طول معابر بهسازی شده در قالب طرح بهسازی معابر پیادهرو پایتخت و احداث مسیرهای دوچرخه به بیش از ۱۴۲ کیلومتر رسید.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران که در تشریح دستاوردهای اجرایی طرح ۵۰۰ کیلومتری احداث مسیرهای دوچرخه و بهسازی معابر پیاده رو موسوم به "طرح بهراه" سخن میگفت با بیان آنکه در پایان هفته سی و هفتم اجرای طرح منتهی به شانزدهم آذرماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۴۲ کیلومتر از معابر پیاده رو شهر تهران بهسازی و به مسیر ویژه دوچرخه سواری مجهز شده است، اظهار کرد: طرح مذکور هماکنون در ۱۴۳ معبر در حال اجرا بوده و به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را در بر گرفته است.
وی در تشریح فرآیند انتخاب معابر در طرح ۵۰۰ کیلومتری بهسازی معابر پیاده رو، از بررسی و انطباق لایههای مختلف GIS خبر داد و گفت: به زعم برنامه ریزان طرح، حدود ۲۰ لایه GIS برهم منطبق شده تا بهترین نقشه راه پیش روی مجریان طرح قرار گیرد. در واقع علاوه بر طراحیهای پیش بینی شده در برخی اسناد بالادستی همچون برنامه ۵ ساله شهرداری تهران، مسیرهای طراحی شده برای مناسب سازی معلولان و شاخصهایی از قبیل نزدیکی به مدارس، ایستگاههای مترو و اتوبوس نیز در انتخاب اجزای این رینگ ۵۰۰ کیلومتری نقش داشته اند.
صبوری با بیان آنکه تهران در چشم انداز طرح بهسازی معابر پیاده رو و احداث مسیرهای دوچرخه، از ۵۰۰ کیلومتر مسیر مناسب سازی شده پیاده و دوچرخه به صورت یک رینگ به هم پیوسته برخوردار خواهد شد، این میزان مسیر پیاده روی بهسازی شده را در مقایسه با طول ۱۲ هزار کیلومتری معابر پیاده ناکافی دانست و تاکید کرد موضوع بهسازی معابر پیاده رو باید در طول دورههای مختلف مدیریت شهری در زمره اولویتها باقی مانده و مورد مطالبه شهروندان، فعالان حوزه مدیریت شهری و سازمانهای مردم نهاد حمایت از حقوق معلولان باشد.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در حال حاضر اتمام پروژه یادشده به عنوان یک هدف اصلی دنبال میشود و تلاش خواهد شد تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری، افقهای تازه تری در این زمینه تعریف شود تا به این ترتیب جریان تلاش برای بهبود وضعیت معابر پیاده روی شهر تهران که در ریل مناسب قرار گرفته است، ادامه مسیر دهد.