
کد خبر:۸۹۷۹۲۵
سردار محمد اعلام کرد
آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا گفت: قرارگاه خاتم در صورت استقبال طرف افغانستانی، آماده است تکمیل قطعه چهارم خط آهن خواف-هرات را بر عهده بگیرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید محمد اظهار داشت: تعریف طرح و احداث خطآهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان، بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با هدف اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران و توسعه ترانزیت ریلی منطقه اجرا شد؛ تکمیل این خطآهن ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان تسهیل میکند.
وی ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، ارتباط حمل و نقلی کشور افغانستان با ایران و بنادری نظیر بندر شهید رجایی به عنوان هاب کانتینری ایران و بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گستردهتر میشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا(ص) بیان کرد: خطآهن خواف-هرات، زمینهساز رشد و توسعه استانهای شرقی کشور نیز خواهد بود و موجب تسهیل، توسعه و تسریع مبادلات تجاری ریلی ایران و افغانستان خواهد شد.
محمد با اشاره به اینکه خطآهن خواف-هرات اولین راهآهن با عرض استاندارد در افغانستان است، افزود: این خط ریلی در 4 قطعه با طول 225 کیلومتر طراحی شده است، قطعات یک، دو و سه این خط ریلی تکمیل و هفته گذشته افتتاح شد، از این 3 قطعه، 2 قطعه در خاک ایران (خواف تا نقطه صفر مرزی شمتیغ) و یک قطعه در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر (از شمتیغ تا ایستگاه روزنک) است که توسط ایران و با سرمایهگذاری جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه اجرای قطعه چهارم (ایستگاه روزنک تا هرات) در تعهد کشور افغانستان است، بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم این خط ریلی به طول 138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.
* آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا در پاسخ به این سؤال که آیا قرارگاه خاتم تمایلی به اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات از ایستگاه روزنک در خاک افغانستان تا شهر هرات را دارد؟ گفت: این قطعه همانگونه که گفته شد در تعهد افغانستان و در خاک این کشور است، به جهت اهمیت استراتژیک تکمیل خطآهن خواف-هرات تا هرات و سپس اتصال به مزارشریف، ما در قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا برای اجرای این قطعه نیز اعلام آمادگی میکنیم.
محمد اضافه کرد: البته این منوط به درخواست کشور افغانستان است.
گفتنی است قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات شامل دو قطعه الف و ب احداث خواهد شد.
پیش از این معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از «تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات» خبر داده و گفته بود: همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسؤولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آیندهای نزدیک به مناقصه میگذارند.
به گفته عباس خطیبی طبق اعلام مسؤولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.
وی از رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات گفته و افزوده بود: ما اصرار کردیم، حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد، پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژهها بسیار خوب و با کیفیت عمل میکنند.
به گفته خطیبی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برونمرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.
وی ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، ارتباط حمل و نقلی کشور افغانستان با ایران و بنادری نظیر بندر شهید رجایی به عنوان هاب کانتینری ایران و بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گستردهتر میشود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا(ص) بیان کرد: خطآهن خواف-هرات، زمینهساز رشد و توسعه استانهای شرقی کشور نیز خواهد بود و موجب تسهیل، توسعه و تسریع مبادلات تجاری ریلی ایران و افغانستان خواهد شد.
محمد با اشاره به اینکه خطآهن خواف-هرات اولین راهآهن با عرض استاندارد در افغانستان است، افزود: این خط ریلی در 4 قطعه با طول 225 کیلومتر طراحی شده است، قطعات یک، دو و سه این خط ریلی تکمیل و هفته گذشته افتتاح شد، از این 3 قطعه، 2 قطعه در خاک ایران (خواف تا نقطه صفر مرزی شمتیغ) و یک قطعه در خاک افغانستان به طول 68 کیلومتر (از شمتیغ تا ایستگاه روزنک) است که توسط ایران و با سرمایهگذاری جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه اجرای قطعه چهارم (ایستگاه روزنک تا هرات) در تعهد کشور افغانستان است، بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم این خط ریلی به طول 138 کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.
* آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا در پاسخ به این سؤال که آیا قرارگاه خاتم تمایلی به اجرای قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات از ایستگاه روزنک در خاک افغانستان تا شهر هرات را دارد؟ گفت: این قطعه همانگونه که گفته شد در تعهد افغانستان و در خاک این کشور است، به جهت اهمیت استراتژیک تکمیل خطآهن خواف-هرات تا هرات و سپس اتصال به مزارشریف، ما در قرارگاه سازندگی خاتمالأنبیا برای اجرای این قطعه نیز اعلام آمادگی میکنیم.
محمد اضافه کرد: البته این منوط به درخواست کشور افغانستان است.
گفتنی است قطعه چهارم راهآهن خواف-هرات شامل دو قطعه الف و ب احداث خواهد شد.
پیش از این معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از «تأمین مالی قطعه 4 راه آهن خواف-هرات» خبر داده و گفته بود: همچنین در مورد قطعه 4 ب هم از سوی مسؤولان افغانستان به ما اعلام شد که مشغول طراحی هستند و در آیندهای نزدیک به مناقصه میگذارند.
به گفته عباس خطیبی طبق اعلام مسؤولان کشور افغانستان تأمین مالی قطعه 4 الف و ب انجام شده است و در این باره مشکلی نیست.
وی از رضایت طرف افغانستانی از پیمانکاران ایرانی در خط آهن خواف-هرات گفته و افزوده بود: ما اصرار کردیم، حتما از ظرفیت بخش خصوصی و پیمانکار ایرانی برای این پروژه (قطعه 4) استفاده شود که کشور افغانستان هم استقبال و اعلام کرد، پیمانکاران ایرانی برای اجرای این پروژهها بسیار خوب و با کیفیت عمل میکنند.
به گفته خطیبی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در این پروژه به خوبی عمل کرده است و ما رضایت کافی از آنها داریم، در این 140 کیلومتر خط آهن از خواف تا ایستگاه روزنک، زیرسازی قطعه داخل ایران به طول 78 کیلومتر و روسازی قسمت برونمرزی (قطعه 3) توسط قرارگاه خاتم اجرا شد که کار با کیفیت به سرانجام رسید و ما رضایت کافی داریم.
منبع: فارس
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.