحیی در ادامه به استفاده کاربردی و ابزاری «رادر» در بازی اشاره کرد و گفت: یکی از نکات مثبت این بازی استفاده از «رادار» در بازی است تا کاربر بتواند به اهمیت وجود «رادار» پی ببرد که رادار در سرزمینهای پهناور چه کاربردی دارد، طراحی «رادار» در این بازی کاری بسیار سختی بود، اما سعی کردیم که حتماً «رادار» را در بازی داشته باشیم، زیرا از قسمتهای کلیدی در بازی است و فعال کردن آن توسط کاربر بسیار مهم است.
محسن یحیی مدیر عامل مؤسسه رسانه پرداز نوین عمار مدیر پروژه بازی قلمرو است. از کارنامه او میتوان به ساخت بازیهای مبارزه در خلیج عدن ۱، مبارزه در خلیج عدن ۲، ذوالفقار، زی، دفاع از ایران، نجات بندر و… نام برد.