به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: ساختار عریض و طویل آموزش و پرورش، این نهاد اساسی تمدنساز که هرچه از اهمیتش گفته شود حق مطلب ادا نخواهد شد، با معضلات بسیاری روبرو شده و ایفای نقش آن را با تهدید روبرو کرده است. سند تحول بنیادین هم که قرار بود به عنوان بدیل اسناد بیگانه از جمله سند ۲۰۳۰ به میدان بیاید، ۱۲ سال در میز مدیران خاک خورده است.
در چنین شرایطی، دغدغهمندان عرصه آموزش برای ارائه راهکاری به منظور برون رفت از بستر مصائب مختلف که گریبان نظام تربیتی کشور را گرفته، پای کار آمدهاند. اما مشکلاتی که ناشی از عدم وجود مسیری مشخص برای ریلگذاری حرکت قطار تعلیم و تربیت است تنها با اصلاح و ایجاد اسناد بالادستی که دارای ضمانت اجرایی باشند حل خواهد شد.
در میز گفتوگوی «شانزده آذر» میزبان دو تن از دانشجومعلمان بودیم؛ عرفان گلزاده، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور و محمد عباسی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان.
گلزاده در ابتدا با بیان دلایل مختلف مغفول ماندن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و موانع مختلفی ایجاد شده در مسیر اجرای آن، توضیح داد: ما در تقابل با تمدن غربی هستیم که برای اسناد توسعه پایدار ۲۰۵۰ خودش گفتمان ایجاد کرده است و ما هنوز به تحلیل درست و جامعی نسبت به سند ۲۰۳۰ هم نرسیدهایم.
گلزاده در ادامه گفت: سهم آموزش و پرورش از افزایش بودجه ۱۴۰۳ تنها ۲۰ درصد است. وزارت اقتصاد و دارایی ۲۱۷% و سازمان اداری و استخدامی نیز ۱۵۰% افزایش بودجه نسبت به سال قبل داشتند.
وی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۳ تنها ۲۰ درصد افزایش داشته است که این هم تنها صرف حقوق کارمندان میشود و به اندازهای نیست که با آن زیرساخت ساخته شود.
گلزاده افزود: تخصیص بودجه نوع نگاه دولت نسبت به سازمانهای مختلف میرساند. با این بودجه در دانشگاه فرهنگیان اصلا امکانی برای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی باقی نمیماند و به مشکل میخوریم.
محمد عباسی با بیان اینکه در ده سال گذشته داشتیم داد میزدیم تا تامین نیرو جای تربیت معلم را نگیرد، گفت: الان تنها نگاه در جامعه، تامین معلم است و نه تربیت آن. در سال ۱۳۹۷ اهتمام ایجاد شده بود که دانشگاه فرهنگیان تعطیل شود، چون یک امر هزینهزاست!
وی در ادامه با اشاره به روشهای جذب معلم گفت: راهکارهای موقتی تامین معلم الان دارد به سیاستهای دائم تبدیل میشود، مثل طرح ۲+۲ که دلیل آن ضعیف بودن محیط آموزشی دانشگاه فرهنگیان است. وزارت آموزش و پرورش در ماه نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان حقوق میخواهد به بدنه خود بدهد، بعدش بودجه باقیمانده زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.
عباسی گفت: افتخار یکی از روسای سابق دانشگاه فرهنگیان تبدیل کردن یک مدرسه متروکه به دانشگاه فرهنگیان است و برای آنها فقط اینکه یک تابلو سر در زده شود کفایت میکند. میگویند تعلیم و تربیت مسئله اول کشور است اما بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال قبل یک درصد کمتر هم میشود.
عباسی گفت: ۶۳% از بودجه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان از محل کسر حقوق دانشجومعلمان است که ابطال شده. از آن طرف بودجه سالانه هم کم شده است، پس دانشگاه با چه چیزی باید اداره شود؟ وقتی تابلو مدرسه را با دانشگاه عوض میکنند نباید تعجب کرد.
وی بیان کرد: ۷ ماه قبل دیوان عدالت اداری رای مستقیم مبتنی بر ابطال کسورات از حقوق دانشجومعلمان صادر کرد، اما هیچ خبری از آن نشد و بعد از ۷ ماه وزیر برای اجرای آن دستور صادر کرد. در حالی که هیئت امنا به ریاست رئیس جمهور باید تشکیل شده و به این نتیجه میرسید. از ۲۵ هزار نومعلم خروجی دانشگاه فرهنگیان فقط ۱۰% بصورت جدی امکان تربیت معلم را داشتند.
عباسی با اشاره به این نکته که حیات دانشگاه فرهنگیان وابسته به جیب دانشجویانش است، گفت: با فیش حقوقی ۱۶ هزار تومانی نمیشود انتظار داشت دانشجو روی مسائل تربیتی تمرکز کند. تا وقتی که بودجه عمومی افزایش پیدا نکند دانشگاه به حقوق دانشجو قضیه وابسته است. بازیچه بودن اخبار آموزش و پرورش از همین ماجرای کسر مقرری حقوق ماه اول دانشجومعلمان قابل مشاهده است.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش با جسارت هرچه تمامتر میگوید کار ما درست بوده، اما وقتی ابعاد قانونی آن روشن میشود مشخص میشود که اشتباه بوده است. انتظارات آرمانی است، اما چیزی که در عمل اتفاق افتاده زیر کف است
.
عباسی با اشاره به تعدد گونههای مختلف مدارس در سطح کشور، آن را در تضاد با حاکمیت آموزشی دانست و گفت: برخی برخلاف اصول اسلامی، مدرسهای برای خودشان تاسیس کردند که اساس آن تربیت کارگر برای کار کردن در همان شرکت است. مثل شرکت سرای ایرانی. این دقیقا دارد به نئولیبرالیسم اشاره میکند. تربیت عمومی دیگر نداریم و یک تربیت اختصاصی مطابق با سلیقه شخصی تاسیس شده است.
وی افزود: مدارس خصوصیتری داریم که سلیقهای است. یکی مدرسه-مسجد ساخته که الگوهای تربیت اسلامی را مطابق با میل خودش دارد اداره میکند. حاکمیتی بودن تربیت کشور در حال حاضر مشاهده نمیشود.
کانکس جای دانشجو نیست / فرسودگی ساختار تربیت معلم را ترمیم کنید
تصمیمات صبح جمعهای به نظام تعلیم و تربیت ضربه زده است/ تربیت معلم زیر ساطور تامین معلم میرود؟
فیلم کامل برنامه