به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهدی خانعلیزاده، سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول شبکه خبر است. این برنامه حدود چهارماه است که از شبکه خبر پخش میشود. «چاپ اول» اولین برنامه جدی این شبکه برای نوبت صبحگاهی است. به سراغ خانعلیزاده رفتیم تا از تجربه ساخت این برنامه صبحگاهی در شبکه خبر بگوید. سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول میگوید: «باتوجه به اینکه این برنامه از شبکه خبر پخش میشد، برای ما مهم بود که یک توازنی بین خبری بودن و صبحگاهی بودن برنامه لحاظ کنیم. باید آن حال خوب، دکور و رنگآمیزی مناسب و جذابیت را برای مخاطب داشته باشد. از طرفی قرار بود این برنامه از شبکه خبر پخش شود و باید تفاوتی با برنامههای صبحگاهی دیگر میداشت، بنابراین اولین ویژگی برنامه ما خبری بودن آن است و باید اطلاعات دقیق و بهروز را به مخاطب میدادیم. ما انرژی زیادی صرف این مساله کردیم که به یک مدل مطلوب ارائه محتوا و خبر برسیم. در برنامه چاپ اول، این مساله را مدنظر قرار دادیم که به شعارمان که همان «در لحظه خبردادن» است، برسیم و متفاوت با خبرهای دیگری باشد که از شبکه خبر پخش میشود. این نگاه همچنان هم ادامه دارد. مخاطب چاپ اول هم دنبال برنامه صبحگاهی هست و هم نیست. هم بهدنبال برنامه خبری هست و هم نیست؛ یعنی تفاوت و سختی ما در چاپ اول این است که ما برنامه صبحگاهی شبکه3 نیستیم و نباید باشیم. در عینحالی که باید ویژگیها و مزایای شبکه عمومی را داشته باشیم.»
سردبیر برنامه تلویزیونی چاپ اول تاکید کرد که از ابتدا این مساله برایمان مهم بود که یکطرفه نباشیم و بازخوردهای مخاطب را هم درنظر بگیریم. او در اینباره میگوید: «فضای مجازی و پیامک را زینتالمجالس قرار ندادیم، اما مثلا وقتی میهمان داریم و مخاطب درحال دیدن برنامه است و میهمان برنامه نکتهای را میگوید و همان موقع بینندهای میبیند، این حرف میهمان در تضاد با چیزی است که او میداند. پیامک میزند و این مساله را گوشزد میکند. همان موقع، آن را به مجری منتقل میکنیم و مجری این سوال را میپرسد؛ یعنی مخاطب هر لحظه با چاپ اول در ارتباط است.»
او درمورد مخاطبان اصلی برنامهشان میگوید: «مخاطب ما مخاطب عمومی است. کسی که در خانه است یا کسی که سرکار میرود، نیاز به یک سری داده و اطلاعات دارد. برای همین تلاش کردیم یک نیازسنجی انجام دهیم و بعد از نیازسنجیها بتوانیم برای مخاطب، برنامه مناسبی تدارک ببینیم. خدارا شکر تا الان توانستهایم بازخوردهای خوبی بگیریم. چون میخواهیم برنامه صبحگاهی بودنمان را حفظ کنیم، تخصیص نزدیم که چه مخاطبی باید داشته باشیم. برای میزها سن تعیین نکردیم. مخاطب برنامه چاپ اول مردم ایران هستند. ما یک مجله صبحگاهی هستیم که سعی میکنیم هرکس به اندازه نیازش از برنامه سهم ببرد.»
خانعلیزاده میگوید پیش از ساخت «چاپ اول» سایر برنامههای صبحگاهی را هم بررسی کردند تا بتوانند از تجربیاتشان استفاده کنند: «ما برنامههای بسیار خوب صبحگاهی را در شبکههای دیگر داشتیم. ایرادها و اشتباهات را دیدیم و سعی کردیم تکرار نکنیم. اگر چاپ اول دیده شده و توانسته مخاطب را جذب کند، بهخاطر این بود که نقاط قوت برنامههای صبحگاهی موفق تلویزیون را دیدیم و روی همان خط حرکت کردیم.»
خانعلیزاده معتقد است بازخورد گرفتن از مخاطب، بسیار مهم است و برای همین چاپ اول براساس همین مساله ساخته شده و میگوید: «ما برنامهمان را متناسب با بازخورد میسازیم. میبینیم مخاطب چه چیزی میخواهد همان را میسازیم. بازخورد مخاطب بخشی از ساختار چاپ اول است. نه صرف بررسیهای دمدستی. شاهرگ چاپ اول تمایل به بازخورد مخاطب است و براساس همان ساخته میشود.»حاشیهها همیشه همراه یک برنامه تلویزیونی بوده و هست و درکنار آن حرکت میکند.
خانعلیزاده درمورد این حاشیهها میگوید: «حاشیههای خوب را اول بگویم؛ اینکه هفتتپه را در برنامه پیگیری کردیم و خدارا شکر جواب خوبی گرفتیم. ما یک برنامه را در همان ابتدای شروع چاپ اول داشتیم و خیلی خوب بود و بعد ازطریق دستگاه قضا پیگیری شد و توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم. حاشیههای دیگری هم داشت، اما خب بازهم برای ما اتفاق خوبی بود. چون برنامه زنده است برای همین صحبت میهمانان ممکن است حاشیههایی ایجاد کند و در شبکههای اجتماعی به این موضوعات بپردازند. اما شاید برای خود من یکی از حاشیههایی که دوستش نداشتم، مربوط به ماجرای حضور آقای نوبخت در برنامه بود و آنهم اینکه یک سوال درمورد قیمتها پرسیده شد که دوستان میگفتند چرا چنینچیزی در پایین تصویر زده شده است، درحالیکه آن کار ما نبود و در پخش شبکههای اجتماعی این اتفاق افتاده بود. اطرافیان ایشان هم رویخوش نشان ندادند و اینهم از حاشیههای تلخ برنامه بود.»