عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آیت لله مصباح نه تنها دست خیلی از اساتید بلکه دست همدورههای خود را که میدانست عالم، باتقوا و مفید هستند میبوسید، اضافه کرد: حس جاهطلبی و ریاستطلبی در وجود آیت الله مصباح نبود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیام تصویری به مراسم بزرگداشت حکیم مجاهد علامه مصباح یزدی که به همت ستاد دانشجویی بزرگداشت علامه مصباح یزدی در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از جملاتی که به آیت الله مصباح نسبت میدهند این است که هر کس قائل به دموکراسی و انتخابات باشد مشرک است. معتقدم استخراج این جملات از بین هزاران صفحه مطلب خلاف اخلاق و منطق علمی است.
وی با بیان اینکه بزرگترین خسارت برای جامعه ما این است که کرسیهای نظریه پردازی و نقد جز در حیطه محدودی عملا برگزار نشدند، افزود: کرسیهای نقد و نظریه پردازی میتوانستند باعث شکوفه دادن صدها صاحبنظر در حوزههای علمیه و دانشگاهها و در حوزه فقه، اصول، فلسفه، کلام، عرفان، حدیث، علوم انسانی و علوم اجتماعی شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اکثر رجال ما در حوزه و دانشگاه صاحب اطلاعات و فضل هستند، اما ذهن منسجمی ندارند، گفت: علت اینکه نظریهها در حوزه و دانشگاه به درستی مطرح نمیشوند این است که ما متخصصان چند جانبه در فقه اصول، فلسفه، عرفان، کلام و تفسیر نداریم واکثر فضلا تک بعدی هستند. از طرفی هم افرادی وجود دارند که بر چند رشته مسلط هستند، اما ذهن آنها منسجم نیست و کسانی هم هستند که ذهن آنها هم منسجم است، ولی زبان آنها منسجم نیست. به هر روی یکی از این اشخاص چند بعدی در عصر حاضر آیت الله مصباح بود، چون او دارای یک ذهن منسجم و دقیق بود به گونه ای که در ده دوازده رشته نیز نظریه پردازی کرده است.
رحیم پور ازغدی افزود: کسانی ارزش نظریههای آیت الله مصباح را میفهمند که سالها در این حوزهها کار کرده باشند و بدانند که چه پرسش ها، مکاتب و دیدگاههایی در این حوزهها مطرح هستند.
وی با بیان اینکه آیت لله مصباح نه تنها دست خیلی از اساتید بلکه دست همدورههای خود را که میدانست عالم، باتقوا و مفید هستند میبوسید، اضافه کرد: حس جاه طلبی و ریاست طلبی در وجود آیت الله مصباح نبود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از آیت الله مصباح به عنوان یک شخص منصف و نقدپذیر نام برد و تصریح کرد: من پنج شش جلسه بیشتر آیت الله مصباح را ندیدم و در یک جلسه هم فقط برای نقد خدمت ایشان رفتم به گونهای که از اول تا آخر نسبت به برخی نظراتشان اعتراض علمی میکردم و میگفتم که این حرف شما در چند مسئله غلط است، اما یک آن ندیدیم که چهره شان برافروخته شود.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه آیت الله مصباح با دقت حرفها را میشنید و بعد پاسخ میداد، اظهار داشت: بنده به آیت الله مصباح گفتم شما یک منبع فکری هستید چرا وارد بحثهای سیاسی روز شدید؟ پاسخ علامه مصباح این بود که من نمیخواستم وارد شوم من که ادعای سیاسی بودن ندارم، ولی وقتی که دیگران به وظیفه خود عمل نمیکنند مجبور شدم وارد این فضا شوم و از باب واجب کفایی نیز وارد این قضایا شدم. همچنین آیت الله مصباح گفتند من قبول دارم آدم درس و بحث و حوزه هستم و اصولا آدم سیاسی نیستم، ولی وقتی دیدم خطرها و تهدیدات جدی است وارد بحثهای سیاسی شدم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح میگفت من دغدغه قدرت ندارم و نه از کسی شغلی خواسته ام و نه شغلی میخواهم، ولی مسئله دین است، گفت: آیت الله مصباح در دهه ۷۰ سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه بود، ولی به نحوی جلوی سخنرانیهایشان را گرفتند.
وی بیان کرد: خیلیها دقت آیت الله مصباح را نداشتند، ولی مسائل را زود میفهمیدند منتهی مصلحت شخصی آنها این بود که موضع گیری نکنند؛ چون میدانستند اگر چیزی بگویند یک موج رسانهای و ژورنالیستی علیه آنها را میافتد. به هر روی من از اشخاص مشهور و آدمهای خوب در دهه ۷۰ کسانی را میشناسم که به خوبی میفهمیدند. یک خلائی وجود دارد و باید جواب بدهند، ولی میگفتند ما حوصله دردسر نداریم و این در حالی بود که آیت الله مصباح از دردسر برای دین فرار نمیکرد.