به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، چهارشنبه شب همزمان با دهه اول فاطمیه در مراسمی که به صورت مجازی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آیات الهی خواست خداوند متعال این است انسان همواره به سوی حق حرکت کند چرا که ایستایی و توقف در این مسیر بسیار خطرناک بوده و زمینه فساد قطعی آدمی را فراهم میکند.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه همه هستی از جمله عالم دنیا در حال حرکت است و تمام موجودات علاوه بر حرکت مادی دارای حرکت معنوی نیز هستند، عنوان کرد: موجود و مخلوقی در عالم هستی وجود ندارد مگر آنکه پروردگار را به منزه بودن از هر گونه عیب و نقصی ستایش کند و ثنا گوی خداوند متعال باشد؛ بنابراین کره زمین علاوه بر حرکت وضعی یک حرکت معنوی دارد که مربوط به تسبیح و حمد پروردگار میشود.
وی با بیان آیهای از سوره مبارکه رعد، گفت: خداوند در این سوره میفرماید صدای رعد و برق همه بیانگر تسبیح پروردگار است؛ هیچ موجودی در عالم دنیا ساکن نیست و باری تعالی هیچ موجودی را ساکن و متوقف خلق نکرده تا حدی که حتی در عالم برزخ نیز حرکت حیاتی وجود دارد و در قیامت این حرکت به صورت کاملتر رخ میدهد. همه این حرکتها تنها به سوی خداوند متعال است البته دو موجود زنده هستند که گاهی در این حرکت گرفتار غفلت و فراموشی شده و متوقف میشوند. در حقیقت آن دو با این غفلت دست به خودکشی و خودزنی میزنند و قرآن کریم درباره یکی از آنان میفرماید قتل الانسان من الکفر.
این استاد برجسته اخلاق افزود:، اما آن چیزی که بسیار مهم است اینکه انسان در کنار نشانههای الهی توقف نکند و کار را تمام شده نداند، همانند دانشمندان غربی که تحقیقات مهمی درباره موجودات عالم هستی انجام میدهند و در همان حد متوقف شده و همچنان یهودی یا کافر باقی میمانند. خداوند متعال موجودات و مخلوقات هستی را به عنوان علامت قرار داد تا انسان به واسطه آن علامات توحید را دریابد و درک کند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه برخی علامات الهی آیات کبری و عظمی هستند، تصریح کرد: در آیات و روایات نیز به کبری و عظمی بودن این آیات اشاره و تسریع شده است که در میان این آیات دو آیه و نشانه بسیار ویژه وجود دارد که یکی از آن آیت الله کبری و آیت الله عظمی حضرت امیرمومنان علی (ع) و دیگری حضرت فاطمه زهرا (س) است. آن دو بزرگوار از نشانههای بزرگ پروردگار هستند که وجودشان سراسر ایمان، اخلاق و یقین و همه سخن و رفتارشان دلالت بر توحید دارد.
وی به تدبر و دقت در آیات قرآن کریم تاکید کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم انسان نباید تنها به اسم علی یا فاطمه اکتفا کند در این صورت چیزی نصیب آدمی نمیشود. انسان باید بداند آن بزرگواران کارهای عظیمی میتوانند انجام دهند که از مهمترین آنان هدایت و رساندن بشر به سرمنزل مقصود یعنی خداوند متعال است. این درست نیست که انسان تنها از آنان خانه، پول، شفای بیماری و یا … بخواهد بلکه مهمترین خواسته باید درک و شهود قلبی پروردگار باشد.
این مفسر قرآن کریم افزود: انسان که خود موجودی محدود است تنها با چشم دل میتواند خدای نامحدود را مشاهده کند و اگر این خواسته جدی او باشد قطعاً به واسطه این دو بزرگوار که خود مسافر به سوی توحید، جلال، جمال و کمال الهی هستند، تحقق پیدا میکند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان بیان داشت: مطلبی را میگویم که خود نیز قادر به درک درست و عمیق آن نیستم و آن این است که سفر این دو بزرگوار مبدا و مقصدشان توحید بوده یعنی سفر توحید در توحید چیزی غیر از سفر خارجی که دیگر انسانها و موجودات دارند. انسان، چون خداوند متعال را نمیشناسد بر اساس نشانههایی که انبیا و اولیای الهی ارائه میدهند حقیقت توحید را درک کرده و سفر خود را به سوی پروردگار آغاز میکند. در حالی که حضرت امیرمومنان علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) ۲ هزار سال پیش از خلقت عالم با توحید آشنا بودند و به تسبیح و تمجید پروردگار اشتغال داشتند.
وی افزود: ما تنها میتوانیم گوشهای از عظمت و بزرگی این خورشید ملکوتی را درک کنیم و درک واقعی در عالم آخرت صورت میپذیرد، زیرا دوربین ضعیف و محدود دنیا نمیتواند بزرگی این دو بزرگوار را نشان دهد. حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه کبری (س) از ابتدا به این سفر آشنا بودند، آنان حرکتشان از حق به سوی حق بود تا در حین مسیر هادی بشر به سوی ملکوت باشند. عظیمترین علامات برای رسیدن به توحید حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) هستند آنان نشانههای الهی در مسیر توحید به شمار میروند. کسی همانند ایشان زبان الهی را نمیفهمد و تا زمانی که انسان با زبان الهی بیگانه باشد نمیتواند آیات قرآن کریم را درک کند و بفهمد مگر اینکه به واسطه این دو بزرگوار به خودسازی و طهارت نفس نائل شوند.
وی در پایان با بیان حدیثی از امیرمومنان علی (ع) خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت میخواهند خداوند متعال را با دلیل معرفی کنند و نشان دهند هرگز سراغ میلیاردها نشانه نرفتند بلکه فرمودندای کسی که دلیل وجودش خودت هستی؛ این کلام میزان فهم توحیدی شخص را میرساند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند اگر ایمان علی را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان تمام جهان را در کفه دیگر قرار دهند ایمان علی بر کل جهان سنگینی میکند.