استاد دانشگاه تهران گفت: امروز ما واگذاریهای مختلف در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی میبینیم؛ این واگذاریها مناسب نیستند و یکی از مجموعههایی که همیشه سردمدار این مبارزه با فساد بوده جنبش دانشجویی است.
علیرضا عباسی، استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم کرج در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون روز دانشجو و ۱۶ آذر گفت: در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ یک کودتای امریکایی در ایران اتفاق افتاد و دولت مصدق سقوط کرد با سقوط دولت مصدق جو اختناق و سرکوبی در کشور حکومت شد و سکوت معناداری بین تمام نیروهای کشور مشاهده میشد تا اینکه ۴ ماه بعد از این واقعه در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ همان سال خبر حضور نیکسون در کشور منشا تحولات جدیدی شد دانشجویان در اعتراض به حضور نیکسون که او را عامل کودتای ۲۸ مرداد میدانستند دست به تجمع اعتراض آمیز زدند و رژیم این تجمع را برنتافت و سه نفر از دانشجویان معترض را به شهادت رساند ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که نتیجه اعتراض به حضور معاون رئیس جمهور امریکا بود منشا شکل گیری جنبش دانشجویی و نامگذاری ۱۶ آذر به نام روز دانشجو شد بنابراین ویژگی اصلی جنبش دانشجویی در کشور ما ضد استکبار ضد سلطه و ضد استبداد است.
وی با اشاره به نقش دانشجویان قبل از انقلاب اسلامی و سالهای اولیه بعد پیروزی نظام جمهوری اسلامی گفت: امروز که در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم نقش دانشجو نقش بسیار موثری است دانشجو به دلیل ویژگی خاصی که دارد جوان بودن مجهز بودن به سلاح علم و آرمان گرا و آرمان خواه ضد فساد ضد اشرافی گری و ضد روحیه تجمل گرایانه با این ویژگیها میتواند در دهه پیشرفت و عدالت نقش خاص خودش را انجام بدهد با مجهز بودن به سلاح علم میتواند پیشرفت کشور را به سرانجام برساند و عدالت اجماعی که مد نظر جمهوری اسلامی را فریاد بزند و به سمت آن رهنمود شود هر جا ایراد بود نقش امر معروف و نهی از منکر بودن خودش را در جامعه اسلامی به بهترین وجه انجام بدهد شهید مظلوم بهشتی میفرمودند دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز جامعه قضا میشود در دهه عدالت و پیشرفت اگر دانشجو نقش خودش را انجام بدهد سریعتر و با قدرت بیشتر به سرانجامی که پیشرفت و عدالت هست خواهیم رسید.
عباسی ادامه داد: فعالیتها جنبش دانشجویی از نظر کارکرد در دورههای مختلف ارزیابیهای مختلف میشود در موردشان داشت، ولی ویژگی اصلی جنبش دانشجویی آرمان خواهی و استکبارستیزی است اگر مد نظر داشته باشیم هر جا جامعه دانشگاهی و دانشجویی ما این ویژگی مد نظرشان بوده در ارزیابی مثبت تلقی میکنیم، ولی جاهایی که به نوعی با باندهایی از قدرت و ثروت همراه شدند به نوعی حضور در قدرت وجهه نظرشان شده اینجا میبینیم مشکلاتی در این سالها ایجاد شده در دهههای جنبش دانشجویی دچار یک افت شده و جریانهایی بیرون جنبش دانشجویی بر جنبش دانشجویی تاثیر گذاشتند و از مسیر اصلی منحرف کردند.بعضی اوقات شعارهایی از جنبش دانشجویی سر زده میشود مثلا در جاهایی شعار نه غزه نه لبنان سر داده میشود اصلا با جنبش دانشجویی همخوانی ندارد جنبش دانشجویی ما دفاع از مظلوم یکی از ویژگی هایش مبارزه با استکبار و استبداد است اینها آدرس غلط است اینها را جزو جنبش دانشجوی نمیدانیم جنبش دانشجویی بری از این مسائل است و آرمان گرایی و ویژگی مثبت خودش را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد.
این استاد دانشگاه تهران بااشاره به فساد ستیزی گفت: یکی از ویژگیهای جنبش اصیل دانشجویی فساد ستیزی استدانشجو به فساد در جامعه حساس است و فساد مالی که در جامعه رخ میدهد حساسیت به اموال عمومی و بیت المال دارد. امروز ما واگذاریهای مختلف در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی میبینیم این واگذاریها مناسب نیستند ویکی از مجموعههایی که همیشه سردمدار این جریانات بوده جنبش دانشجویی است. با اختصاصی سازیهای مختلف وارد ستیز با اختلاسگران شده و با غارتگران درافتاده و تبعاتش را پرداخت کرده فساد ستیزی که امروز در جامعه دانشگاهی میبینیم یکی از کارکردهای مثبتی است که برای جامعه دانشجویی میتوانیم مطرح کنیم.
نماینده مردم کرج افزود: در رابطه با سیر پیشرفت دانشگاه و دانشجو ما در دو بعد کمی و کیفی میتوانیم اظهارنظر کنیم از نظر کمی ما بعد از انقلاب پیشرفت خوبی داشتیم تعداد دانشجوی ما نسبت به سالهای اوایل انقلاب قبل انقلاب رشد چند ده برابری را داشته از نظر فیزیکی فضای فیزیکی سرانه آموزشی رشد خوبی را داشتیم تعداد دانشجو و دانشگاهها و اساتید رشد بسیار خوبی داشتیم، ولی یک بحثی در رابطه با رشد کیفی در داخل دانشگاهها داریم که این رشد کیفی باید تعریف شود ما اگر تعداد مقالات مد نظر مان باشد تعداد مقالات بسیار خوبی داشتیم رشد علمی بسیار خوبی داشتیم، ولی اینکه این تعداد مقالات چه قدر منجر به حل مسئله مورد نظر کشور شده اینجا کوتاهی داشتیم باید سیاست گذاری هایمان را به گونهای کنیم همان طور که تعداد مقالات ما کمی رشد میکند مقالات ما کیفی هم رشد کند و این رشد کیفی منجر به حل مسائل و مشکلات داخل کشور شود این نباشد منجر به تولید مقاله شود مقالاتی که نیازی از کشور را حل نمیکند اگر سیاست را تغییر بدهیم و این تغییر سیاست منجر به حل مسال کشور شود و تولید ثروت از این دانش بکنیم بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل میشود ارتباط دانشگاه با صنعت حل خواهد شد و ما این قشر عظیمی از دانشجو را که تربیت میکنیم و فارغ التحصیل داریم مطمئنا اینها بعد از فارغ التحصیل شدن هر کدام دارای مهارتی هستند و با این مهارت وارد بازار کار میشوند و این مهارتی که دارند مسائل و مشکلات کشور را حل میکند باید با تغییر سیاستها بر این مشکلات فائق بیاییم.
عباسی گفت: روحیه پرسشگری و مطالبه گری درذات جنبش دانشجویی است دانشجو به دلیل جوان بودنش آرمان گرا و آرمان خواه بودنش روحیه پرسشگری و مطالبه گری دارد و نسبتی با مصلحت سنجی ندارد بهترین را مطالبه میکند وقتی فردی در اجرا قرار میگیرد ممکن است با بعضی واقعیتها روبه رو شود این واقعیتها منجر به بعضی تصمیم گیریها میشود دانشجو آرمان گراست نمیشود این را از دانشجو حذف کرد دانشجو باید کار خودش را انجام بدهد مطالبه گری از مسئولین داشته باشد و مسئولین هم باید توجه داشته باشد به مطالبه دانشجویان تا حد امکان مطالبه را برطرف کنند یک جایی که مطالبهای که دانشجو دارد با واقعیتها هم خوانی نداشته باشد باید سعی کنیم بین مطالبه گری و واقعیت تناسی ایجاد کنیم کمک کنیم این روحیه مطالبه گری و پرسشگری در دانشجو زنده و فعال بماند چرا که این روحیه پرسشگری و مطالبه گری به مسئولین کمک میکند فاصله بین آرمانها و واقعیتها را تا جایی که ممکن است کم کنند.
این استاد دانشگاه تهران گفت: مجلس قبلی که داشتیم از نظر ترکیبی که در داخل مجلس بودند هم سویی و همراهی بسیاری با دولت بود به گونهای که ما در مجلس قبلی میبینیم که برجام در ۲۰ دقیقه به تصویب میرسد با این که کارهای بسیار زیادی در داخل مجلس بود در روز تصویب به آن مسائل توجهی نشد جاهای دیگر مجلس کارکرد خواست خودش را نداشت و این مورد انتقاد جنبش دانشجویی و دانشجویان بود در عرصههای مختلف مطالبه گری در این قسمت بود و این مطالبه گری در بین جامعه ترویج پیدا کرد مردم یکی از ویژگیهای نماینده مجلس را استقلال میدانستند مجلس از خودش حرف داشته باشد نه اینکه تقابل با دولت داشته باشد، ولی استقلال داشته باشد مجلسی که امروز شکل گرفته در بعضی جاها نیاز است با دولت همراهی میکند جایی که نیاز است مسائل مردم را مد نظر قرار میدهد این نیست هر چه دولت بخواهد انجام بدهد مطالبه دانشجویان و جو عمومی غالب در انتخابات اسفند گذشته منجر به این شد مجلس جدیدی با روحیه و رویکردی جدیدی شکل گرفت مطمئنا مطالبه گری دانشجویان تاثیر داشت و در عملکرد نمایندگان مطالبه دانشجویی و عموم جامعه تاثیر خواهد داشت اگر مطالبه گری باشد مطمئنا این مطالبه گری به سرانجام میرسد یکی از مطالب بحث شفافیت آرا شفافیت عملکرد است این مطالبه دانشجویی بود و این مطالبه دانشجویی به مردم هم سرایت کرده امروز هم یکی از مسائلی که پیگیری میکنند بحث شفافیت در عملکرد و شفافیت نمایندگان است تاثیر داشته در شکل گیری و عمل.
وی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم دههای که در آن هستیم دهه پیشرفت و عدالت است و این پیشرفت و عدالت در بیانیه گام دوم حضرت آقا به عنصر جوانی و علم و فناوری تاکید ویژهای شده و این جوانی و علم و فناوری جزو ویژگیهایی است جامعه دانشگاهی برخوردارند هم جوان هستند هم به عنصر تحقیق و فناوری مجهز هستند آینده کشور را در این مسیر در مسیر علم و فناوری و استفاده از علم و فناوری و تبدیل ان به ثروت امروز شرکتهای دانش بنیانی که در کشور شکل میگیرد پرهیز از خام فروشی داشته باشیم بتوانیم ارزش افزوده برای محصولات ایجاد کنیم امکان ندارد جز با توسل به صلاح دانش و آرمان خواهی و آرمان گرایی که دانشجویان دنبالش هستند دانشجویان با تجهیز به سلاح علم و دانش و روحیه جوانی قادر خواهند بود مسائل مختلفی که در کشور هست عنصر تحریم را غیرقابل تاثیر کنند و دشمن را از تحریم کشور در عرصههای مختلف پشیمان کنند.
عباسی گفت: دانشجو اگر روحیه استقلال و عدالت خواهی خودش را حفظ کند، به دنبال آن آرمانها حرکت کند در این مسیر به مردم جامعه خودش میتواند کمک کند؛ ولی اگر در گیر و دار دسته بندیهای سیاسی گروه بندی مختلف قرار گرفت، مطمئنا کمکی به جامعه نمیکند،اما اگر روحیه آرمان خواهی و عدالت خواهی خودش را داشته باشد روحیه فساد ستیزی داشته باشد و هر کجا مسئولی دید مسئول با این ویژگیها زاویه گرفته صدای خودش را بلند کرد فرقی نداشته باشد اینجا میتواند به جامعه خودش کمک کند و در اصلاح امور جامعه خودش و مردم بهترین نقش را داشته باشد.