دبیر علمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان از نهایی شدن اسامی برندگان و پذیرش شدگان و ایدههای برتر این جشنواره خبر داد.
علی خاکی دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان گفت: جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان سالهاست که توسط بسیج فرهنگیان و با همکاری دانشجو فرهنگیان برگزار می شود با این وجود امسال این جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا در پنج محور اصلی شامل یادگیری موثر، توجه و رسیدگی به زیرساختها، الگوهای تربیتی موثر نظام آموزشی، مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و با 20 موضوع برگزار شد.
وی یادگیری موثر در دوران کرونا، ارزشیابی موثر در آموزشهای غیرحضوری، نقش خانواده در تربیت و یادگیری، رسانه فضای مجازی و یادگیری موثر، همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی، نقش انجمن اولیاء و مربیان، تاثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان و تربیت دانش آموز، وظیفه شناسی و احساس مسئولیت معلمان در شرایط کرونا، شبکه شاد، قوت ها، ضعفها و راهکار ها و توانمندی معلمان در بهره گیری از ابزار رسانه و فضای مجازی را به عنوان بخشی از موضوعات شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان عنوان کرد.
خاکی بیان کرد: مهارتهای ICDL و تاثیر آن بر نقش معلمان و دانش آموزان در یادگیری، شبکه شاد، سلامت و امنیت دانش آموزان، مدیریت زمان در آموزشهای مجازی، برنامه ریزی کارآمد آموزشی و درسی، شناسایی و رفع آسیبهای نظام آموزشی در شرایط کرونا، کرونا و شکاف آموزش یادگیری، آسیب شناسی پسا کرونا، تجارب زیسته، ایدههای دانشجویان و دانش آموزان و ایدههای آزاد، نوآورانه، خلاق، پویا و موثر برای آموزش و پرورش از دیگر موضوعات این جشنواره بودند.
وی تصریح کرد: در پی انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در نهایت ۷هزار و ۴۶۹ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۸۹۳ ایده انتخاب و در نهایت ۳۶ ایده به عنوان رتبههای یک تا سه کشوری برگزیده شدند. علاوه بر این حدود ۳۰ ایده دیگر نیز به عنوان ایده اجرایی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
دبیر علمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با بیان اینکه در شرایط کرونایی آموزش و پرورش به یکی از موضوعات حاد کشور تبدیل شده؛ لذا تلاش در راستای ارتقاء این حوزه، جهاد محسوب میشود، گفت: در این شرایط نباید تمام زحمات نظام تعلیم و تربیت بر دوش آموزش و پرورش باشد. با این وجود بسیج فرهنگیان با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت در قالب شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان به این زمینه ورود پیدا کرد.
وی در رابطه با معیارهای انتخاب آثار ارسال شده به شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان بیان کرد: این جشنواره از تیرماه شروع شد و تا پایان شهریورماه ادامه داشت. در این جشنواره حدود ۳۷۰ نفر از کارشناسان و داوران از سراسر کشور حضور داشتند.
خاکی اظهار کرد: شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با هدف حل مشکلات موجود در نظام تعلیم و تربیت کشورمان برگزار شد، نوع پیشنهادات و ایدهها در این جشنواره از ساده و تا بسیار پیشرفته را در برمیگرفت. برای نمونه تشکیل مدرسه مجازی جمهوری اسلامی از جمله ایدههایی بود که از طرف شرکتکنندگان در جشنواره، به دبیرخانه ارائه شد. البته این ایده قابلیت اجرایی دارد و حتی به صورت آفلاین هم میتواند به کار خود ادامه دهد. یکی دیگر از پیشنهادات مبنی بر استفاده از رادیو برای آموزش بود چرا که رادیو طول موج بیشتری دارد و نیازی هم به اینترنت ندارد و همگان میتوانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای ورود ایده های ارائه شده به جشنواره در عرصه تولید هستیم، بیان کرد: در این جشنواره وضعیت آموزش از راه دور سایر کشورها هم مورد بررسی قرار گرفت، که در نتیجه این بررسیها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰درصد معلمها از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند؛ لذا مسئله بحران آموزش در دوران کرونا صرفا مربوط به ایران نیست و سایر کشورها نیز با این مسئله مواجه هستند؛ بنابراین با وجود اینکه کشور در تنگناها و محاصره اقتصادی قرار دارد، اما در بسیاری از زمینهها از جمله آموزش ضعفهای چشمگیری ندارد و در مسیر پیشرفت است.
دبیرکل شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در رابطه با زمان اعلام نفرات برتر و پذیرش این جشنواره یادآورشد: شرکت کنندگان در این جشنواره می توانند برای کسب اطلاعات در خصوص اسامی نفرات برتر و نفرات پذیرش شده به سایت جشنواره به آدرس www.sci-cbo.ir مراجعه کنند.
وی افزود: به ۳۶ نفر از افراد برتر مرحله کشوری این جشنواره جوایز نقدی و لوح تقدیر با امضای مقام عالی وزارت آموزش و پرورش، و به ۸۹۳ نفر هم گواهی پذیرش با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان اعطاء می شود.
خاکی با اشاره به اینکه نظام آموزش در برخورد با کرونا غافلگیر شد، افزود: تا پیش از شیوع کرونا آموزش به صورت سنتی ارائه می شد با این وجود در مواجهه با کرونا و لزوم آموزش از راه دور، زیرساختها و آمادگی لازم برای آموزشهای غیرحضوری در کشور وجود نداشت.
وی با بیان اینکه خانواده ها در دوران آموزش غیرحضوری به ارزش نهفته معلمها پی بردند و متوجه شدند که حضور معلم در کنار دانشآموز در کلاس تا چه اندازه مفید است، تصریح کرد: در این دوران معلمها چند برابر آموزش حضوری وقت و زمان صرف آموزش کردند و کار آنها چند برابر شد. با این وجود ممکن است که برخی از معلمان نیز به دلیل استفاده متناوب از گوشی همراه و یا سایر وسایل ارتباطی در دراز مدت دچار آسیب میشوند.
دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با اشاره به آسیبهای آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: در دوره آموزش غیر حضوری نه تنها نظم دانشآموزان بهم ریخت بلکه آنها در معرض آسیب های اینترنت قرار گرفتند و از طرفی ارزیابی دانش آموزان با اخلال مواج شد با این وجود بسیج فرهنگیان در راستای مقابله با این آسیب ها به کمک آموزش و پرورش آمد.