استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: نظام سلطه به دنبال این است که مردم به این نتیجه برسند که حکومت دینی را نخواهند، به این برسند که حجاب داشتن یا نداشتن تفاوتی نمیکند و تفاوت در سلیقه است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمدی استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سلسله نشست های بررسی ابعاد نظام سلطه که با موضوع بررسی اهداف نظام سلطه در تغییر باورها که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: عمل از ذات و شاکله هر فرد ناشی می شود. شاکله ی افراد را نیز، ملکات می سازند و ملکات نیز بر اساس نوع نگاه انسان ها به هستی ایجاد می شود. پایه ملکات، عقاید و باورها هستند. و مجموعه ی ملکه و عقاید ریشه ای برای عمل خواهند بود.
وی افزود: عمل انسان ها محصول نگاه آنها به هستی است. و انسان کاری را انجام می دهد که به او نفع برسد و در حقیقت بر اساس حب به ذات عمل می کنند. اگر این منفعت طلبی در نگاه مادی و حیوانی باشد، ارزش گذاری می شود و می توان نسبت های خوب و بد را برای منافع به کار برد.
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه در تصحیح رفتار های دینی افراد، اول می بایست باورهای آنان تصحیح و اصلاح شود، گفت: رفتار هم بر باور تاثیر گذار است و گاه افرادی که دچار انحراف عقیدتی می شوند، به این دلیل است که گناه زیادی را انجام داده اند. به دلیل تاثیر متقابلی که عمل و باور دارند، زمانی که اعمال تاریک شوند، باورها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و افراد به دنبال باورهایی می روند که با رفتارشان متناسب باشد.
محمدی با اشاره به اینکه جنگ نرم یعنی توانایی در تغییر ترجیحات و انتخابات دیگران، اظهار کرد: قدرتی که قصد جنگ نرم دارد، کارش این است که بر روی اذهان جامعه هدف به گونه ای سرمایه گذاری کند که نظام ترجیحات و اولویت های آنان را به نفع خود تغییر دهد؛ بنابراین دشمن در گام اول تلاش می کند که در حوزه ی باورها و ارزش ها نفوذ کند، زیرا تغییر در این حوزه منجر به تغییر در رفتارها نیز می شود. تغییر در باورها و ارزش ها به دنبال خود تغییر در ساختارهای سیاسی و اجتماعی را به دنبال دارند.
وی با بیان اینکه نظام سلطه به دنبال این است که مردم به این نتیجه برسند که حکومت دینی را نخواهند، به این برسند که حجاب داشتن یا نداشتن تفاوتی نمی کند و تفاوت در سلیقه است و همچنین تفاوتی هم ندارد که با آمریکا مذاکره کنیم یا خیر، افزود: یکی از تحلیل گران آمریکایی در ابتدای مذاکرات برجام بیان کرده بود که حداقل دستاورد ما از این مذاکرات این خواهد بود که مردم ایران، آمریکا را از یک دشمن به یک مخالف تغییر می دهند.
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: نظام سلطه برای تغییر لایه های بنیادی ترین ارزش ها و باورهای مردم و جامعه، دو طرح برای دو گروه را دنبال می کند. برای گروه نخست که قشر نخبگان جامعه هستند، برنامه ای متفاوت تر از قشر دیگر که عوام مردم هستند، طراحی و اجرا می شود. بااین وجود در لایه ی نخبگان، فضا بسیار مساعد است که بتوان پایه های تمدن غربی را به صراحت و یک به یک در ذهن مخاطب نهادینه کرد.
محمدی با اشاره به اینکه جریان نظام سلطه به دنبال این است که نشان دهد چیزی به نام واقعیت مستقل از انسان نداریم، اضافه کرد: در نگاه واقع گرا بیان می شود که خدا و معادی وجود دارد، اعمال موجب تکامل ما خواهند بود و عبادات و گناهان درجات آدمی را تغییر می دهد؛ اما در نگاه غیر واقع گرا که همه چزی ذهنی است، اگر پرستشی توسط فرد صورت بگیرد به این دلیل است که احساس خوبی پیدا می کند. در این نوع نگاه، مفاهیم غیر مادی، پوچ و بیهوده هستند. و اعتقاد به خدا در حد خرافه های انسان های بی سواد، تنزل پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه نظام سلطه به دنبال این است که چهارچوب و صورت جمهوری اسلامی و تمدن الهی را نگه دارد و ماهیت و محتوای آن را پوچ کند، بیان کرد: منتقدین مدرنتیه بیان می کردند که خطر کمیت گرایی برای بشر، خطرناک تر از بمب اتم است چرا که نگاه بشر، نگاه محاسبه گرا است و بشر تبدیل به موجود محاسبه گر و کاسب می شود؛ بنابراین اگر به کسی محبت و کمکی می کند، به این دلیل است که از او محبت و کمک دریافت کند. و در تصمیم های خود سود و منفعت مادی را در نظر می گیرد.
استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: در سبک زندگی غربی این هدف پیگیری می شود که تدریجا رفتارهای مردم جامعه متناسب با رفتار بشر رنسانسی شود و تعریفش از انسان و خدا، مطابق با نظام سلطه باشد. در واقع هدف اصلی سبک زندگی غربی این است که به دنبال تغییر رفتارهای مردم، باورهای آنان نیز تغییر یابد.