گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی خاکسار؛ در بین منابع آموزشی موجود در نظام آموزش و پرورش، معلمان در یادگیری فراگیران نقش حیاتی دارند و مهمترین عامل کیفیت در این امر، کنش و واکنشهایی است که میان معلمان و دانش آموزان اتفاق میافتد. عناصر این تعامل دانش، مهارت و شایستگی معلمان از یک سو و انتظارات یادگیری، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و ویژگیهای فرهنگی دانش آموزان از سوی دیگر، عامل موفقیت یا شکست آموزش و پرورش را تعیین میکند؛ بنابراین استفاده از تواناترین و شایستهترین افراد برای حرفه معلمی حیاتیترین مساله است و هر ملتی که معلمان شایسته و باتجربه داشته باشد از تعلیم و تربیت پیشرفتهای برخوردار است. از این رو تربیت معلم در هر جامعهای از اهمیت ویژه و راهبردی برخودار است. در کشور ما دانشگاه فرهنگیان حافظ و پاسبان صد سال نظام تربیت معلم با تمام فراز و نشیبهای آن از گذشته دور تاکنون از سال ۱۳۹۱ به منظور تامین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با تجمیع مراکز تربیت معلم و مصوبه شورای انقلاب فرهنگی با ساختاری جدید برای حیات تازه متولد شد.
قدمت صدساله تربیت معلم، نقش خاص فارغ التحصیلان تربیت معلم در بعد از انقلاب، گفتمان و فرهنگ حاکم بر رفتار مدرسان و اساتید، کارکنان و خصوصا تاکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت و نقش استراتژیک دانشگاه فرهنگیان موجب ایجاد و تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه و اعتماد خانوادههای محترم شده بطوریکه سالانه شاهد هستیم حدودا بیست هزار دانشجو معلم از جوانان (بعضا با رتبههای ممتاز) با علاقه و انگیزه مضاعف به منظور پوشیدن لباس مقدس معلمی وارد این دانشگاه میشوند.
متاسفانه شاهد هستیم این سرمایه اجتماعی گرانبها با ثمن بخس به تاراج میرود. بطوریکه در هفتههای گذشته شاهد خبر فروش سه میلیاردی کتاب رییس محترم دانشگاه فرهنگیان به خود و پاسخ مدیرکل حقوقی دانشگاه به خبر تهران ۲۰ شبکه پنج بوده ایم. به منظور حفظ این سرمایه اجتماعی در اذهان مردم شریف و دانشجو معلمان به موارد زیر جهت استحضار رئیس دانشگاه و دانشجو معلمان و خانوادههای محترم آنها اشاره میکنم.
کتاب مهارتهای دانشجویی (مهارتهای دوران دانشجویی و تربیت معلم) در سال ۱۳۹۷ تجدید چاپ شده است در حالیکه از طرف مسئولین دانشگاه اعلام شده است که جزوه بوده و بدلیل مفید بودن دانشجو معلمان در سال ۱۳۹۷ تبدیل به کتاب شده است این موضوع با مراجعه به وب سایت کتابخانه ملی قابل رویت است.
با توجه به علاقه مندی دانشجویان و جوانان جهت استفاده از فناوری، چرا این محتوا به شکل الکترونیکی در اختیار دانشجو معلمان قرار نگرفته است؟
با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای واحد انتشارات بوده و مهمتر از اینکه وزارت آموزش و پرورش سالانه صدها میلیون کتاب چاپ میکند و علاوه بر انتشارات مدرسه که به نوعی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است.ای کاش چاپ این کتاب را با هماهنگی به این انتشارات واگذار میکردند که قطعا نیازی به این هزینه کلان نبوده است.ای کاش شخص رئیس محترم دانشگاه و معاونان آن (که جملگی از دانشگاه تهران آمدند) حداقل به منظور شناخت مخاطبان و دانشجو معلمان جهت تجویز مطالعه کتاب خود، حداقل یک ساعت تدریس در این دانشگاه انجام میدادند (ولی دریغ و افسوس).
با عنایت به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت ویژه دانشگاه فرهنگیان و بیان ادعای ولایت مداری و خدمت به دانشگاه از طرف رئیس و معاونان آن، ولی در عمل شاهد هستیم همواره خود را استاد تمام دانشگاه تهران معرفی میکنند.
آنچه در پایان قابل ذکر است در مورد فروش کتابهای رئیس محترم دانشگاه به دانشگاه خودش ناگفتهها بسیار است از اینکه آیا این خریدها در چند مرحله انجام شده (به نام معامله خرد و حد نصاب معاملات) یا خیر؟ و. ولی ما اساتید، مدرسان و کارکنان مانده ایم و هزینه سنگین سرمایه اجتماعی به تاراج رفته توسط عدم مدیریت رئیس و معاونان دانشگاه فرهنگیان. پس باید دوباره و با تلاش بیشتر به امر مقدس تربیت معلم بپردازیم نه به ارائه فضل خود مثل رئیس و معاونان دانشگاه بلکه با عمل موجب اعتماد دوباره در ذهن دانشجو معلمان عزیز و خانوادههای محترم آنها شویم.
مهدی خاکسار - دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.