به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۳۱ مجمع تخصصی جمعیت فرهنگیان جوان در کشو نامهای به وزیر علوم نوشتند:
متن این نامه به شرح زیر است:
«معلّمی یک حرفه ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد میگیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور میخواهد معلّمی کند؟»
مقام معظم رهبری -مدظله العالی-
جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سلام علیکم
نیک مستحضرید که تعلیم و تربیت در هر کشور میتواند زمینه ساز رشد و بالندگی یا انحطاط و عقب گرد باشد.
اگر سیاست گذاران و مدیران فرهنگی هر کشور در این مسیر نگاهی عمیق و بنیادین داشته باشند، چشمه های امید در سایر شوون زندگی اجتماعی نیز روشن خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با درک جایگاه منحصر به فرد آموزش و پرورش و نقش بی بدیل معلم نقش محوری را ویژه معلمین به عنوان افسران سپاه پیشرفت دانسته اند.
حال درحالیکه هنوز دیر پایی نیست از تأکید معظم له بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان و لزوم تقویت آن ، نامهای از سوی جنابعالی خطاب به رهبر معظم انقلاب منتشر شده است که جای بسی تأسف است.
فلذا ما معلمان جوان انقلابی که خاستگاه از دانشگاه فرهنگیان داریم
بر آن شدیم نسبت به ورود غیر تخصصی جنابعالی به این امر هشدار دهیم و مرقومه ای بنویسیم.
در ذیل برخی اشکالاتِ نامه به اختصار اشاره شده است:
۱. نقض استقلال دستگاه تعلیم وتربیت
آیا پیشنهاد حضرتعالی و البته شیوه ای که برای طرح آن گزیده اید، ناظر به دستگاهی از مجموعه تحت مدیریت حضرتعالی است؟! آیا این مسئله نفی استقلال دستگاه آموزش وپرورش نیست؟
طبیعتا تعیین تکلیف در خصوص نحوه استخدام دستگاه تعلیم وتربیت در حوزه اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.
۲. وجود دانشگاه های تخصصی؛ برای تربیت نیروی انسانی تخصصی درکشور
دستگاههای گوناگونی از جمله وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، وزارت نفت، ارتش و ... مراکز و دانشگاههای اختصاصی برای جذب و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز خود دارند. چگونه است که پیشنهاد حضرتعالی صرفا دستگاه مظلوم تربیت را نشانه رفته است؟ آیا نمی توان پیگیری استخدام فارغالتحصیلان وزارت علوم را از بقیه دستگاهها مطالبه کرد. پر واضح است اهمیت دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت معلم به مراتب بالاتر از سایرین است.
۳. تلقی ناصحیح از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان!
در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان چنین آمده است:« تأمین بخشی از نیازهاي خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن ازطریق دانشگاه فرهنگیان
وجود ندارد.... از طریق دوره های یکساله ویژه دانش آموختگان سایر دانشگاه ها امکان پذیر است»
این بدین معنی است که تنها در شرایط اضطرار امکان استفاده از ظرفیتهای سایردانشگاه ها در دستور کار است . حال آنکه در شرایط کنونی که قریب به ۹ سال از تأسیس نهال دانشگاه فرهنگیان میگذرد چنین درخواست نامتعارفی مردود است.
۴. پرورش بهتر شخصیت معلمی طی دوره چهارساله
معلمی در یک معنا قابل مقایسه با بسیاری از مشاغل نیست.در معلمی آنچه بسیار اهمیت دارد روحیة، شخصیت و منش معلمی است.
ما معلمان جوان به وضوح دیده-ایم معلمی که از سطح دیپلم و در عنفوان جوانی جذب دانشگاه فرهنگیان شده است، زندگی در فضای دانشگاه فرهنگیان و زیستِ دانشجومعلمیِ چهارساله تأثیر بسزایی در شکلدهی شخصیت وی به عنوان معلم دارد. بنابراین بهترین بستر برای تربیت و پرورش معلمان همین مرکز ثقل فرهنگ است.
اساتید،نخبگان و حتی معلمانی که از مجاری دیگر به این سازمان پیوستند همه اذعان دارند که فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان کمک شایان توجه و بی بدیلی به دستگاه عظیم آموزش و پرورش داشته اند.
۵. لزوم کار کارشناسی و پژوهشی در ارائه پیشنهادات
همانگونه که مستحضرید برای پیشنهاد و اجرای یک ایده، باید به عَقَبه های علمی و پژوهشی پیشنهاد اتکا کرد تا همهی جوانب در آن سنجیده شده باشد. بنظر میرسد پیشنهاد حضرتعالی در این خصوص دچار یکجانبه-نگری بوده و صرفا استخدام فارغالتحصیلان وزارت علوم مدنظر است حال آنکه باید دید آیا این شیوه گزینش معلم مبتنی بر کدام پژوهش میدانی یا نظری بوده و ایا همه ابعاد مسئله سنجیده شده است؟
در پایان از شما خواستاریم به سبب این پیشنهاد ناصواب از جامعه بزرگ فرهنگیان عذرخواهی کرده و پیکر رنجور دستگاه تعلیم وتربیت را بیش از این تضعیف نکنید تا همگی کمر همت گماریم و آیندهی دانشآموزان این مرز وبوم را با تصمیمات صحیح خود آباد سازیم.
در پایان اعلام میداریم جمعیت فرهنگیان جوان آمادگی خود را جهت انجام مناظره و هم افزایی پیرامون بازخوانی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جهت تشکیل کرسی های علمی_پژوهشی برای حل مناقشات حول این محور اعلام میدارد.
و من الله التوفیق
۳۱ مجمع تخصصی جمعیت فرهنگیان جوان در سطح کشور
ششم آذرماه ۱۳۹۹